החיסונים הראשונים נגד נגיף הקורונה כבר בארץ, ואחרי שראש הממשלה הודיע שיהיה ראשון המתחסנים, והשרים אחריו, בדקנו אם חברי הכנסת מוכנים להיות בין הראשונים שמתחסנים - במטרה לעודד את הציבור להתחסן.
מרבית מיושבי המשכן סיפרו שהם מתכוונים להתחסן מפני הנגיף ומוכנים להיות הראשונים בתור, אם זה מה שיגביר את המודעות לחיסון. ח"כ אחד הצהיר שהוא מסרב להתחסן, שתיים אמרו שהן ממתינות לראות שיעילות החיסון תוכח או שיתפרסמו לציבור הנתונים על יעילות החיסון, ו-29 ח"כים לא השיבו לפניית ynet בנושא.

הליכוד

חברי הכנסת במפלגת השלטון מאמינים בחיוניות של החיסונים, ומוכנים להיות הראשונים בתור. אם כי חלקם ציינו שיש לחסן קודם כל את האזרחים שבקבוצות הסיכון השונות.
סגן שר הבריאות יואב קיש כבר הצהיר בעבר שהוא יתחסן ברגע שיהיה ניתן. חבריו לסיעה פטין מולא ועמית הלוי אמרו שיהיו מוכנים להיות בין הראשונים שיתחסנו.
ח"כ שלמה קרעי אמר: "כדי לצאת בהקדם מהמשבר חסר התקדים שאנחנו נמצאים בו, אני מאמין שהפתרון הוא בדרך של חיסון אחוז גבוה מהאוכלוסייה. כשליח ציבור אני מתכוון לתת דוגמה אישית בעניין".
12 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
כץ. "חשיבות רבה להוות דוגמה אישית"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ טלי פלוסקוב הוסיפה: "אני קוראת לציבור להתחסן, כי חזרה לשגרה לא תלויה רק בראש הממשלה ובשר הבריאות, אלא בכל אחד ואחת מאתנו". ח"כ חיים כץ מסר בתגובה: "אני מוצא חשיבות רבה להוות דוגמה אישית, וכשם שאני מקפיד על כל ההנחיות קלה כחמורה, כך אהיה מוכן להתחסן ראשון ולהפיג חששות בקרב אזרחי ישראל, אם ישנם כאלו".
חברי הכנסת מיקי זוהר ואופיר כץ אמרו שהם מוכנים להיות בין הראשונים שיתחסנו, גם סגן השר גדי יברקן וח"כ אריאל קלנר. ניר ברקת אמר שהוא מוכן גם לתעד את עצמו: "ככל שיידרש, אתחסן בין הראשונים ואפילו אתעד את העניין כדי להוות דוגמה אישית לכלל אזרחי ישראל, על מנת שנוריד את התחלואה ונשיב את המשק לשגרה".
ח"כ עוזי דיין אמר גם כן שיהיה מוכן להתחסן ראשון ואף לתעד את החיסון. "להתחסן זה טוב לבריאות, לכלכלה ולחברה. ויאפשר לי להתחבק חופשי עם כל המשפחה מהנכד בן 4 חודשים ועד לאימי בת ה-96"
יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, ענתה לפנייתנו בשבוע שעבר בצורה מסויגת: "אני אתחסן לאחר שיוצגו לציבור כל הנתונים על אמינות החיסון ויעילותו. נקיים בוועדה דיון בנוגע לחיסונים ונציע מתווה שיאפשר ביצוע בדיקות סרולוגיות לצד החיסון, כדי לא לחסן את מי שלא נדרש לכך". היום פרסמה הבהרה: "מרגע שהתקבל אישור ה-FDA לחיסונים, אני ממליצה לכולם להתחסן. ראשונים צריכים להתחסן צוותי הרפואה והאוכלוסיות בסיכון גבוה ואני כמובן אשמח להתחסן בעצמי. בכל מקרה עמדתי העקרונית היא נגד חיסון בכפייה אלא בשכנוע והסברה לציבור.
ח"כ קרן ברק אמרה שתתחסן והוסיפה: "חשוב שכולם יתחסנו ללא יוצא מן הכלל וללא עיכובים". כמה מחברות הכנסת של הליכוד אמרו שהן תומכות בחיסון, אך שיש ישראלים שצריכים להתחסן לפניהן. "אין לי פחד להתחסן, אבל חשוב וראוי שהחיסון יגיע קודם כל לשכבות שזקוקות לכך", אמרה מאי גולן. חברתה לסיעה מיכל שיר הוסיפה: "אני חושבת שמן הראוי שקודם כל האזרחים בקבוצות הסיכון יקבלו את החיסונים ורק אחר כך אני אתחסן".
12 צפייה בגלריה
ח"כ קרן ברק
ח"כ קרן ברק
ברק. "חשוב שכולם יתחסנו"
(צילום: יוסי צוקר)
12 צפייה בגלריה
אסנת מארק
אסנת מארק
מארק. "כשהחיסונים יהיו מיועדים לציבור הרחב אתחסן"
(צילום: דוברות הכנסת )
חברת הכנסת קטי שטרית אמרה שהיא מוכנה להיות בין הראשונים שמתחסנים, ואף לתעד זאת בשידור חי, אבל "כל עוד זה מתאפשר ולא יבוא על חשבון אלו שזקוקים לחיסון". חברתה אסנת מארק אמרה כי "בשלב זה החיסונים מיועדים למי שנמצא בקבוצת סיכון או שהמשרה שלהם מחייבת התחסנות. לאחר גל החיסונים הראשון, וכשהחיסונים יהיו מיועדים לציבור הרחב, אתחסן בלי נדר".
לא ענו: אתי עטיה, אבי דיכטר, שרן השכל וניסים ואטורי

