בשאר זבידאת, בן 19 מבסמת טבעון, מת היום (ב') מפצעיו לאחר שנורה על ידי שוטרים ביום שישי האחרון בשכונת חליסה בחיפה. במשטרה אמרו כי הירי לעבר הרכב שבו שהה זבידאת בוצע לאחר שניסה להימלט משוטרים ודרס את אחד מהם. צעיר נוסף שהיה ברכב שנמלט נפצע קל מהירי. צפו בתיעוד המרדף שקדם לירי.
3 צפייה בגלריה
בשאר זבידאת
בשאר זבידאת
בשאר זבידאת שנהרג. קרוביו: "מנסים להאשים את הקורבן"
3 צפייה בגלריה
המרדף
המרדף
רגעי המרדף בחיפה שקדמו לדריסה ולירי
במשטרה אמרו כי הירי ביום שישי התרחש במהלך סריקות שנפתחו אחר הרכב החשוד שנמלט ושדרס שוטר שהורה לו לעצור. "במהלך הסריקות אותר הרכב בתנועה ותוך ניסיון הימלטות מהניידת בוצע ירי לעברו, אולם הוא הצליח להימלט מהמקום", מסרה המשטרה. "בהמשך התקבל דיווח מגורמי רפואה בדבר פינוי שני פצועים למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה – והיום נקבע מותו".
קרובי משפחתו של זבידאת הביעו זעם על התנהלות המשטרה, וטענו כי כלל לא הייתה דריסה של שוטר באירוע. "הם טוענים שהוא דרס שוטר אבל אנחנו לא מאמינים לגרסה הזו. פשוט רצחו אותו בדם קר", אמר אחד מהם. "בושה שמתייחסים לאנשים בצורה כזו. יש לי מלא דברים לומר אבל בשלב זה נסתפק ובהמשך התמונה השקרים יתבהרו".
קרוב המשפחה תהה מדוע השוטרים לא ירו לעבר צמיגי הרכב. "למה לירות בפלג גוף עליון? גם אם נהג במהירות זה לא אומר שצריך להרוג אותו", אמר. "רוצים להאשים את הקורבן".
המשטרה עצרה בעקבות התקרית שני בני אדם, אחד מהם חשוד שנהג ברכב שנמלט והשני שהה גם הוא ברכב. אחד העצורים הוא בן דודו של המנוח. עורך דינו, תומר נווה, הגיש לבית המשפט בקשה לשחררו לצורך הלוויה. הוא אמר היום כי האירוע חמור וחייב להיחקר על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בלבד. "לא ייתכן שבמדינה מתוקנת יקרה אירוע כזה, ותהיה הבדלה בין דם לדם. בניגוד לעמדת המשטרה, הירי בוצע כלפי אדם שלא היווה סכנה לשוטר. השוטר פעל בפזיזות והרג אדם ללא עבר פלילי".
בעקבות הירי ביקר השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בחיפה ושיבח את התנהלות השוטרים. "אני מתרשם מהנחישות שלכם במיגור הפשיעה", אמר להם אוחנה. "בכל מקום שאדם בורח מהשוטרים הוא מסכן חיי אדם, אם זה שוטר או אזרח, לכן חייבים לפעול בנחישות ולעצור אותו כולל ירי במידת הצורך - כמו שנעשה כאן בחיפה", הוסיף. "זו המשטרה שאנחנו רוצים. אני חושב שכל האזרחים מתרשמים מהמאבק בפשיעה נגד הפושעים. אני מחזק אתכם".
3 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
שיבח את השוטרים. אוחנה
(צילום: הדר יואביאן)
תושבים ערבים מחיפה ומאזור הצפון הביעו זעם על דבריו אלו של אוחנה. "זה שהוא מבקש מהשוטרים לירות, זה דבר חמור", אמר אחד מהם. "לפני שידבר עדיף שישאל ויבדוק את התיעוד של המקרה, כדי שיקבל החלטות ויבין איפה הטעויות".
גם במרכז מוסאוא דרשו היום ממח"ש לבדוק את נסיבות מותו של זבידאת. במרכז אמרו כי לפי המידע שקיבלו, במהלך המרדף השוטרים "ירו לכל עבר" וזבידאת שישב לדבריהם ליד הנהג נפגע בראשו.
במרכז הוסיפו: "לצערנו ניסיון העבר מראה שיש יד קלה על ההדק של שוטרים כשמדובר בקבוצות מוחלשות. המשטרה גם ממהרת להוציא הודעות לתקשורת מעוותות על נסיבות אירועי אלימות של שוטריה. השימוש בנשק חי חייב להיעשות במקרים חריגים ביותר וכשיש סכנה לשוטרים. מדובר באירוע שקיבל גיבוי פוליטי של השר לביטחון פנים ללא שהסתיימה הבדיקה של המחלקה לחקירות שוטרים".
פורסם לראשונה: 14:51, 11.01.21