מטוס עם 14 חולי קורונה מדובאי, ופתרון למבודדים במלוניות: בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט, שהתקיים היום (ד'), גילתה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, על "התפרצות קורונה במטוס מדובאי". היא עקצה את אלו שהתנגדו להפיכת איחוד האמירויות לאדומה: "עד לא מזמן היא הייתה מדינה ירוקה. מתנהלים שם בצורה מופלאה, אמרו לנו. חוזר לנו מטוס עם 14 חולים מאומתים עכשיו, ממש עכשיו, נמצא בתחקיר". לאחר דבריה, התברר שמדובר במטוס שנחת שלשום, ובבדיקות התברר שלפחות 14 נוסעים שהיו עליו נדבקו בנגיף. ynet העביר שידור חי מהדיון בוועדה.
בתום הדיון אישרה הוועדה את ביטול החובה הגורפת לבידוד במלוניות. השבים מחו"ל יוכלו לקיים בידוד ביתי בכפוף לבדיקת קורונה בנתב"ג והתחייבות לבדיקה נוספת ביום התשיעי לבידוד. במקביל הוחלט בוועדה כי גם השוהים כעת במלוניות ישוחררו לבתיהם בכפוף לביצוע בדיקה.

2 צפייה בגלריה
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
מלונית בירושלים. המבודדים ייצאו לבתיהם
(צילום: גלעד כהן)
במשרד הבריאות הבהירו בעקבות הדברים שאמרה ד"ר אלרעי פרייס על אודות ההדבקה בקרב השבים מדובאי כי "היום בבוקר החלה חקירה אפידמיולוגית בעקבות גילוי של מאומתים על טיסה מדובאי. מדובר בטיסה שנחתה ביום שני ומאז הנחיתה התגלו 14 מקרים של מאומתים שטיילו יחד בטיול מאורגן. הנוסעים נכנסו לבידוד כמו כל השבים מחו"ל בשבוע האחרון".
ד"ר אלרעי פרייס אמרה את הדברים בדיון על ההכרזה החדשה לבידוד השבים מחו"ל, לאחר שהלילה ביטל קבינט הקורונה את חובת הבידוד במלוניות. "אנחנו במגפה מתפשטת עם יותר מהכפלה בחולים המאומתים והמונשמים, ובמקביל המגפה מתפשטת גם בעולם במדינות שנחשבו ירוקות. במצב התחלואה בישראל אין לנו לוקסוס להביא תחלואה מחו"ל".
לדבריה, "הנתונים מראים שבבדיקות בכניסה נגלה 3% חולים מאומתים מהשבים מחו"ל והמשמעות גדולה. צריך להבין שזה לא שכשהבדיקה שלילית בכניסה זה פותר הכול, אלא של-97% נגלה אם הם חיוביים רק לאחר הנחיתה, כשהם בארץ. כשמורידים את בדיקות הסקר לאוכלוסיות שונות אנחנו עומדים על 6% מאומתים, ואנחנו רוצים להפסיק את הגברת התחלואה על ידי תחלואה מיובאת".

במהלך הדיון התפתח עימות בין ד"ר אלרעי פרייס לח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) שהאשים אותה: "אם את לא יודעת מה החיסון הזה עושה כראש בריאות הציבור זה אומר דרשני, אל תחסני". ד"ר אלרעי פרייס השיבה: "אני מציעה להפסיק עם האמירות הפופוליסטיות לציבור. אני לא מנסה להביא אנשים להתחסן בלי לומר להם את כל האמת".
ראש שירותי בריאות הציבור סקרה בפני הוועדה את הנתונים שמצדיקים את הארכת מצב החירום בשל הקורונה ל-60 ימים נוספים, לאחר שחלק מחברי הוועדה דרשו לקצר את משך ההארכה לנוכח מבצע החיסונים.
לדברי ד"ר אלרעי פרייס, "נכון להיום חיסנו 30% מהאוכלוסייה בסיכון במנה ראשונה ולא נגיע בתוך 60 יום לסיים את המנה השנייה לכל האוכלוסייה בסיכון. כמו כן, שליש מאוכלוסיית ישראל לא יכולה להתחסן כי הם ילדים ויהיו אנשים שלא ירצו להתחסן כך שב-60 ימים הקרובים עדיין נמצאים במצב חירום בפנדמיה עולמית.
"אם אתם חושבים שכשיש הכרזה על מצב חירום לאומי אפשר לעשות הכול, זה לא נכון. על כל צעד נכתבות תקנות, שום דבר אינו טייס אוטומטי. אנחנו כותבים חוות דעת עם נתונים והכנסת מצביעה על זה. האמירות האלה שהרשות המבצעת יכולה לעשות הכול זה פשוט לא נכון ולא מדויק וכל התנאים הנדרשים לתו סגול, עדיין ידרשו ב-60 יום הקרובים".
2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי ופרייס אלי אבידר
שרון אלרעי ופרייס אלי אבידר
ח"כ אבידר וד"ר אלרעי פרייס. התעמתו בסוגיית החיסונים
( צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת , לע"מ)
ח"כ אבידר אמר: "לנו נאמר שאפשר לחסן 300 אלף ליום וכרגע מחסנים 150 אלף. למה אתם לא מחסנים רק את אוכלוסיות הסיכון והולכים על קמפיינים של מפורסמים כשאוכלוסיות חיסון מקבלות תור לעוד חודש וחצי? אמרת שאנחנו לא יודעים אם החיסון מונע את ההדבקה וזה לא מעודד את הציבור להתחסן. אם את לא יודעת מה החיסון הזה עושה כראש בריאות הציבור זה אומר דרשני, אל תחסני".
ד"ר אלרעי פרייס הגיבה: "אני מציעה להפסיק עם האמירות הפופוליסטיות לציבור. אני לא מנסה להביא אנשים להתחסן בלי לספר להם את כל האמת. אנחנו יודעים שהחיסון יעיל ב-95% ואנחנו לא יודעים אם מי שחוסן עדיין יכול להפיץ את הנגיף".