יש עתיד-תל"ם

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר שהוא ילך להתחסן, ועודד את כולם להתחסן לפי סדרי העדיפויות והקריטריונים המקצועיים של משרד הבריאות. עם זאת, לפיד מאמין כי "החיסונים הראשונים חייבים ללכת לצוותים רפואיים, אוכלוסיות בסיכון וצוותי חינוך והוראה".
12 צפייה בגלריה
יאיר לפיד באולפן ynet
יאיר לפיד באולפן ynet
לפיד. "החיסונים הראשונים חייבים ללכת לצוותים רפואיים"
(צילום: קובי קואנקס)
ח"כ מאיר כהן הודיע שגם הוא יתחסן וכי הוא מוכן לתעד את הרגע. "כל ישראלי חייב לעשות צעד זה לטובת הכלל". גם חברו לסיעה, ח"כ מיקי לוי, אמר שבכוונתו להתחסן. "אשמח לשמש דוגמה אישית ולהיות בין הראשונים שמתחסנים בחיסון לקורונה של פייזר ומודרנה, וכמובן לתעד זאת כדי לשכנע אחרים".
חברי הכנסת יואב סגלוביץ' ויואל רזבוזוב אמרו גם הם כי ישמחו לקבל את החיסון לקורונה. צעיר חברי הכנסת, יוראי להב-הרצנו, סיפר שגם הוא יתחסן. "אני אמנם צעיר חברי הכנסת, אך משתייך לקבוצת סיכון ולכן הומלץ לי להתחסן". ח"כ עידן רול הוסיף: "בכוונתי להתחסן ואז לרוץ לחבק את אבא ואמא".
12 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי באולפן ynet
אורנה ברביבאי באולפן ynet
ברביבאי. "נכון יותר לחסן בתחילה את מי שחשוף יותר להשפעות הנגיף"
(צילום: אבי מועלם)
חברת הכנסת אורנה ברביבאי אמרה שהיא מוכנה להתחסן אבל "מאחר שאני לא מוגדרת בקבוצת סיכון, נכון יותר לחסן בתחילה את מי שחשוף יותר להשפעות הנגיף". גם ח"כ בועז טופורובסקי טען שלא יהיה נכון שחברי הכנסת יתחסנו לפני אנשים בקבוצות סיכון, אבל "אם זה לצורך דוגמה אישית ועידוד הציבור – אין לו בעיה".
ח"כ רם בן ברק אמר דברים דומים: "כנבחר ציבור אני חושב שאנחנו צריכים לשמש דוגמה ציבורית, ולכן לא תהיה לי בעיה להתחסן. כמובן שאיני רוצה להקדים בתור את מי שמגיע לו ונמצא באוכלוסיית סיכון". גם ח"כ אנדריי קוז'ינוב אמר שהוא מוכן להתחסן ראשון כדי להוות דוגמה, אך הוסיף: "בכל מקרה אתחסן בהתאם להנחיות ולסדר העדיפויות של משרד הבריאות".
ח"כ ע'דיר מריח אמרה שתסכים להיות בין המחוסנים הראשונים: "אשמח להוות דוגמה אישית ולהעביר מסר נכון גם לחברה הדרוזית והערבית". גם חברי הכנסת אלעזר שטרן ואורלי פרומן הסכימו. "אם אתבקש על ידי משרד הבריאות להתחסן מוקדם כדי להוות דוגמה ותמריץ – אענה בחיוב", אמר שטרן.
ח"כ עפר שלח מסר בתגובה: "אני אתחסן בלי כל חשש, וכך צריך לעשות כל אדם שיש לו אחריות לעצמו, לסביבתו ולחברה שבה הוא חי".
מי שלא תהיה בין המתחסנים הראשונים היא חברת הכנסת קרין אלהרר וזאת בשל מצבה הבריאותי.
לא ענה: משה (בוגי) יעלון

