1 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד המשפטים: בני גנץ יוצא, גדעון סער נכנס
טקס חילופי שרים במשרד המשפטים: בני גנץ יוצא, גדעון סער נכנס
"התנהלות לא מקצועית ולא מכבדת". גנץ וסער
(צילום: שאול גולן)
עימות בין שניים מהשרים הבכירים בממשלת בנט-לפיד, בנוגע להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות. שר המשפטים גדעון סער תקף היום (ד') אחר הצהריים את הודעת שר הביטחון בני גנץ לפיה העביר למשרדי האוצר והמשפטים טיוטת הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית, ואמר כי "ההתנהלות לפיה ממהרים להוציא הודעות לתקשורת לפני קיום דיון אינה מקצועית ואינה מקובלת".
דבריו של סער נכתבו לאחר רצף הודעות לתקשורת שפרסמו השניים תוך פחות משלוש שעות. בשעה 13:00 הודיע גנץ כי העביר את אותה טיוטת הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבחן את תהליכי הרכש של ספינות המגן והצוללות. מלשכתו נמסר כי בכוונת גנץ להניח את הצעת ההחלטה בממשלה לקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון.



כשעה לאחר מכן נמסר מטעמו של סער כי "בלשכת שר המשפטים לא התקבלה, לא אתמול ולא היום, טיוטת הצעה להקמת ועדה חקירה ממלכתית לעניין הצוללות".
יו"ר כחול לבן, ששימש גם כשר המשפטים עד לא מכבר, חיכה דקות ספורות לפני שהשיב: "הצעת ההחלטה בנוגע לוועדת החקירה לצוללות הועברה אתמול בשעה 16:46, באמצעות הייעוץ המשפטי למערכת הביטחון, לגורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד המשפטים, לאחר שיחת תיאום בנושא. שיחות בנוגע להצעה התקיימו גם בין לשכות השרים".
גם סער לא נשאר חייב, והעימות רק הסלים: "בהמשך לטענות לשכת שר הביטחון, סעיף 4 לתקנון עבודת הממשלה קובע כי לא תוגש על ידי שר הצעת החלטה לממשלה הנמצאת בסמכות שר אחר, ללא עמדת השר האחר. לפי סעיף 31 לחוק ועדות חקירה, השר הממונה על חוק זה הוא שר המשפטים".
שר המשפטים כתב כי "עוד במוצ"ש, לאחר שלשכת שר הביטחון פרסמה הודעה לתקשורת בנושא, נמסר לה מלשכת היועמ"ש כי יש להעביר כל פניה בנושא דרך שר המשפטים. ההתנהלות לפיה ממהרים להוציא לתקשורת הודעות על הצעות מחליטים, לפני קיום דיון, תיאום ועבודת מטה אינה מקצועית ואינה מקובלת".


יו"ר תקווה חדשה המשיך ותקף, כשהוא מזכיר את ההחלטה על הקמת ועדת חקירה בעקבות האסון במירון: "הקמת ועדת חקירה ממלכתית הוא נושא כבד משקל. החיפזון והיעדר דיון מסודר עוד בטרם מונתה ועדת החקירה הממלכתית הקודמת, עליה הוחלט רק ביום ראשון השבוע, אינם מקובלים. שר המשפטים מתכוון לשמור על נוהלי עבודה מתוקנים".
בממשלה הקודמת מינה גנץ ועדת בדיקה משרדית לפרשת הצוללות בראשות השופט בדימוס אמנון סטרשנוב. הוועדה לא החלה את פעילותה בשל קשיים בקבלת הסמכויות. עם ההכרזה על בחירות, החליט שר הביטחון להשהות את המאמצים להקימה. ביום שבת הודיע גנץ כי החליט לפעול למען הקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשה. גורמים בקואליציה אמרו אז שגנץ לא מתואם איתם בנושא.
בחודש שעבר הגישה הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתבי אישום נגד שבעה מעורבים לכאורה בפרשת הצוללות, בגין הטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות לחיל הים. כתבי אישום הוגשו נגד מיקי גנור (ששימש סוכן תאגיד טינסקרופ בישראל וחזר בו מהסכם עד מדינה), המשנה לראש המל"ל לשעבר תת-אלוף במיל' אבריאל בר יוסף, מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר דוד שרן, יו"ר קרן היסוד לשעבר והשר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג, איש העסקים תת-אלוף במיל' שי ברוש, היועץ הפוליטי לשר יובל שטייניץ, רמי טייב, ויועץ התקשורת יצחק (צחי) ליבר. התיק נגד מפקד חיל הים לשעבר אלוף במיל' אליעזר מרום (צ'ייני) ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד דוד שמרון נסגר בעקבות השימועים שנערכו להם.