1 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
החתימה על הסכם עם איחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אנשי עסקים ישראלים שפעילים במפרץ הפרסי טוענים כי ההתקרבות שחשו מאז החתימה על הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות בבית הלבן בספטמבר בשנה שעברה נגמרה. לדבריהם, המתיחויות האחרונות בירושלים ובהר הבית ומבצע "שומר החומות" בעזה הובילו לסיום ירח הדבש.
"עד עכשיו, בכל פעם שהגעתי וביקשתי להיפגש - כל הדלתות נפתחו מיד ואנשים ראו בישראלים הזדמנות אדירה, המקום היה חם מאוד וחפץ בשיתוף פעולה", אמר איש עסקים ישראלי שפעיל מאוד בדובאי וביקר שם בחצי השנה האחרונה יותר מ-10 פעמים. "מאז המתיחות יש הרגשה של כתף קרה, פתאום אין להם זמן כל כך להיפגש, מתחמקים, אנחנו לא באים להם טוב בעיניים".

איש עסקים אחר אמר: "אנחנו מקיימים עם האמירתים קשרים חמים מאוד. לפני כמה ימים ארגנו להם שיחה עם מנהל של חברה מקומית. התקשרנו אליו לתאם איתו והתגובה שלנו היממה אותנו: 'אני לא רוצה לפגוש רוצחים'. הבוס שלו לא היה מעז להגיד לנו את זה, אבל אותו מנהל פחות זוטר לא הסתיר את הכעס שלנו עלינו".
כאמור, אנשי עסקים ישראלים סבורים שהאווירה השתנתה בעקבות האירועים הביטחוניים בחודש שעבר. "זה לא שהם אוהבים את חמאס, ממש לא. אבל המראות מהר הבית זעזעו אותם", סיפרו אנשי העסקים. "כל עוד הזיכרון מהאירועים יהיה טרי, קשה לראות חזרה לשגרה של העסקים. ברגע שזה יישכח ייקח עוד זמן עד שנחזור לשגרה. עכשיו הם לא רוצים כל כך להיראות כמי שעושים עסקים עם ישראלים".

"הבעיה היא בעיקר בתרבות העסקית"

גורמים מדיניים בירושלים, שמעורים ביחסי ישראל עם איחוד האמירויות, אמרו כי "זה נכון רק בהיבט של הנראות וגם זה בעירבון מוגבל מאוד. זה לא ברמה הפורמאלית ולא במגעים בין המדינות. הבעיה של אנשי העסקים הישראלים היא בעיקר בתרבות העסקית שלהם.
"ההיענות והזמינות האינסופית אליהם - זה נגמר. אבל בתחומים שמעניינים אותם שום דבר לא נגמר. נהפוך הוא. אם זה חשוב להם - הם ייפגשו. מה שנכון זה שהאמירתים חזרו לעבודה בצורה מסודרת ופחות לפי הלו"ז המאולתר של הישראלים. אנחנו לא מתרגשים מזה. מה שלא מעניין אותם בהחלט יזכה לפחות תשומת לב".
גורם מדיני אמר בהקשר זה: "יש בעיה עם הישראלים. יצא לחלקם שם של חרטטנים כי כל אחד בא בלי להבין יותר מדי ומוכרים סיפורים. הם מבקשים ברגע האחרון לפגוש חצי עולם ביומיים. הם די איבדו את הסבלנות לכאלה".
פורסם לראשונה: 23:03, 07.06.21