כחול לבן

חברי הכנסת של סיעת כחול לבן הודיעו שיתחסנו נגד הקורונה. ח"כ אסף זמיר אמר שישמח להתחסן ואין לו בעיה גם לתעד את החיסון. חברו לסיעה, איתן גינזבורג פחות התלהב לתעד את האירוע. "אני אעשה הכל בהתאם להמלצות משרד הבריאות וגורמי המקצוע", אמר.
12 צפייה בגלריה
ח"כ איתן גינזבורג
ח"כ איתן גינזבורג
גינזבורג. "אעשה הכל בהתאם להמלצות משרד הבריאות וגורמי המקצוע"
(צילום: אורטל כהן)
גם ח"כ הילה שי וזאן תשמח להיות בין הראשונות שמתחסנות במדינה: "אם תהיה לי האפשרות בוודאי שאהיה הראשונה להתחסן, החיסון נבדק בקפידה ואושר על ידי ה-FDA. התחסנות של האוכלוסייה תציל אלפי אזרחים בסיכון".
חברתה לסיעה, ח"כ תהילה פרידמן, אמרה כי היא "שמחה לראות באופק את סוף המגיפה. קשישים ואוכלוסיות בסיכון יתחסנו תחילה, וכאשר יהיה אפשר אתחסן אחריהם יחד עם בני משפחתי".
לא ענו: מיקי חיימוביץ', מיכל וונש, עינב קאבלה ורם שפע

ימינה

ח"כ איילת שקד אמרה שתהיה מוכנה להתחסן עם הגעתם של החיסונים ארצה. "נעשה כל דבר שיסייע במלחמה בקורונה, כולל להיות הראשונים שמתחסנים", נמסר מלשכתה. מטעמו של ח"כ מתן כהנא נמסר כי הוא נדבק בקורונה ולכן כבר מחוסן באופן טבעי ולא יזדקק לחיסון.
12 צפייה בגלריה
הימין המאוחד
הימין המאוחד
שקד הודיעה שתתחסן, בנט וסמוטריץ' לא ענו
שותפם לסיעה, ח"כ אופיר סופר, אמר כי יהיה מוכן להתחסן בין הראשונים כדי להוות דוגמה לאחרים. "אני חושב שאנחנו כנבחרי ציבור צריכים לתת דוגמה לאזרחים. החיסון לקורונה עשוי לשים סוף למשבר הבריאותי חסר התקדים שבו אנחנו נמצאים".
לא ענו: נפתלי בנט, בצלאל סמוטריץ'

