אורלי עדס ניצבת מול האתגר המקצועי הגדול בחייה. כבר 11 שנה שהיא מנהלת את ועדת הבחירות המרכזית, ועכשיו היא נכנסת לישורת האחרונה של מערכת בחירות רביעית ברצף. ביום רביעי לפנות בוקר, אחרי לילה לבן של מדגמים, ייאספו במשרדה מאות אלפי מעטפות כפולות של מצביעים מקלפיות מיוחדות - שכבר היום, חמישה ימים לפני הבחירות, הסערה סביבן בעיצומה, ויש מי שדואג לתדלק אותה.
גורמים פוליטיים, כמעט כולם מסביבת ראש הממשלה, רומזים שההליך נגוע ועלול להטות את התוצאות. בנו של נתניהו, יאיר, אפילו פנה בשבועות האחרונים לעוקביו ברשתות החברתיות ועודד אותם להתגייס ולעבוד כחברי ועדות קלפי או כסופרי קולות. המסר ברור: אנשים "משלנו" צריכים לפקח על התהליך. אתמול היה זה יו"ר הכנסת יריב לוין שתקף במישרין: "החלטות הוועדה אבסורדיות ומוטות לצד מסוים".
3 צפייה בגלריה
אורלי עדס
אורלי עדס
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס
(צילום: ענת קזולה)
אתם נתקלים בביקורת המופנית אליכם מכיוון של גורמים פוליטיים. "יש ניסיונות לייצר דה-לגיטימציה לתוצאות של הבחירות ולאמינות של ועדת הבחירות, כי אם יפגעו באמינות ועדת הבחירות אז תהיה דה-לגיטימציה לתוצאות. זה קרה בסוף הבחירות לכנסת ה-22, התגבר בבחירות לכנסת ה-23, וראינו את זה גם בשבועות האחרונים. אנחנו ערים לכך, וצר לי שזה קורה, אבל אני חושבת שוועדת הבחירות המרכזית הוכיחה יכולות ביצוע יוצאות מן כלל, ושלכל הטענות שנטענו עד כה אין אחיזה במציאות.
"בכל מקרה, אנחנו ערוכים לזה ומבינים שיכול להיות שממועד סגירת הקלפיות יתחילו להסתובב חדשות שקריות לגבי תוצאות הבחירות, ממניעים כאלה ואחרים. ראינו את זה קורה במקומות אחרים, לא במחוזותינו, ונהיה ערוכים גם לזה. אני מקווה שהציבור יידע לא להיגרר אחר הידיעות הללו, וימתין לתוצאות האמיתיות".
הלחץ הזה משפיע? "לא צריך להיות לחץ כזה בשום מדינה דמוקרטית, ואני לא רוצה לחשוב שיש מישהו שרוצה לעשות את זה, אז אני לא אנקוב בשם כזה או אחר. בעשייה של הוועדה אין שום אבחנה בין שמאל לימין, חרדים וחילונים, ואנחנו לא מתייחסים לאמירות פוליטיות, אלא אם כן היא עשויה להשפיע על התהליך - ולכן הבעתי את עמדתי על האמירות האקראיות האלה שנאמרו.
"כל אותם גורמים שטענו שהבחירות במדינת ישראל לא אמינות, או שהתוצאות לא אמינות, או שטוהר הבחירות נפגע - לא הצליחו להוכיח את זה. אפשר היה להוכיח זאת באמצעות בית המשפט, כי הרי הוגשו תלונות במשטרה, והוגשה עתירה לבית משפט. אבל עובדתית, אין שום ראיות אמיתיות לטענות האלה. אני לא אומרת שאין אירועים - כן, יש אירועים, אבל תזכרו שבחירות זה דבר עצום, אז יקרו דברים בשוליים. בסופו של דבר, בעקבות כל הפעולות שוועדת הבחירות נוקטת - כולל מפקחי טוהר הבחירות, מצלמות, שני מזכירים בקלפי, שיפור ציוד הקלפי, מנעולים ממוספרים שנרשמים בפרוטוקול, ועוד מגוון דברים - היכולת לפגוע בטוהר הבחירות ולבצע זיופים היא כמעט אפסית".

"מערכת התוצאות היא אמינה"

