6 צפייה בגלריה
קבינט קורונה
קבינט קורונה
קבינט קורונה
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם, AFP, רויטרס)
קבינט הקורונה מכונס הערב (יום ד') לדיון נוסף על הידוק הסגר, אולם במרכז הדיון עמדה דווקא סוגיית ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בבלפור. שרי כחול לבן התעמתו עם ראש הממשלה נתניהו על ההפגנות, בעוד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר שאי אפשר לאסור הפגנות אם לא יוטל סגר מלא.
לקראת הידוק הסגר - כותרות אחרונות מקבינט הקורונה: מסתמן: תפילות והפגנות יותרו במרחק של עד קילומטר מהבית ● נתניהו וניסנקורן התעמתו על ההפגנות ● היועמ"ש: איסור הפגנות - רק תחת סגר מלא ● "רה"מ ביקש לקדם חקיקה שתאפשר לפגוע בזכות ההפגנה גם ללא סגר מלא" ● הכלכלנית הראשית באוצר: "הנזק מהסגר המוצע - 35 מיליארד שקל" ● דרעי לא הגיע לדיון ומתייעץ עם רבנים ● רה"מ מציע: סגר ממחר עד יום ב' - והחלטות לאחר מכן
ראש הממשלה העלה בדיון הצעה להתחיל בסגר כבר ממחר ולהטיל אותו עד יום שני, ורק אז לקבל החלטה לגבי ההמשך. השרים ניסנקורן ואשכנזי הטיחו בו: "אתה רק רוצה למנוע את ההפגנות נגדך". ניסנקורן הוסיף להטיח בנתניהו: "זו בושה שבמקום להתעסק בציבור אנחנו עוסקים בהפגנות".
בהמשך, לפי משתתפים בישיבה, קבע נתניהו כי "אם נטיל סגר כללי - נרצה גם את היכולת להגביל את ההפגנות. אני רוצה לקדם חקיקה שגם כשאין סגר מלא אפשר לפגוע בזכות ההפגנה". השר ניסנקורן השיב: "אני מתנגד", וראש הממשלה אמר לו: "תתנגד. אתם לא קובעים. תנו לממשלה להחליט". ניסנקורן והשר עמיר פרץ השיבו שהממשלה היא פריטטית. "אמון הציבור נפגע בגלל ההפגנות", אמר להם סגן השר יואב קיש, אולם שר הכלכלה פרץ השיב לו: "האמון נפגע בגלל החלטות שונות כל יומיים".
ניסנקורן ואשכנזי הביעו התנגדות נחרצת להטלת סגר מלא על המשק, שעלול לפגוע בו אנושות, ואמרו שאי אפשר להשתמש בו לטובת הפסקת ההפגנות. "אני שומע את הגורמים המקצועיים במערכת הבריאות שאומרים שאין שום סיבה לסגר כללי", אמר אשכנזי. "אני רוצה להבין למה ממליצים כאן על סגר מלא אם ככה. סגר מלא זו פגיעה אנושה למשק. אתם גוזרים גזירת מוות על אנשי העסקים. אי אפשר שההמלצות יהיו בניגוד להמלצות אנשי המקצוע בגלל שיקולים פוליטיים. סגר מלא הוא מוצא אחרון ולא כפתרון להפגנות".
6 צפייה בגלריה
אביחי מנדבליט
אביחי מנדבליט
היועמ"ש מנדלבליט. "בלי סגר מלא - אי אפשר לאסור הפגנות"
(צילום: לע"מ )
שר האוצר ישראל כץ התייצב נגד עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה ותהה: "למה לסגור את מפעל פניציה בשביל למנוע הפגנות?". הכלכלנית הראשית באוצר, שירה מרגלית, אמרה בדיון כי הנזק שייגרם למשק בסגר המוצע הוא 35 מיליארד שקל - ואם יוארך לחודש יגיע ל-50 מיליארד שקל. "באף מקום בעולם לא עשו סגר כזה", ציינה.
שר הכלכלה עמיר פרץ הדגיש כי לדעתו, יש לאפשר היערכות של כמה ימים לסגר מחמיר. "ככל שניתן יותר אמון באזרחים, ננצח", אמר. "אני מבקש שתוצג על-ידי גמזו או מומחים נוספים המשמעות של הסגר וכמה תחלואה הוא ימנע. אז אולי נוכל לקבל החלטות נכונות יותר".
מוקדם יותר בדיון, השר ניסנקורן פנה לראש הממשלה נתניהו ואמר שהסכים להטיל סגר מוחלט כדי להוריד את התחלואה. "עכשיו אתם חוזרים בכם ובפועל רוצים לקבל החלטה שתאסור רק על קיום הפגנות בבלפור", אמר לו ניסנקורן. "זה יהיה מהלך לא הגיוני ולא דמוקרטי והוא גם לא נכון עבורך. צריך ללכת עם גורמי המקצוע ולא לסטות".
6 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן. עימות עם נתניהו
(צילום: יריב כץ)
נתניהו השיב לניסנקורן: "אם נאפשר להתרחק מהבית לטובת הפגנות, אנשים יוכלו לצאת לחוף הים ולהגיד שהם מפגינים. מי אמר שצריך להרחיק כדי להפגין? שיפגינו מתחת לבית".
זמן קצר לאחר מכן פרסם נתניהו הודעה שבה תקף את חברי כחול לבן: "ההמלצה של כל הגורמים המקצועיים הייתה להפסיק כל התקהלות - הפגנות ותפילות בחללים סגורים. אני תומך באופן מלא בזכות להפגין, אבל כל שבוע אזרחי ישראל רואים איך הם נדרשים לחגוג את החג לבד, איך הם נדרשים לעמוד בהנחיות הבריאות, ומנגד איך מפגינים מתקהלים בהמוניהם נגד כל כלל בריאותי".
לדברי ראש הממשלה, "היום נפטרו 31 איש מהקורונה. אני נלחם על החיים של אזרחי ישראל. בזמן הזה יש מי עושים פוליטיקה קטנה. אנחנו במלחמה".
6 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ בפגישה עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר ב פנטגון ארה"ב
שר הביטחון בני גנץ בפגישה עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר ב פנטגון ארה"ב
גנץ בוושינגטון. לזמן את אנשי המקצוע
(צילום: EPA)
שר המדע יזהר שי אמר בדיון מנגד כי "יש כאן עלייה דרסטית בתחלואה ומשמעות גדולה לכלכלה, אבל אנחנו מתעסקים רק בהפגנות". נתניהו השיב לו: "זה לא דבר קטן. אי אפשר לעשות סגר כשיש כאלו הפגנות". גם השרה מירי רגב התייחסה להפגנות מול מעון ראש הממשלה וקבעה: "המשטרה לא יכולה להשתלט על ההפגנות. חייבים לשים לזה סוף". ניסנקורן שוב הרים את קולו: "תפסיקו להתעסק כל היום בהפגנות".
שר הביטחון בני גנץ שנמצא בדרכו חזרה מוושינגטון כינס התייעצות עם חברי הקבינט ממפלגתו, כחול לבן, והנחה אותם לזמן את אנשי המקצועות הרפואיים כדי לשמוע את עמדתם ולוודא שהם מביעים אותה בצורה פתוחה בקבינט הקורונה, כלשונו. "תתעקשו על טובת האזרחים בבריאות ובעצירת התחלואה תוך איזון", אמר גנץ לשרי מפלגתו. "אל תתמקדו בסוגיית ההפגנות. עצרו את הדיון מיד".