ש"ס

חבר הכנסת אריאל בוסו אמר כי הוא מוכן להיות בין הראשונים שיתחסנו. "החיסון הוא ללא ספק פתרון שיחזיר אותנו לשגרה בריאה, תרתי משמע, ולכן אנחנו חייבים לעמוד ראשונים בתור לבצע את החיסון. מאתנו יראו וכן יעשו".
12 צפייה בגלריה
אבוטבול. "אשמח להתחסן בפומביות, לשמש דוגמה טובה ולעודד את שאר האזרחים לקבל את החיסון"
אבוטבול. "אשמח להתחסן בפומביות, לשמש דוגמה טובה ולעודד את שאר האזרחים לקבל את החיסון"
אבוטבול. "אשמח להתחסן בפומביות, לשמש דוגמה טובה ולעודד את שאר האזרחים לקבל את החיסון"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם חברו לסיעה, ח"כ משה אבוטבול, אמר דברים דומים: "אני בעזרת ה' אשמח להתחסן בפומביות ומידיות בלי נדר עם הגעת החיסונים לארץ, לשמש דוגמה טובה, ולעודד את שאר אזרחי המדינה לקבל חיסון נגד הקורונה". ח"כ יוסף טייב הוסיף: "הגיע הזמן להחזיר לציבור את האמון. אני אישית סומך על הגורמים המקצועיים וארצה להוות דוגמה להתחסן בין הראשונים ולתעד זאת בשידור. אנחנו חייבים להיות דוגמה לאומה".
יו"ר הסיעה בכנסת, ח"כ מיכאל מלכיאלי, אמר כי יתייעץ בנושא עם מועצת חכמי התורה של המפלגה ברגע שהוא יעלה על הפרק. ח"כ יעקב מרגי אמר כי הוא מוכן להתחסן בין הראשונים, אך הוסיף כי יסכים רק בשביל "לעודד חיסון, אם יהיה ביקוש ומחסור אני כמובן אהיה מוכן להמתין לטובת האחר". ח"כ משולם נהרי אמר כי אינו יודע אם יהיה בין המתחסנים הראשונים.
לא ענו: יואב בן צור וינון אזולאי

ישראל ביתנו

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי אמרה כי היא לא תתחסן עד שיהיה ודאי שהחיסון בטוח ויעיל. ח"כ יבגני סובה אמר כי הוא צריך לבדוק קודם אם יש מניעה רפואית עבורו לקחת את החיסון, בשל מחלות רקע. אם אין כזו הוא ישמח להתחסן "מיד אחרי ראש הממשלה ושר הבריאות".
12 צפייה בגלריה
ח"כ אלי אבידר
ח"כ אלי אבידר
אבידר. לא מתכוון להתחסן נגד הקורונה
(צילום: אלי מועלם)
מנגד, ח"כ אלי אבידר מסר שהוא לא מתכוון להתחסן נגד הקורונה כפי שהוא אינו מתחסן נגד שפעת.
לא ענו: אביגדור ליבמן, עודד פורר, חמד עמאר ואלכס קושניר.

