פתיחת שנת הלימודים החדשה בצל מגפת הקורונה ממשיכה לאתגר את מערכת החינוך. נכון להבוקר (יום ג'), עם חזרת 2,400,000 תלמידים לגני הילדים ולבתי הספר, מתמודדות כמה רשויות עם קושי שמונע למידה מרחוק ב"זום". לפי הנתונים, לכ-150 אלף תלמידים ברחבי הארץ אין מחשבים. "אוכלוסייה שאיננה מחוברת ללמידה מרחוק זו שנה אבודה עבורה", אמר מנכ"ל משרד החינוך לשעבר שמואל אבואב בריאיון באולפן ynet.
ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבאן סיפר כי ל-70% מהתלמידים אין מחשב. "ברהט יש 25 אלף תלמידים, וגם אם יש כבר מחשב אחד בבית זה גורם לאלימות בין אחים. לכן חייבים ללמוד בבתי הספר בשתי משמרות - בין 08:00 ל-11:00 ובין 12:00 ל-16:00. חשוב שהילדים שלנו יגיעו לבתי הספר, הלמידה מרחוק היא לא אפקטיבית בכלל".
- קיבלת בכלל מחשבים? "יש את פרויקט 'מחשב לכל ילד', אבל זה עבור ילדים שנמצאים ברווחה ולא עבור שאר הילדים שאין להם מחשבים".
- אבל קיבלתם עוד מחשבים? "לא, קיבלתי רק עזרה של 400 אלף שקל על מנת לחלק אלכוג'ל לבתי הספר".
1 צפייה בגלריה
 "יש מחשבים רק לילדים שרשומים ברווחה" (אילוסטרציה)
 "יש מחשבים רק לילדים שרשומים ברווחה" (אילוסטרציה)
"יש מחשבים רק לילדים שרשומים ברווחה" (אילוסטרציה)
(צילום: MCT)
ראש העיר צפת שוקי אוחנה אמר בהתייחסו לסוגיה: "לאורך השנה נערכו השתלמויות רלוונטיות יחד עם משרד החינוך ולכן אנחנו מוכנים ללמידה מרחוק. החולשות זה ההתמקצעות וההרגלים לדבר הזה, אבל ניסינו להפוך את החולשה ליתרון. אנחנו מנסים להגיע לחמישה ימי לימוד בשבוע בכיתות א'-ו'.
"עבור מי שלא יוכל להגיע לבית הספר, רכשנו בסיוע תרומות מחשבים גם לבתים עם קושי. אנחנו עדיין מחכים לחלוקת מחשבים של משרד החינוך, זה מתוכנן לקראת דצמבר. ממרץ הסתדרנו בכוחו עצמנו, נמשיך להסתדר עד הגעת המחשבים. צפת יודעת לבוא ולתת מענה".

שמואל אבואב, שפרש לפני חודשיים מתפקידו כמנכ"ל משרד החינוך, סבור כי אפשר להפוך את הבעיה להזדמנות. לדבריו, "בגל הקודם צברנו פערים בקרב מאות אלפי תלמידים. לכל בוגר צריכים להיות שלושה מרכיבים - ידע שישרת אותו, כישורי חיים שמתאימים לעולם העתידי וערכים שישרתו אותו בהתנהגות.
"ל-150 אלף תלמידים אין מחשבים, לחלק אין עדיין חיבור אינטרנטי, ולכן משרד האוצר העביר תקציבים. זה ייקח זמן ונכון שזו בעיה שאי אפשר להתעלם ממנה. אבל מה צריך לעשות אחרי שאמרנו שיש בעיה? אם בפזורה הבדואית אתה יודע שאין מחשבים והם יגיעו במרץ - אתה מדפיס חומרים ומפזר לילדים חומר למידה. לא אומר 'אין לי מחשב', אסור שהשנה תהיה אבודה".
- תנסה לתאר לנו מהם הפערים האלה. "אתה נכנס לכיתה ג' ואתה רואה ילד שמתקשה בשפה. הוא לא מבין מילים. אתה נותן לילדה פעולות חשבון והיא לא מצליחה לבצע אותן. אם הפערים האלה לא ייפתרו ונדע שצריך לעבוד עם הילד הזה בצורה כזו, הוא יגרור את זה. למערכת יש חזון חינוכי פדגוגי ולכן זו הזדמנות לעשות שינוי לדרכי הלמידה".

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, התייחס במשדר להחלטת קבינט הקורונה למנוע את פתיחת השנה ב-23 רשויות "אדומות" עם נתוני תחלואה גבוהים בקורונה. "אני לא חושב שהיו צריכים לקבל החלטות ברגע האחרון, אבל היום זה יום חגיגי וצריכים להסתכל רק על חצי הכוס המלאה. יש לנו עוד המון עבודה כדי לפתור בעיות בתקופה הקרובה, ונעבוד קשה עם שאר הגורמים".
- ומה יקרה אם יוכרז על 100 רשויות "אדומות"? "בואו נקווה שלא נגיע למצב הזה. בסופו של דבר ההורים לא רוצים שהילדים שלהם יידבקו, ואם תהיה החלטה לעשות סגר באיזשהו מקום אז כנראה שיש לזה סיבה. אבל ברגע שאין החלטה כזאת, צריך לדאוג שהתלמידים ילמדו כמה שיותר בתוך בית הספר. לא לכולם מתאימה הלמידה מרחוק. יש פה הזדמנות אדירה, צריך להוביל את מערכת החינוך לעולם חדש".
מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך וחברה במרכז השלטון המקומי, סיפרה על היערכות הרשויות לפתיחת השנה. לדבריה, "בחודשים האחרונים עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם משרד החינוך. ברור לכולם שאנחנו בעולם חדש, אנחנו צריכים לחשוב אחרת, להיערך אחרת. מי שימשיך לעשות את מה שהיה רגיל לעשות בעולם הישן , לא יצליח לשרוד את הסיטואציה.
"האתגר של הרשויות המקומיות התגלה לנו ממש בתחילת האירוע. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס הבין שהשטח מכיר את הצרכים של התושבים שלו. פגשנו בחדר המצב של משרד החינוך ילדים ששמחים לחזור לספסל הלימודים. אני יודעת שמדובר באתגר אבל השאלה היא איך מסתכלים על זה".