גנץ הוסיף: "נקבל רק את עמדת אנשי המקצוע בנושא החשוב של סגר מלא ומצב חירום. להחלטה שלנו יש השלכות על חיי אדם ונקבל אותה אך ורק בהתאם לעמדת אנשי המקצוע. רק לפי צורכי השעה בבריאות, ובכלכלה ובעצירת התחלואה".
גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את ראש הממשלה. "במקום דיון על המחדל הנורא שלו בטיפול בקורונה, על העלייה בתחלואה והרס הכלכלה, נתניהו מנסה לגרור את הדיון להפגנות ליד הבית שלו", אמר. "הכול כדי שלא ידברו על זה שהוא נכשל. מחדל נתניהו".

דרעי לא הגיע, ביקש הנחיות מהרבנים

מי שלא הופיע לדיון הקבינט הוא שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי, שנטש דיון מקדים בנושא התפילות. הוא מקיים התייעצויות עם חברי מועצת חכמי התורה של ש"ס ועם רבנים אחרים, ומציג להם את נתוני התחלואה. דרעי ביקש מהם להנחות אותו בכל הנוגע לבתי הכנסת, ובכלל. בין היתר ביקר השר דרעי בביתו של הרב שלום כהן.
השרים המכונסים בקבינט דנים בין היתר גם בסגירה של נמל התעופה בן גוריון במהלך הסגר. לפי שעה מסתמן שהוא ייסגר ליציאת ישראלים מהארץ. כניסת ישראלים, עם זאת, תתאפשר. מדובר במכה קשה לאלפי ישראלים שרכשו טיסות לחו"ל בימים הקרובים. טרם ברור אם ומתי ההחלטה תיכנס לתוקף.
6 צפייה בגלריה
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג. מסתמן: לא תותר יציאת ישראלים מהארץ
(צילום: מוטי קמחי)
לצד זאת, ישנה כוונה לצמצם את העבודה במגזר הפרטי אפילו יותר מ-50% כפי שהציע פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, ולהשאיר רק עובדים חיוניים. גם במגזר הציבורי הכוונה היא לאפשר עבודה במתכונת חירום בלבד.
לפני הדיון ראש הממשלה נתניהו קיים התייעצויות עם השרים ואמר שיבקש להעביר החלטה על סגר כללי נרחב והידוק משמעותי במגבלות באופן מיידי, וכן על סגירת ענפים נרחבים במשק. "אנחנו במצב חירום וצריך לסגור את המשק באופן מיידי", אמר. בדיון המקדים הייתה הסכמה שמתווה התפילות שהיה תקף בראש השנה - צריך להיות תקף גם ביום כיפור.
6 צפייה בגלריה
תפילות בכותל
תפילות בכותל
תפילות בכותל המערבי. דרעי נטש את הדיון המוקדם בזעם
(צילום: EPA)
שר הפנים אריה דרעי נטש את אותה התייעצות אחרי ויכוח סוער שבו עלתה אפשרות להגביל תפילות במרחבים הציבוריים בסוכות. "לא אתן למנוע תפילות במדינת ישראל", הוא אמר בזעם. בכיר בממשלה אמר לאחר מכן כי "אנחנו בדרך לסגר מלא. הוויכוח כעת הוא אם לפני או אחרי כיפור. כרגע רוצים לעשות לפני, אך דרעי לא מוכן לשמוע".
הבכיר ציין כי כינוס הקבינט, שנקבע ל-11:30 בבוקר, התעכב בעקבות נטישת השר את ההתייעצות. הוא הוסיף שלא מן הנמנע כי בסופו של דבר ההגבלות החדשות ייכנסו לתוקף רק אחרי יום כיפור.