ס', סטודנטית לעבודה סוציאלית שהתייצבה במהלך הפגנה אמש בירושלים חשופת חזה מעל פסל המנורה שליד הכנסת, סיפרה הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי "הבנתי שכבר 19 יום לא היו שירותי רווחה בישראל, ואולי אם מישהי תוריד חולצה יהיה אפשר לדבר על זה בתקשורת".
6 צפייה בגלריה
ההפגנה מול הכנסת
ההפגנה מול הכנסת
"לא ביזוי סמל המדינה". ס' בהפגנה אתמול ליד הכנסת
(צילום: EPA)
ופתאום הבנת שהעתיד שלך מעורער? "כן, תמיד המקצוע הזה היה נשי וחלש. אבל יו"ר האיגוד ענבל חרמוני הובילה אלפי נשים מדהימות שיצאו לרחובות, וזה הרבה יותר חשוב מלהתעצבן על זה שמישהי חשפה את החזה שלה".
כבר קראו לך אנרכיסטית ושמאלנית. "נכון, אני לא אנרכיסטית, אני מאמינה במדינה שדואגת לאזרחים שלה, אני אוהבת את המדינה שלי ואני רוצה להתפרנס פה בכבוד. שר בלי תיק מקבל 50 אלף שקל ועובדת סוציאלית עם 500 תיקים מקבלת בערך 5 וחצי אלף שקל. 'ביזוי סמלי המדינה' קרא לזה יו"ר הכנסת, אבל בעיניי זה לא ביזוי, שיזכור מאיפה הוא בא".
מה זאת אומרת? "זה לא משהו חדש, לא המצאתי את הגלגל. גוף האישה זה דבר יפה ויש מוסר כפול לגביו, בדרך כלל גברים לא יתלהמו כל כך הרבה על חשיפת שדיים בהקשרים אחרים. אבל כשזה נעשה בסביבה כזו, זה פתאום 'וואו, מי שישמע'".
את אומרת שאת לא רואה בזה ביזוי. "לא, זה הגוף שלי. אני יודעת שזה מפחיד הרבה אנשים, אבל בסוף המחאה הזאת מאוד לא אלימה. ואם זה הנשק שנשאר לי, זה הנשק שאשתמש בו".
כמה ימים לפני כן בפורטלנד מפגינה חשפה את עצמה. "כן, זו מחווה לאישה מפורטלנד, וגם זה סמל בעיניי. לא סתם במקצועות שמזוהים עם נשים המשכורת נמוכה יותר, יש היררכיה מובנת. אבל במחאה הזו יש שותפים ורואים את המגוון העצום של האנשים שמתגייסים לאותה מטרה, לדרוש הנהגה ופרנסה, לחיות את חייהם בכבוד".
6 צפייה בגלריה
אישה הפגינה בעירום בפורטלנד
אישה הפגינה בעירום בפורטלנד
המפגינה בפורטלנד. "זו מחווה לאותה אישה, וזה סמל בעיניי"
(צילום: רויטרס)
ומאז אותו רגע מה קורה? "האמת, המשכתי להיות בהפגנה. ראיתי שהמשטרה באמת לא עשתה עם זה כלום, אז זה לא נחשב למשהו בעייתי מבחינתם".
קיבלת איומים? "כן, דברים מאוד קשים. אבל זה חלק מהעניין, נשים חוות אלימות בהמון דרכים בצורה יומיומית. אני אומנם חווה אלימות בגלל מעשה שאני בחרתי לעשות, אבל המטרה פה הייתה לעורר שיח ציבורי על גוף האישה, על מצב הנשים. אני מקווה שזה יצליח, ואם מישהו רוצה להתמקד בלהיות שמרן אז בסדר - שיישאר בבועה שלו. אגב, יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין היה דוגמן עירום בתחילת דרכו".
איזה איומים קיבלת? "בעיקר תגובות אלימות שמרמזות לכאורה על המקצוע שלי. זה גם מראה שיש פה יחס מגעיל לעובדות תעשיית המין באשר הן".
אבל לא איומים לפגוע בך. "כרגע לא, בגלל זה אני שומרת על עצמי. אני נשארת בעילום שם.
נראה אותך בעוד הפגנות? "הייתי השבוע בהמון, כן. לא יודעת אם סיימתי, מה שצריך, אני אלחם על הדמוקרטיה והחופש ועל הזכות שלנו להתקיים - כמה שצריך, עד שיהיה פה טוב יותר".
6 צפייה בגלריה
ההפגנות בירושלים
ההפגנות בירושלים
עימותים במחאה בירושלים, הלילה
(צילום: AFP)
ס' היא אחת מבין אלפי מפגינים שצעדו אמש ממעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים לאזור הכנסת. המחאה התפתחה לקראת חצות לעימותים כאשר מפגינים לא שעו לקריאת המשטרה להתפנות מכיכר פריז. 34 בני אדם עוכבו ונעצרו. המשטרה הפעילה זרנוקי מים ופרשים. הבוקר נמשכה המחאה, ועשרות מפגינים חסמו את הכניסות לכנסת.
יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין הגיב לאירוע: "בושה. אני עומד על זכותו של כל אדם למחות, להפגין ולהביע את דעתו, אך יש הבדל בין מחאה לגיטימית ובין ביזוי סמלי המדינה. אף מדינה בעולם לא מאפשרת לבזות כך את סמליה. אני מצפה מרשויות אכיפת החוק לפעול באופן מיידי להעמדתה לדין של המפגינה, לא רק לשם הענישה אלא בעיקר לשם המסר החינוכי והאזרחי שחייב להיות חד וברור".