החיילים האמריקנים האחרונים עזבו אתמול (שישי) את בסיס בגראם, הבסיס הצבאי הגדול ביותר של ארה"ב באפגניסטן, ששימש אותם לאורך 20 שנה. מדובר בעוד חלק מנסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן, תהליך שהנשיא ג'ו ביידן קבע תאריך יעד להשלמתו - 11 בספטמבר. בפנטגון מעריכים כעת כי התהליך יושלם לקראת סוף חודש אוגוסט, בניגוד לדיווחים שלפיהם יושלם עוד החודש.
8 צפייה בגלריה
כוחות הצבא האפגני בבסיס ברגאם אחרי עזיבת האמריקנים
כוחות הצבא האפגני בבסיס ברגאם אחרי עזיבת האמריקנים
כוחות הצבא האפגני בבגראם, אתמול. השליטה בבסיס הענק בידיהם
(צילום: AFP)
בהודעת הפנטגון בעניין העברת השליטה בבסיס בגראם לידי כוחות הביטחון האפגניים נמסר כי הצעד הוא ציון דרך חשוב בנסיגה מאפגניסטן. עם זאת, דובר הפנטגון הבהיר שלצבא ארה"ב עדיין יש סמכות להגן על הכוחות האפגניים, בשעה שארגון טליבאן מגביר את התקפותיו על אזרחים וחיילים אפגנים בעקבות כישלון שיחות השלום בינו לבין ממשלת אפגניסטן.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אמש כי הליך נסיגת הכוחות מתקיים בהתאם ללוח הזמנים, והוסיף כי מספר מסוים של חיילים אמריקנים יישאר באפגניסטן בחודש ספטמבר כחלק מ"הפחתה מושכלת בתיאום עם בעלות הברית", כלשונו. ביידן דחה שאלות מצד עיתונאים על לוח הזמנים של נסיגת הכוחות מאפגניסטן, לקראת יום העצמאות האמריקני שיצוין מחר – 4 ביולי. "אני רוצה לדבר על דברים שמחים", הוא אמר. "זה סוף השבוע של החג. אני הולך לחגוג. יש דברים נהדרים שקורים".
8 צפייה בגלריה
מטוס קרב אמריקני בבסיס ברגאם, 2017
מטוס קרב אמריקני בבסיס ברגאם, 2017
מסלול שיכול לשמש גם מפציצים ומטוסי תובלה גדולים. מטוס קרב אמריקני בבגראם, 2017
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
דגל ארה"ב מתנוסס בבסיס ברגאם, שבוע לפני העזיבה
דגל ארה"ב מתנוסס בבסיס ברגאם, שבוע לפני העזיבה
דגל ארה"ב מתנוסס בבסיס בגראם בשבוע שעבר. גם "גואנטנמו של אפגניסטן" היה שם
(צילום: AP)
בסיס בגראם, שנמצא מרחק נסיעה של כשעה מבירת אפגניסטן קאבול, שימש את הצבא האמריקני למשימותיו האוויריות והלוגיסטיות לאורך כל המלחמה באפגניסטן. הוא נבנה בשנות ה-80 על ידי ברית המועצות, שכבשה את אפגניסטן ב-1979. הכוחות האמריקניים התמקמו בבסיס בדצמבר 2001, ומאז הוא פותח לכדי בסיס צבאי ענק שיכול להכיל כ-10,000 חיילים. זמן קצר אחרי הגעת האמריקנים אל הבסיס, נקברה באדמתו חתיכה מההריסות של מרכז הסחר העולמי שהושמד במתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001.
בבסיס יש שני מסלולי המראה ונחיתה, ואחד מהם יכול לשמש מפציצים ומטוסי מטען גדולים. לטובת המטוסים האמריקניים הוקמו במקום 110 עמדות חניה, ובמקביל נבנה בו בית חולים עם מחלקת טראומה שבה 50 מיטות. בין מבני הבסיס היה גם הכלא המרכזי ששימש את הכוחות האמריקניים בשיא המלחמה. הכלא נודע בשם "גואנטנמו של אפגניסטן", בין היתר בשל טענות לעינויים שעברו שם פעילי אל-קאעידה.

