"אני רוצה שיראו איך אדם כמוני, בגילי, שהפסיד הכול במלחמה, חי", סיפר אתמול (יום ג') בכאב ניצול השואה נילן רייך ל-ynet ול"ידיעות אחרונות". "באתי לארץ מבסוט, יהודי עם הרבה חלומות. היום אני נגד כל מה שהולך פה. כל ניצולי השואה שנפטרו בארץ בשנים האחרונות, כואב לי שלפני מותם היו צריכים להילחם כדי לשרוד". אלא שישראלים רבים לא נותרו אדישים למצוקה של רייך בן ה-89 והציעו לו סיוע. "אני מברך את כל האנשים שהציעו לי עזרה", הוא אמר אמש בהתרגשות.
2 צפייה בגלריה
נילן רייך
נילן רייך
"האם בגילי אני צריך לסבול?". נילן רייך בביתו
(צילום: אביגיל עוזי )
מאות פניות התקבלו אתמול במערכות ynet ו"ידיעות אחרונות" מצד ישראלים שביקשו לסייע לרייך, תושב נתניה: באמצעות תרומות של כסף ומשלוחי מזון, עזרה בבית וגם אירוח חברה, כשהקורונה תאפשר זאת. "אני מודה להם מאוד ומאחל להם אריכות ימים ובריאות טובה", הוא אמר.
רייך עלה לישראל מקרואטיה לאחר מלחמת העולם השנייה, כשהיה בן 19. הוא התחתן כאן, הביא שלושה ילדים ובמשך שנים עבד בקטיף ובשוק החלב. את רוב משפחתו איבד במלחמה ואשתו מתה לפני 30 שנה. הוא בקשר רק עם אחד מילדיו, שסובל מנכות ומתקשה לסייע לו. משבר הקורונה, שכופה בדידות על קשישים רבים, מחשש שיידבקו בנגיף, מקשה עליו מאוד. בנוסף, הוא סובל מבעיות רפואיות רבות, בין היתר ראייה מידרדרת. "אני מוצא את עצמי בוכה", סיפר רייך בכאב, "האם בגילי אני צריך לסבול? אני כל היום יושב לבד בבית. לא יודע מתי אלוהים יחליט לקחת אותי".
2 צפייה בגלריה
עצרת הזדהות עם ניצולי השואה בכיכר הבימה
עצרת הזדהות עם ניצולי השואה בכיכר הבימה
עצרת הזדהות עם ניצולי השואה, בקיץ
(צילום: מוטי קמחי)
איתי נוי, בן 36 מנתניה, נחשף אתמול לסיפורו של רייך וביקש לסייע. הוא גייס תושבים נוספים מהשכונה שבה הוא מתגורר ויחד הם פנו לרייך בבקשה ללוות אותו ולסייע לו. "אי אפשר היה להתחיל את היום אחרי שנחשפנו לכזה סיפור ולהמשיך כאילו כלום", הסביר נוי, "התחושה הראשונה שהציפה אותי הייתה כעס. מדובר באדם שעבר לא מעט בחיים שלו. הכתבה רצה בווטסאפ השכונתי והתחלנו לחשוב מה אנחנו יכולים לעשות עבורו. נלווה אותו ככל שירצה בתקופה הקרובה. קשה לנו שאדם חי כל כך קרוב אלינו בכזה גיהינום ולא היה לנו מושג".
בעקבות פנייה מצד "ידיעות אחרונות", העמותה לעזרה מיידית לניצולי השואה התגייסה לעזור. "נסייע לנילן בכל דבר שיזדקק, בכל תחום אפשרי", אמרה ד"ר שני קפצון, מתמחה בניתוחי לב וחזה ומתנדבת בעמותה. בצוות הרווחה של עיריית נתניה, שמלווה את רייך בשנים האחרונות, קיבלו עשרות פניות לסיוע. בעירייה אמרו: "לנילן ליווי צמוד של עובדת סוציאלית ונבנתה עבורו תוכנית סוציאלית וסיעודית. נמשיך ללוות אותו בתקווה שנוכל להקל על מצבו ולשפר את איכות חייו".
השרה לשוויון חברתי מירב כהן, שמשרדה לקח על עצמו לוודא שרייך ממצה את זכויותיו כניצול שואה, אמרה: "זה בלתי נתפס שיש ניצולי שואה שחיים בעוני. עלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת לסייע לאוכלוסייה הזו להזדקן בכבוד. הזמן פועל לרעתנו, מדי יום מתים כ-40 ניצולי שואה".