טל זקס, המנהל הרפואי של מודרנה, אמר ל-ynet היום (רביעי) כי בימים הקרובים יגיע לישראל משלוח של חיסוני החברה. זקס לא חשף בכמה חיסונים מדובר, אך דיבר על "כמויות משמעותיות" של החיסון שיגיעו ברבעון השני של השנה. זקס אמר שהוא "מאוד גאה כישראלי שישראל היא אחת המדינות הראשונות בעולם שהתגייסה לרכש מוקדם של כל החיסונים, גם שלנו וגם של פייזר, ועומדת בשורה הראשונה כיום מבחינת היכולת לחסן את אזרחיה". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב כי "המשלוח הראשון של מודרנה צפוי להגיע כבר מחר".
"לחיסון שלנו יש יתרון מסוים מבחינה לוגיסטית", הסביר זקס, "אפשר לשמור אותו בקירור פחות עמוק, אפילו בטמפרטורת החדר לכמה שעות". בנוגע למבצע החיסונים הישראלי אמר זקס כי "משרדי בריאות רבים בעולם יכולים ללמוד ממנו". כשנשאל על ההצעות לתת רק מנת חיסון אחת במקום שתיים, אמר כי "הוא מבין את מקור ההצעה. משרדי הבריאות מנסים לחסן את האוכלוסייה כמה שיותר מהר. אך כמדען, חשוב שנלך בעקבות הנתונים המדעיים".
1 צפייה בגלריה
טל זקס מנהל הרפואי של חברת מודרנה
טל זקס מנהל הרפואי של חברת מודרנה
"לחיסון שלנו יש יתרון לוגיסטי. זקס
(צילום: שמוליק דודפור)
"אני חושב שהנתונים מאוד ברורים", הוא הדגיש. "אחרי מתן חיסון ראשון ושני, ואחרי ארבעה שבועות – היעילות מאוד גבוהה". הוא אף אמר כי לתת רק מנת חיסון אחת זהו "הימור שלא מתבסס על נתונים קיימים". גם על האפשרות של ערבוב חיסונים בין שתי חברות אמר כי "מדובר בספקולציה, אף אחד לא עשה מחקר מה מידת היעילות". זקס אמר כי הוא צופה שהחיסון יהיה טוב לשנה "אם לא יותר", אך הוסיף שהנתונים עדיין בחיתוליהם.
בתוך כך, נתניהו אמר גם הוא הערב: "פני כמה ימים דיברתי עם מנכ"ל מודרנה ומחר יגיע המשלוח הראשון של מודרנה. ניתן את החיסונים לאנשים שלא יכולים להגיע לקופת חולים ומבודדים בבתים שאינם יכולים להגיע לאתרי ההזרקה".
אתמול הודיעו קופות החולים על האטה במבצע החיסונים. במכבי הודיעו שמי שלא קבע תור עד 16 בינואר, לא יוכל יותר להתחסן במנה הראשונה, עד הגעת משלוח נוסף של חיסונים. בכללית גם כן לא ניתן יותר להזמין תורים, במאוחדת דווח שגם לבני ה-60 ומעלה החיסונים אוזלים, אולם עדיין ניתן להזמין תורים. בלאומית עדיין ניתן להזמין תורים, ואילו בית החולים איכילוב, שערך מבצע חיסונים בכיכר רבין בימים האחרונים, סיים אותו עקב עצירת אספקת החיסונים.