בטליבאן בירכו על עזיבת הכוחות האמריקניים את בסיס בגראם, ואמרו כי מדובר בצעד חיובי. "האפגנים יכולים להתקרב ליציבות ושלום עם עזיבתם המלאה של הכוחות הזרים", אמר זביהוללה מוג'היד, הדובר הצבאי של ארגון הטליבאן, שממשיך לכבוש עוד שטחים באפגניסטן בצל עזיבת הכוחות הזרים.
ארגון הטרור האיסלאמיסטי, ששלט באפגניסטן בין 1996 ל-2001, ניהל בה משטר דמים שבמסגרתו מנע מנשים לצאת ללמוד, סקל באבנים את מתנגדיו ואת מי שהפרו לטעמו את כללי ההלכה האיסלאמית – והטיל מורא על תושבי המדינה כולה. ב-7 באוקטובר 2001 פלשה ארה"ב לאפגניסטן במסגרת המצוד שלה אחר מנהיגי אל-קאעידה, האחראים למתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה ב-11 בספטמבר. בהובלת ארה"ב, הופל משטר הטליבאן, ולאורך 20 שנים נוהלה נגדו מלחמת דמים.
8 צפייה בגלריה
2001: קוברים חלק מהריסות מרכז הסחר העולמי בבסיס ברגאם
2001: קוברים חלק מהריסות מרכז הסחר העולמי בבסיס ברגאם
קוברים את פיסת ההריסות ממרכז הסחר העולמי בבסיס, דצמבר 2001
(צילום: רויטרס)
אחרי שנים של לחימה, שהפכה למלחמה הארוכה בתולדות האמריקנים, חתם בשנה שעברה ממשלו של דונלד טראמפ על הסכם שלום עם הטליבאן שבמסגרתו ייסוגו הכוחות האמריקניים מאפגניסטן. ממשלו של ג'ו ביידן עיכב מעט את מימוש ההסכם, אבל בימים אלה הוא מוציא את כוחותיו משם. הממשל, כאמור, הודיע כי ישלים את הנסיגה עד 11 בספטמבר הקרוב, יום השנה ה-20 למתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה. חייליהן של כמה מדינות זרות כבר השלימו את נסיגתם.
גם אחרי הנסיגה, צפויים להישאר באפגניסטן 650 חיילים אמריקנים כדי לספק הגנה לשגרירות האמריקנית בקאבול ולהגן על נמל התעופה הבינלאומי בבירה האפגנית. אל הכוחות האמריקניים יצטרפו חיילים מטורקיה, החברה בברית נאט"ו. הכוחות שיישארו באפגניסטן ויאבטחו את נמל התעופה בקאבול יצוידו במערכות הגנה נגד טילים, בארטילריה ובמרגמות.

משתפי פעולה ישוכנו במדינות שכנות?

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אמש כי ממשל ביידן בודק אפשרות ששלוש מדינות במרכז אסיה יקלטו באופן זמני אלפי אפגנים שעבדו עם הכוחות האמריקניים לאורך השנים, ונתונים לאיומים מצד טליבאן כעת, עם עזיבת ארה"ב את אפגניסטן.
גורמים אמריקניים אמרו כי וושינגטון שוחחה על הנושא עם קזחסטן, טג'יקיסטן ואוזבקיסטן, אולם לדבריהם לא נראה שהסכם כזה צפוי בזמן הקרוב. אלפי אפגנים שימשו לאורך שנות מלחמת אפגניסטן כמתרגמים וכאנליסטים, ועל כן הודיעה ארה"ב כי בכוונתה למצוא מקלט לאותם אפגנים כדי שיוכלו לקדם בקשות ויזה לארה"ב מבלי להסתכן.
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה אתמול כי ארה"ב מתכוונת להעביר את אותם משתפי פעולה למדינות אחרות לפני השלמת הנסיגה מאפגניסטן. הנשיא ג'ו ביידן הוסיף בעבר שאלו שעזרו לארה"ב לא יישארו מאחור. השבוע נשמעו הערכות בקונגרס שמספר האפגנים שסייעו לארה"ב וזקוקים כעת לסיוע והגנה ממנה לקראת הנסיגה עומד על 50 אלף.