יהדות התורה

ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר סיעת יהדות התורה, אמר כי יסכים להתחסן "אם זה יעזור למישהו נוסף להתחסן ואולי למנוע מקרה מוות אחד נוסף". ח"כ יעקב אשר הוסיף: "לדעתי, מן הראוי לתעדף את החיסונים קודם כל לאוכלוסיות בסיכון. אולם אם יהיה צורך בעידוד האוכלוסייה, ולשם כך יבקשו מנבחרי הציבור להתחסן ראשונים כדוגמה אישית, בהחלט אעשה זאת מיד".
12 צפייה בגלריה
אליהו ברוכי
אליהו ברוכי
ברוכי. "אין הצדקה שאקבל חיסון לפני מי שעבורו זו הצלת חיים"
(מתוך אתר הכנסת)
ח"כ מאיר פרוש אמר: "אני לא נוסע לחו"ל לפני שאני מקבל ברכה מהרבי שאיתו אני מתייעץ. הוא בוודאי יבקש לדעת על הסיכויים ועל הסיכונים". ח"כ אליהו ברוכי אמר כי הוא אינו מוכן להיות בין הראשונים. "תודה לאל אינני נמנה בקבוצת סיכון כלשהי, אין שום הצדקה שאקבל חיסון לפני מי שעבורו זו הצלת חיים".
לא ענו: משה גפני, יעקב טסלר, ישראל אייכלר ואורי מקלב.

מרצ

חברי סיעת מרצ אמרו שהם ישמחו להיות בין הראשונים להתחסן בישראל ולהוות דוגמה לכלל הציבור. יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ אמר שיהיה מוכן להיות בין הראשונים שמתחסנים. חברו לסיעה, יאיר גולן, ציין כי "יש להתחיל באוכלוסיות החלשות ובהמשך לחסן את אזרחי ישראל מהר ככל האפשר".
12 צפייה בגלריה
יאיר גולן באולפן ynet
יאיר גולן באולפן ynet
גולן. "להתחיל באוכלוסיות החלשות ובהמשך לחסן את שאר האזרחים"
(צילום: ניצן דרור)
ח"כ תמר זנדברג הוסיפה: "אשמח להתחסן נגד הקורונה, אך בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אני לא נמנית על האוכלוסיות שמקבלות עדיפות לחיסונים ולדעתי חשוב לפעול לפני הנחיות משרד הבריאות, בדגש על חיסון צוותים רפואיים ואוכלוסיות בסיכון לפני יתר קבוצות האוכלוסייה".

העבודה

ח"כ מרב מיכאלי מסרה בתגובה לפניית ynet: "אני תומכת בחיסון, ובוודאי מתכוונת להתחסן כשיגיע התור שלי".

הרשימה המשותפת

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה חלה בקורונה ולכן אינו זקוק לחיסון. חבר הכנסת אחמד טיבי אמר כי הוא מוכן להיות בין הראשונים שמתחסנים: "העלאת המודעות לחיסון ודוגמה אישית יעודדו את האנשים להתחסן".
12 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
טיבי. "העלאת המודעות ודוגמה אישית יעודדו את האנשים להתחסן"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ יוסף ג'בארין אמר גם הוא שיהיה מוכן להתחסן ראשון: "יש חשיבות רבה שנבחרי הציבור יתחסנו מוקדם כדי להוות דוגמה לציבור ולהראות לו שאין סיבה לפחד". חברת הכנסת אימאן חטיב יאסין אמרה שתתחסן נגד הקורונה, אך לא תצטלם מטעמי צניעות.
חברי הכנסת ג'אבר עסקאלה ומנסור עבאס אמרו שיתחסנו נגד הקורונה.
ח"כ עופר כסיף אמר שאינו מוכן להיות בין הראשונים. "אין זה ראוי שנבחרי ציבור יתחסנו ראשונים, כאילו הם עדיפים על אחד האדם. אתחסן כאשר יגיע תורי".
לא ענו: עאידה תומא סלימאן, סמי אבו שחאדה, סעיד אלחרומי, היבה יזבק, סאלח סונדוס, אוסמה סעדי ואנטאנס שחאדה.
מטעמו של חבר הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ) לא נמסרה תשובה.