בתעלת סואץ נמשך מבצע החילוץ של הספינה Ever Given, שנתקעה בחלק הדרומי של התעלה – ויצרה פקק תנועה גדול באחד מנתיבי השיט החשובים בעולם. התנאים בתעלה האטו את המאמצים לחילוץ הספינה הענקית, שאורכה 400 מטר ומשקלה 224,000 טונות.
זה היום השלישי של מבצע החילוץ בסמוך לעיר סואץ במצרים, כשישה קילומטרים מצפון לפתח הדרומי של התעלה. Ever Given היא אחת מאוניות המשא הגדולות בעולם. בעקבות סופת חול ורוחות חזקות היא איבדה את היכולת לנווט את דרכה, ונתקעה באזור חד-נתיבי. החרטום שלה התנגש בגדה המזרחית, וירכתיה נתקעו בגדה המערבית. היא חסמה את תנועתן של עשרות ספינות שנושאות נפט, גז וסחורות נוספות, בשני הכיוונים.

5 צפייה בגלריה
מצרים אונייה ספינה משא תקועה ב תעלת סואץ
מצרים אונייה ספינה משא תקועה ב תעלת סואץ
הספינה התקועה בתעלת סואץ
(צילום: AP)
חמש ספינות גרר נשלחו לחלץ את הספינה התקועה, ולגרור אותה למקום שבו המים עמוקים יותר. למרות המאמצים, חברת שירותי הספנות GAC הודיעה הלילה ללקוחותיה שתנאי הרוח, הגאות והשפל בתעלה וגודלה של הספינה "מעכבים את המבצע". החשש הוא שאם היא תיאלץ לפרוק את המכולות שהיא נושאת, המבצע עלול להימשך שבועות.
מומחים אומרים שאם הפקק לא ישתחרר ב-24 עד 48 השעות הקרובות, חלק מחברות הספנות עשויות לוותר על חציית התעלה, ולהאריך את הדרך שלהן בשבוע. יו"ר רשות תעלת סואץ, אוסמה ראבי, אמר לתקשורת שלמרות הפקק חלק מהספינות והמכליות הצליחו להתקדם דרומה, והמאמצים לשחרור הספינה התקועה נמשכים. "ברגע שנחלץ את האונייה הזאת זה ייגמר, והמצב יחזור לקדמותו. בעזרת אללה, נסיים היום", אמר היו"ר.
תעלת סואץ, שנחנכה ב-1869, היא חוליה מקשרת חשובה ביותר בין המזרח למערב לצורך העברת סחורות. כ-12% מהסחר העולמי מתבצע דרך נתיב השיט הזה, והוא אחד המקורות הראשיים של מצרים למטבע חוץ. בשנת 2015 השלימה מצרים, תחת הנהגתו של הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי, הרחבה של התעלה, כך שגם כלי השיט הגדולים ביותר בעולם יוכלו לעבור בה, אולם ה-Ever Given נתקעה עוד לפני שהגיעה לחלק המורחב של התעלה.
הספינה התקועה, הנושאת את דגל פנמה ומעבירה סחורות בין אסיה לאירופה, מופעלת על-ידי תאגיד הענק Evergreen Marine, שמושבו בטייוואן. יש עליה 25 אנשי צוות.