1 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
פסגה האיחוד האירופי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
(צילום: AFP)
"רוב הבעיות בעולם הן תוצאה של שלטון גברים זקנים המסרבים לפנות את הכיסאות שלהם". את זה אמר לא אחר מאשר נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה. קשה להתעלם מהשאלה איך היו נראות פניה של מדינת ישראל לו הייתה מונהגת על ידי נשים, או לחילופין לו נשים היוו לפחות 50% מצמרת קבלת ההחלטות, ובייחוד מהקבינט הביטחוני. אחרי 72 שנות עצמאות, האם לא הגיע הזמן להחליף את אלו המתמחים בפזצטות במי שמתמחות בחשיבה לטווח רחוק? כאלה שיודעות לנהל את האגו שלהן ומוכנות לשבת עם מיטב היועצות והמומחיות, גם אם לא אכלו מאותו המסטינג?

פס הייצור של מדינת ישראל הצמיח מדענית שזכתה בפרס נובל, חוקרות מוח ורופאות מהטובות בעולם, נשות חינוך וחברה, תעשייניות, משפטניות ומנהלות עסקים, בנקאיות, שרות וחברות כנסת. ורק בתחום אחד אנחנו מתרפקים על האחת שהייתה ראש ממשלה לפני כמעט 50 שנה ולא גרמה לשום שינוי בדפוס ההובלה והמנהיגות של נשים.
כשמסתכלים על פינלנד, איסלנד, ניו זילנד, גרמניה ואחרות, רואים מנהיגות מזן אחר. חלקן צעירות, חלקן מבוגרות, כולן חכמות ואמביציוזיות, שמקרינות משהו אחר. למשהו הזה קוראים יושרה, שקיפות, כנות, העברת המסר שאני כאן קודם כל בשבילכם, ובעיקר יכולת לחלוק בהתלבטויות, עם מיטב המומחים, שכן הן מבינות שיש נושאים שאנשי מקצוע מבינים בהם טוב מהן.
גם במדינות שלהן יש קורונה וגם שם מכה הגל השני, אבל איזה הבדל מהותי בניהול המשבר. הרפואה שלהן לא טובה משלנו, אבל השקיפות מצד השלטון - טובה ועוד איך. המנהיגות מתייצבות בפני הציבור כשצריך וכשיש מסר לחדד, או כדי לבקש שיתוף פעולה. אצלן הדוגמה מתחילה בבית.
אנחנו ממשיכים להתחבט בשאלה מי היינו רוצים שיענה לטלפון האדום בשלוש בלילה. כבר 50 שנה עונים גברים לטלפון האדום בשלוש בלילה. האם טרור הבלונים פחת? הביטחון האישי שלנו השתפר? פחתו האיומים של חמאס? כל אלה שמסבירים לנו לפני הבחירות איך הם יכו, יכבשו, יסתערו, ייבשו, איפה הם ומה קרה בכהונתם?
בינתיים, איראן עוקפת אותנו ברמת ההצלחה של תלמידיה במתמטיקה ומדעים. קהיר עקפה אותנו (מזמן) ברכבת התחתית, ערב הסעודית והנסיכויות עקפו אותנו בכל הקשור לפיתוח ושימוש באנרגיה סולארית, ואנחנו עדיין נותנים לגנרלים לנהל לנו את החיים.
בואו נקווה שבאחת ממערכות הבחירות הבאות תעמוד אישה בראש אחת המפלגות הגדולות. או לכל הפחות, שבנימין נתניהו, יאיר לפיד, נפתלי בנט או אביגדור ליברמן יקבעו שמספר 2 ברשימה שלהם תהיה שרת הביטחון. ראינו לאן הביאו אותנו כל בוגרי מומחי הצבא. נראה שהגיע הזמן לנסות משהו אחר.
אנחנו נמצאים בנקודת שבר מהגדולות שידענו. לא היינו אמורים להיות שם. הדרך לטפס בחזרה למסלול נכון תלויה בהנהגה שלנו. יש נשים מנהיגות בשלל מפלגות והגיע הזמן לתת להן את המושכות. לא פחות מזה, הגיע הזמן שלהן לקחת את המושכות.
  • נחמה רונן היא יו"ר חברת ממ"ן, לשעבר חברת כנסת ומנכל"ית המשרד לאיכות הסביבה

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com