ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באיחוד האמירויות הבוקר (יום ה') נדחה לאחר שירדן סירבה לאשר את נתיב הטיסה במרחב האווירי שלה. גורמים מדיניים העריכו שהסירוב, שהתגלה רק בסמיכות לטיסה, ננקט בתגובה לביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית אתמול שנבע מחילוקי דעות בנושא סידורי האבטחה והביטחון. התקרית המביכה הובילה לדחיית ביקורו של נתניהו באיחוד האמירויות. בהודעה שפרסמה לשכתו, גולגלה האחריות על הירדנים ונטען כי נתניהו סיכם עם יורש העצר האמירתי לתאם מועד חדש לביקור.
לאחר הודעת לשכת נתניהו אמר שר החוץ וסגן ראש הממשלה הירדני איימן ספדי כי "יהיה קשה להשיג שלום כל עוד יש מהלכים לא-חוקיים מצד ישראל. צריך לפעול על מנת לצמצם את הפעולות הפוגעות בשלום, כמו בניית התנחלויות חדשות ופגיעה באתרים קדושים בירושלים. כל אלה צעדים שמרחיקים את השלום". במסר לממשל ביידן, אמר כי ירדן תפעל בשיתוף פעולה חיובי עם הצוותים האמריקניים.
3 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין עם המתחסנת ה-5 מיליון
רה"מ נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין עם המתחסנת ה-5 מיליון
נשאר בארץ. נתניהו
(צילום: מרים אלסטר)
הביקור המפתיע של הנסיך חוסיין בן עבדאללה בוטל ברגע האחרון – כאשר כבר היה בדרכו לגשר אלנבי, משם היה אמור להיכנס לישראל. במסגרת ההכנות לבואו, החלה היערכות בשטח ונסגרו כבישים מסוימים. שני אוטובוסים מצוותו של חוסיין, ללא יורש העצר הירדני, כבר הגיעו לירושלים בשעה 15:00.
אלא שבשלב מסוים התעוררה מחלוקת בנוגע לסידורי האבטחה, היקפי האבטחה וסוגיות נוספות. בישראל טענו כי הירדנים הפרו סיכום מוקדם. לאחר שיג ושיח הירדנים התרגזו והחליטו לבטל את הביקור. יורש העצר לא הספיק להגיע לגשר אלנבי וצוות האבטחה המקדים הונחה לעזוב מיד את ירושלים ולחזור לירדן. סיבת ביקורו של יורש העצר לא ממש ברורה. ככל הידוע, תכנן להגיע להצטלם כאשר הוא מתפלל בהר הבית.
שר החוץ הירדני הסביר כי "יורש העצר רצה לבקר בירושלים בליל אל-איסראא ואל-מעראג' (עליית מוחמד השמיימה, אירוע בעל חשיבות גדולה למוסלמים) אך ישראל שינתה את תוכנית הביקור באופן שיקשה על תושבי ירושלים, ובשל כך החליט יורש העצר לבטל את הגעתו בכדי לא להקשות על הפלסטינים להגיע ולהתפלל".
3 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה עם בנו, חוסיין, בצופר
מלך ירדן עבדאללה עם בנו, חוסיין, בצופר
"ירדן הערימה קשיים". המלך עבדאללה עם בנו חוסיין
שר הביטחון בני גנץ התייחס בחשבון הטוויטר שלו לתקרית מול ירדן, ותקף את נתניהו: "ירדן היא שותפה אסטרטגית של ישראל, יחסינו הביטחוניים והמדיניים הם אבן יסוד בתפיסת הביטחון הלאומי שלנו. אני מבקש להדגיש שישראל מחויבת להסכמים בינינו לבין הירדנים, ורוחשת כבוד רב לממשל הירדני ולמלך עבדאללה".
"לצערי, בהתנהלותו בשנים האחרונות נתניהו פגע קשות ביחסים עם ירדן, מה שהביא לאובדן נכסים משמעותיים עבור מדינת ישראל- ביטחונית, מדינית, וכלכלית", הוסיף גנץ. "אני באופן אישי, ומערכת הביטחון כולה, נמשיך לפעול לחיזוק היחסים עם ירדן בכל הרמות, וביסוס הקשרים עם כל מדינות האזור, בדגש עליה ועל מצרים, שעימן יש לנו הסכמי שלום יציבים במשך שנים ארוכות".
מוקדם יותר העריכו בסביבת ראש הממשלה שלא ימריא לאיחוד האמירויות בשל אשפוזה של רעייתו שרה נתניהו בבית החולים הדסה עין כרם בשל דלקת בתוספתן. לבסוף, למרות ההערכות, החליט נתניהו לטוס בכל זאת, אך אז נתקל בקושי בשל סירוב של ירדן לאפשר את המראתו.
לאחר העיכוב הניכר, הודיעה ירדן בצהריים כי תאפשר את טיסת נתניהו בשמי ירדן, אך מאחר שההודעה התקבלה באיחור סיכמו ראש הממשלה ויורש העצר של איחוד האמירויות השייח מוחמד בן זאיד כי יתאמו מועד אחר לביקור. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הביקור באמירויות נדחה בגלל קשיים שהערימה ירדן".
לפי הערכות בישראל, הפגיעה בנסיך נתפסת בצד הירדני כחציית קו שלא יעברו עליה בשתיקה. גורמים יודעי דבר אמרו שהירדנים הם אלה שחזרו בהם מהסיכומים בנוגע לסידורי האבטחה. שר החוץ גבי אשכנזי סירב להתייחס לנושא.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד
מוחמד בן זאיד
ייפגש עם נתניהו במועד אחר. מוחמד בן זאיד
(צילום: AP)
ייתכן כי איחוד האמירויות תכננה לשלוח מטוס שיטיס את נתניהו מישראל. מטוס מנהלים מפואר מאבו דאבי היה אמור להגיע הבוקר לנתב"ג ובהמשך להמריא לאיחוד האמירויות, אולם מאז אמש הוא חנה בסטנד ביי בעמאן. בצהריים הטיסה עודכנה במערכת המבצעית של נתב"ג כ"מבוטלת". המטוס שייך לחברת צ'רטר שמנוהלת על ידי משפחת המלוכה. עם ביטול הטיסה המריא המטוס מעאמן ושב חזרה לאמירויות.
שר הביטחון בני גנץ אמר לאחרונה כי "היחסים עם ירדן הם נכס אדיר, והיחסים יכלו להיות טובים פי אלף. לצערי נתניהו הוא דמות לא רצויה בירדן והנוכחות שלו מפריעה לקידום היחסים. יש לי קשר רציף ומתמשך עם המלך הירדני ובכירים ירדנים נוספים ואני מאמין שאפשר להגיע לעשרות שיתופי פעולה ופרויקטים אזרחיים שיקדמו מאוד את היחסים".
בתוך כך, אחר הצהריים ייפגש נתניהו עם ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש ועם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. המפגש יעסוק בקידום שיתופי פעולה בתחומי המחקר, פיתוח וייצור חיסונים.
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הכתבה.
פורסם לראשונה: 10:49, 11.03.21