בית משפט השלום בתל אביב האריך הבוקר (שני) בשלושה ימים את מעצרם של ארבעה חסידי ויז'ניץ מרכז, אליעזר מאיר (19), מרדכי ווייזר (24), זאב הגר (32), אליעזר ברויאר (22), החשודים שתקפו שוטרים שהגיעו לאחד ממבני החסידות לביצוע אכיפה בתחום רישוי העסקים.
באירוע החמור שהתרחש ביום חמישי בערב הותקפו שני שוטרים באלימות ובהמשך אף נסקל רכבם באבנים, מקלות וקרשים. שוטרת שישבה ברכב פונתה לבית החולים לאחר שנפצעה בידיה. מאז האירוע נרשמו בבני ברק עימותים קשים בין תושבי העיר למשטרה, מה שהגיע לשיא בלילה שבין חמישי לשבת - והלילה כשפחים הוצתו בעיר ואוטובוסים נרגמו באבנים. אחד מהם גם הועלה באש, על ידי נערי שוליים שניצלו את המצב המתוח.
3 צפייה בגלריה
עצורים מהמהומות בבני ברק בבית משפט השלום בתל אביב
עצורים מהמהומות בבני ברק בבית משפט השלום בתל אביב
העצורים מבני ברק
(צילום: מוטי קמחי)

בפתח הדיון אמר עורך דינם של החשודים כי לאחר שהארבעה הסגירו את עצמם לידי המשטרה הובטח להם שהם ישוחררו בתוך יממה. "ניתנה הבטחה לבכירים בעיריית בני ברק, לסגן ראש העיר ולבכירים במוסדות ויז'ניץ, לפיה החשודים ישוחררו אחרי לא יאוחר מ-24 שעות", אמר עורך הדין. "אחת ההבטחות נעשתה בישיבה לילית בתחנת משטרת בני ברק ביום חמישי בערב ובעקבותיה פעלו גורמים שונים לאתר את המעורבים ולהביאם לחקירה במשטרה, אך אתמול לקראת חצות התברר באופן אבסורדי שהארבעה שהובאו הם דגי רקק ועל כן המשטרה תבקש להאריך את מעצרם".
נציג המשטרה, רפ"ק גיא קלדרון, דחה את הדברים ואמר כי "לא היה ולא נברא". השופטת ענת יהב גם היא אמרה כי לא נאמרה הבטחה כלשהי לחשודים, מלבד אמירה כוללנית ש"הכל יהיה בסדר".
קלדרון ביקש מהשופטת להאריך את המעצר בחמישה ימים, ואמר: "לפני מספר ימים אירעו התפרעויות בעיר בני ברק וכחלק מהן בוצע כמעט לינץ' בשני שוטרים. במעמד האירועים החמורים החשודים לא נעצרו אולם בעקבות פעילות משטרתית הסגירו את עצמם הארבעה למשטרה. הם נחקרו, קושרים את עצמם ואת הימצאותם במקום האירוע ולחלק מהעבירות המיוחסות להם". הוא ציין כי המשטרה לא ידעה את זהות החשודים לכן פנתה לסיוע מחסידות ויז'ניץ: "מדובר בעבירות מהחמורות שמשטרת ישראל מכירה, כולל הפרת הסדר השלטוני, אי ציות להוראת שוטר, התנהגות פרועה, תקיפת שוטרים, הכשלת שוטרים, ואני מרשה לעצמי להוסיף עוד עבירות במהלך הדיונים שיתקיימו בתיק הזה".
3 צפייה בגלריה
עצורים מהמהומות בבני ברק בבית משפט השלום בתל אביב
עצורים מהמהומות בבני ברק בבית משפט השלום בתל אביב
טענו שהובטח להם להשתחרר אחרי 24 שעות
(צילום: מוטי קמחי)
סנגורם של החשודים טענו בדיון על לקוחותיהם כי הרקע לאירוע היה שהשוטרים נכנסו למבנה החסידות וסרבו להזדהות ולכן הותקפו. נציג המשטרה אמר כי עדויות השוטרים סתרו את גרסתם. "יש פה אירוע חמור מאוד. סרטונים קשים מאוד שעליהם לדעתי יש קונצנזוס באולם הזה, ובכלל, וגינוי מצד לצד", אמר עורך הדין. "יחד עם זאת, בכל הכבוד לאירועי האלימות הקשים, על בית המשפט לאבחן מה חלקם של החשודים בתוך האירוע. לא יעלה על הדעת שלעניין דיון מעצר יהיה חלקו של האחד דומה לחלקו של האחר ודומה לאירוע הפגנה שיצאה משליטה. לא יעלה על הדעת שדינו של אחד שחוסם נתיב תחבורה ציבורית במסגרת הפגנה יהיה דינו של אותו אחד שהרים יד על שוטר במדים".
עוד ציין כי "בכל הכבוד לתמונות הקשות כאשר יש לנו ארבעה חשודים שבאים מיוזמתם למשטרה לא שומרים על זכות השתיקה, קושרים את עצמם לאירועים ולמשטרה אין יכולת אמיתית להפריך את עדותם. יש לנו ארבעה חשודים מבין עשרות באירוע ספונטני. לא יעלה על הדעת שאותם ארבעה ייעצרו וישלמו את המחיר בגין אותו אחד שניפץ את השמשה בצורה מזעזעת בעיניי". הסנגור גם ציין את גרסת החסידות שטענה כי שני שוטרים שהגיעו בלבוש אזרחי סירבו להזדהות ונכנסו בצורה "אלימה ומתריסה" למקום. "אני מאמין שאותם חשודים לא ידעו שמדובר בשוטרים", אמר עורך הדין.
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
ההתפרעויות בבני ברק, אתמול
(צילום: יאיר שגיא)
הרב שבתי גלבר, עסקן חרדי שמקשר ומתווך בין המשטרה לציבור החרדי, אמר בדיון כי ב-20 השנים שהוא עובד במשטרה "זו הפעם הראשונה שנותנים הבטחה ולא מקיימים". לדבריו, המשטרה הבטיחה לו שהצעירים ישוחררו כעבור 24 שעות למעצר בית, ואמר: "אני יכול להביא את השוטרים שאמרו לי את זה. הייתי בעשרות מקרים וחטפתי במקום השוטרים, אך לאחרונה עובר משהו רע על בני ברק ואנחנו מתכוונים להביא את כל הגורמים הרבניים כדי למנוע את זה שוב".
השופטת ענת יהב הורתה על הארכת מעצרם של הארבעה בשלושה ימים וקבעה כי "האירוע לא דומה לגרסת החשודים, ויש לומר שהחשודים נותנים גרסה פחות או יותר דומה, כשהם מסכימים לקשור את עצמם במידה מסוימת לרכב. האירוע הוא אירוע מזעזע, כמעט לינץ' שבו רכב מנסה למלט את עצמו מן המקום ואין תיאור טוב יותר מכך שהם חובטים בידיהם על הרכב, צועקים ומנסים לתלוש את דלתות הרכב". יהב ציינה כי "גם אם כל אשר עשו החשודים זה לחבוט ברכב, הרי שמדובר בהתנהגות פרועה שהיא חלק מהתנהגות אלימה כוללת, והיא מסייעת לאותה התנהגות ומסייעת לאותם עבריינים ומעורבים נוספים, כאשר היה מצופה ממעורבים או לפחות מחלקם לומר את דברם בנושא ולמנוע גם בגופם את התקיפה".