3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בישראל תל אביב
חיסון קורונה בישראל תל אביב
"יש בעיה של תורים ממושכים, בעיקר בכללית". מתחסנת לקורונה בת"א
(צילום: AFP)
עשרות אלפי בני אדם כבר קיבלו את המנה הראשון של החיסון לקורונה, אך אנשים מבוגרים רבים מתלוננים על מענה לקוי מקופות החולים ומחסור חמור בתורים קרובים להתחסן. שרים בממשלה מחו אתמול (יום רביעי) במהלך הדיון על הסגר על כך שלא ניתנת עדיפות לאוכלוסייה המבוגרת ביותר בכל הנוגע לחיסונים - וכך קורה שבני 60 התחסנו לפני בני 80 ומעלה, שנחשבים לאוכלוסיית הסיכון הגדולה של המחלה.

במסגרת סדר העדיפויות של משרד הבריאות, נקבע כי הצוותים הרפואיים והאוכלוסיות בסיכון יתחסנו ראשונים לקורונה, כדי לאפשר טיפול יעיל במגפה ולהפחית את התמותה ממנה. במשרד הבריאות לא מעוניינים לעשות תיעדופים בתוך קבוצת הסיכון, שמוגדרת כבני 60 ומעלה. כך נוצר מצב אבסורדי שניצול שואה בן 80 ואף יותר יתחסן במרץ, בזמן שאדם מבוגר בן 60 יכול להתחסן השבוע אם הספיק לקבוע תור בזמן.
מי שהעלתה את הנושא הייתה השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, שאמרה: "אני מקבלת פניות מאנשים בני 80 ומעלה שקובעים להם חיסון במרץ. אולי עדיף לעשות העדפות?". פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, השיב לה: "יש בעיה של תורים ממושכים, בעיקר בקופת חולים כללית. לדעתי זה ייפתר כי אנחנו נותנים יותר מגשים ויותר מקומות לחיסון, וכך אני מאמין שהתורים יתקצרו. העדיפו לכלול בקבוצת הסיכון את כל בני ה-60 ומעלה כדי שזרימת המתחסנים תהיה מספיק טובה, כי הייתה טענה שלא יהיו מספיק מתחסנים".
השרה כהן השיבה: "חשוב לי להגיד שיש קופות שלא מכירות את ההחלטה להגיע למרותקי בית, ויש קופות שמאפשרות לקבוע תורים רק באפליקציה והדבר לא מותאם למבוגרים. יש קבוצות של ניצולי שואה, או אנשים בני 80 ויותר, שלא מצליחים לקבל תור בזמן סביר. זה חורה מאוד שהם יתחסנו רק במרץ".
3 צפייה בגלריה
מירב כהן על אישור ההצעה לייצוג נשים במשרות סגל בכיר בשירות המדינה
מירב כהן על אישור ההצעה לייצוג נשים במשרות סגל בכיר בשירות המדינה
קראה להתמקד במבוגרים ביותר. השרה כהן
3 צפייה בגלריה
ח"כ חילי טרופר
ח"כ חילי טרופר
"תוך שבוע נוכל לסיים עם בני ה-80 ומעלה". השר טרופר
(צילום: אבי מועלם)
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר כי התורים שנקבעו למרץ יוקדמו. "לא ניתן שאנשים לא יתחסנו עד מרץ", אמר. "נגביר את הקצב פי 4 מהקצב של היומיים האלה כבר לקראת תחילת שבוע הבא. רק אתמול דיברנו עם בתי אבות, מוסדות סיעודיים ומרותקי הבית. אנחנו מחסנים יותר מקבוצות האוכלוסייה. אף אחד לא משער בדעתו שמבוגרים עדיין יתחסנו במרץ, קצת סבלנות. אנחנו נותנים זמן להתארגן ולהוסיף עוד כוח אדם, ופנינו לצבא כדי לקבל עוד אנשים שיחסנו".
שר התרבות חילי טרופר סיפר כיצד חמותו, שעברה את גיל 80, קיבלה תור לחיסון רק בעוד כמה חודשים. לדבריו, "אם לא הנחתם שתהיה כזו התנפלות, ורוב התמותה מהקורונה היא מעל גיל 80, אולי בכל זאת כדאי למקד את החיסונים לאוכלוסייה הזו. תוך שבוע נוכל לסיים את כל הקבוצה הזו, בסוף הם 54% מהתמותה".
פרופ' אש השיב: "במסגרת 'מגן אבות ואימהות' מתחיל מבצע לחסן חלק גדול מהאוכלוסייה הזו, סביב 200 אלף בני אדם שבמוסדות. בגילאים האלה הרבה מרותקים לביתם ויש מורכבות להגיע אליהם. אנחנו בונים את היכולת הטכנית שנקראת 'לפצל מגשים', שמתחילה החל משבוע הבא, ומתכוונים לעשות את זה - אבל אם רק בני 80 ומעלה יתחסנו זה יפגע במהירות של חיסון האוכלוסייה. אנחנו עושים מאמצים".
פרופ' לוי סיכם את הדיון ואמר כי "אנחנו לוקחים את מה שאתם אומרים בחשבון, זה חשוב. אני מקווה שנצליח להבין ולהתגבר על הדברים האלה. אנחנו נחסן את כלל האוכלוסייה".
בהמשך לפרסום, מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "בהמשך להובלת מבצע החיסונים הלאומי, נפתח בשיבא מרכז חיסונים לאומי נוסף אשר יפעל 24 שעות ביממה ובו יתחסנו אוכלוסיות מיוחדות. ניצולי שואה יחוסנו בעמדה ייעודית ללא תור. המרכז הרפואי שיבא יפנה באופן יזום לניצולי השואה ויחל עוד היום בחיסונם".
כמו כן, נמסר משיבא, "יחוסנו המטופלים האונקולוגיים והמטולוגיים של מרכז הסרטן ומטופלי בית החולים השיקומי. בנוסף המרכז הרפואי חבר לקופות החולים ופתח עמדות חיסון נוספות על מנת להאיץ את מבצע החיסונים הלאומי".