2 צפייה בגלריה
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
בדרך לאמירויות? מטוס F-35
(צילום: AFP ,shutterstock)
למרות ההכחשה מצד לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, גורם בכיר באיחוד האמירויות הערביות אישר הערב (שלישי) את חשיפת "ידיעות אחרונות" ואמר כי במסגרת כינון היחסים עם ישראל קיימת גם עסקת נשק בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שכוללת מטוסי F-35, כטב"מים ואמצעי לחימה נוספים.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"נתניהו היה מודע לאורך כך הדרך". ראש הממשלה ויורש העצר בן זייד
(צילום: AP, יונתן זינדל פלאש90)
לפי הגורם, ישראל, ארה"ב והאמירתים סיכמו על השבחת היכולת הצבאית של הממלכה כחלק מההסכם. הגורם אף הדגיש כי נתניהו עצמו היה מודע לכך ונתן את הסכמתו לאורך כל הדרך, וכי המגעים לא התנהלו רק מול האמריקנים.
נחום ברנע חשף הבוקר כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, שהוגדר בתחילה כהסכם שלום תמורת סיפוח, כולל למעשה עסקת נשק בת עשרות מיליארדי דולרים, שכוללת מטוסי חמקן F-35, מל"טים ועוד. העסקה, שהוקפאה עד עתה בגלל התנגדות ישראל, תופשר בקרוב על ידי הממשל האמריקאי – והיא זו ששכנעה את שליט האמירויות להסכים למהלך.
כעת, אומר גורם בכיר באמירויות כי שלושת הצדדים - הישראלים, האמריקאים והאמירתים - סיכמו על השבחת היכולת הצבאית והארסנל של איחוד האמירויות, כחלק מהסכם השלום עם המדינה.
הגורם אף אומר באופן חד משמעי כי נתניהו היה מודע ונתן את הסכמתו לאורך כל הדרך וכי הדבר לא רק התנהל בערוץ של האמירתים מול האמריקאים.
גורם אחר באיחוד האמירויות אישר אתמול ל״ידיעות אחרונות״ כי בחריין ועומאן צפויות לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל, אם כי הוא סירב לנקוב במועד.

נתניהו התייחס היום לפרשת מכירת המטוסים במהלך ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני. הוא טען שהסביר באופן מסודר מבעוד מועד שהוא מתנגד לכל עיסקת נשק מתקדם גם אם ייחתם הסכם שלום, גם למזכיר המדינה פומפיאו וגם לשגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן.
נתניהו הדגיש שלא נתן את הסכמתו למכירת F-35 כחלק מהסכם הנורמליזציה. אחד השרים שאל מה תעשה ישראל אם עסקה כזו תעלה לאישור הקונגרס, ונתניהו השיב שישראל תתנגד. שרים שאלו את נתניהו האם יתכן שארה"ב התחייבה בפני איחוד האמירויות שתמכור נשק כזה גם ללא הסכמת ישראל. נתניהו השיב שהוא לא חושב שדבר כזה יקרה ובכל מקרה "אני יודע לפעול ואני מתנגד לזה". אחד המשתתפים בדיון ציין כי "אף פעם הסכם שלום לא כלל עסקאות ביטחוניות".
בלשכת נתניהו ציינו מוקדם יותר כי "ראש הממשלה התנגד מלכתחילה למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל, והביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה. ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף ב-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת ראש הממשלה עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין".
שר הביטחון בני גנץ הודה בעצמו שלא ידע על הסעיף בהסכם, שאת פרטיו גילה רק לאחר ההכרזה הפומבית, ואמר כי "זה לא תקין". גנץ ציין כי "חוסנה של ישראל תלוי בשני מאמצים - מאמץ החתירה לשלום, והקפדה ללא פשרה על העליונות האווירית בכל מקום במזרח התיכון. שאף אחד לא יספר לי סיפורים מה אפשר ומה אי אפשר - אסור לקחת סיכונים ביטחוניים".