מה חשבת על הניסיון של ארגון "אם תרצו" לשבץ את תומכיו בהליך ספירת הקולות? "אנחנו מגייסים את העובדים שלנו לבד, לא נעזרים בשום ספקים חיצוניים, מלבד גיוס העובדים במבצע ספירת הקולות בכנסת על ידי חברת כוח אדם. הפעם נדרש לנו מספר כפול של עובדים, למעלה מ-6,500 איש. החברה הזו נדרשה לגייס, וביקשנו שיעשו פיילוט. הם פירסמו על זה בדף הפייסבוק שלנו, הקישור הזה השתרשר החוצה בהודעות ווטסאפ, ו'אם תרצו' פירסמו את זה בדף שלהם וקראו לאנשים להירשם לשם. הדבר הפר את עיקרון השוויון מבחינתנו, ולכן פסלנו מאה ומשהו אנשים שנרשמו באמצעות הפיילוט".
על הפגיעה באמינות הוועדה: "יש ניסיונות לייצר דה-לגיטימציה של ועדת הבחירות, כדי לייצר דה לגיטימציה לתוצאות. זה קרה בסוף הבחירות לכנסת ה-22, התגבר בבחירות לכנסת ה-23 וראינו את זה גם בשבועות האחרונים"
בנו של ראש הממשלה יצא בביקורת נגד הוועדה, וטען שמחקתם להם את הלינק. אחרי הבחירות לכנסת ה-22 הוא גם טען שוועדת הבחירות "גנבה את הבחירות". "עם כל הכבוד לבנו של ראש הממשלה, באמת - אם הוא טוען טענות הוא מוזמן להביא ראיות לטענות הללו. טענו ברשתות החברתיות, למשל, במערכת הבחירות האחרונה, שהיו 67 מנדטים לימין, ושראו את יו"ר ועדת הבחירות דאז השופט ניל הנדל ואותי נכנסים לחדר ההקלדה - וכשיצאנו פתאום היו 58 מנדטים לימין. אז יש לי הפתעה לספר לציבור: תוצאות הבחירות לא נרשמות כאן בחדר הקלדת התוצאות על לוח מחיק, שאורלי נכנסת, לוקחת ספוגית, מוחקת וכותבת 58. זה לא קורה, אין דבר כזה. מערכת התוצאות היא מערכת אמינה, ואני מזמינה את כל אלה שטוענים טענות חסרות כל בסיס, מופרכות לחלוטין, אפילו הזויות וללא כל אחיזה במציאות, פשוט להביא ראיות לטענות הללו. עם הראיות אנחנו נדבר. אני חושבת שהציבור צריך להיות מספיק חכם כדי לסנן את כל המידע הלא אמין שמופץ".
3 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
"מוזמן להביא ראיות". יאיר נתניהו
(צילום: EPA)
יש ליאיר נתניהו גם טענות נגד יו"ר הוועדה הנוכחי, השופט עוזי פוגלמן, שהוא בוגר קרן וקסלר, ועל ביטול הופעתו של נתניהו בתוכנית הסטנדאפ ב"רשת 13". "אני מוצאת את זה עצוב מאוד. אני לא מתכוונת לסנגר על מעלותיו הרבות של שופט בית המשפט העליון בישראל, שפועל לפי הוראות הדין הקיימות וממלא את תפקידו נאמנה לטובת הציבור בישראל. השופט פוגלמן וקודמיו הם רבי מעשים, והפסיקה שלהם מלווה אותנו לא רק בבחירות אלא בכל תחומי החיים. אני חושבת שאפילו לא ראוי להתייחס לטענות הללו".
השאלה אם לא נעשתה פה איפה ואיפה, עם הופעות אחרות של פוליטיקאים בטלוויזיה? "השופט פוגלמן קיבל את החלטותיו בהתאם להוראות הדין הקיימות, שלפיהן היה בכך תעמולת בחירות אסורה. אם רוצים לשנות את החוק, הכנסת מוזמנת לבחון זאת לאחר הבחירות. התפקיד שלנו הוא למצוא את האיזון הראוי ולומר האם האפקט הדומיננטי הוא החדשות או התעמולה".
3 צפייה בגלריה
עדס ופוגלמן
עדס ופוגלמן
"קיבל את החלטותיו בהתאם לדין". עם יו"ר ועדת הבחירות השופט פוגלמן
(צילום: יוסי זמיר, לע"מ)

"מספר מבודדים חסר תקדים"

איך אתם מתמודדים השינויים בתחלואה? "בימים האחרונים ראינו ירידה במספר החולים ועלייה במספר המבודדים, וכל זה משנה דרמטית מבחינתנו את חלוקת הקלפיות. בנינו את הקלפיות לפי התחלואה שהייתה לפני כמה ימים, ואנחנו כל הזמן מעדכנים".
למה החלטתם ללכת בכל זאת על מערך ההסעות לחולים? הרי התנגדת לכך מאוד בתחילה, כשמשרד הבריאות דרש זאת. "מה שבסופו של דבר הוביל אותנו להחליט על מערך היסעים לחולים היה הרצון להגיד לציבור שאין כל חשש ללכת להצביע, אחרי שעשינו כל כך הרבה פעולות כדי להבטיח את בריאותו. החל מהשבוע כל מי שמופיע כחולה קורונה באתר משרד הבריאות יוכל להיכנס לאפליקציה ולהזמין הסעה אישית ליום הבחירות".
יהיה מערך ההסעות גם למבודדים? “אנחנו נמצאים בדיונים עם 'גט טקסי', כי זו החברה היחידה שיש לה יכולת לנהל עשרות אלפי מוניות למטרה זו. הנהג והמבודד - שצריך להיות רשום באתר משרד הבריאות - יידרשו לעטות מסכות, כשהמבודד יושב מאחור עם חלונות פתוחים".
מה לגבי פתיחת השמיים? "מדברים על כך שינחתו כאן שבעת אלפים עד עשרת אלפים איש ביום, כך שאנחנו נערכים ליותר מ-70 אלף מבודדים ביום הבחירות. זה מספר חסר תקדים שלא תואם את התחזיות שקיבלנו תחילה. כדי לדלל את מספר המצביעים בקלפיות של מבודדים אנחנו רוצים לבחון אפשרות להקים מתחם הצבעה בשדה התעופה למי שינחת ביום הבחירות".