הצוות הבין-משרדי לבחינת המדיניות בנוגע לאיסור על צריכת קנאביס בישראל מציג בצהריים (יום חמישי) את מסקנות הדו"ח שחיבר. הצוות המליץ על לגליזציה, כלומר, הסדרת שוק הקנאביס בישראל במודל הקנדי - מסחר ושימוש חוקיים למבוגרים מעל גיל 21, כולל רכישה בחנויות ייעודיות. החזקה תהיה חוקית בכמות של עד 15 גרם ולא-פלילית עד 50 גרם. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.
2 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
גידול קנאביס רפואי. ארכיון
(צילום: EPA)
הצוות הבין-משרדי, שקיים דיונים במשך ארבעת החודשים האחרונים, כלל נציגים ממשרדי ממשלה רלוונטיים, נציגי משטרה וציבור. הם עמלו על ניסוח סעיפי חוקי הקנאביס החדשים.
בראש הצוות עמד שר המשפטים, אבי ניסנקורן, שאמר במסיבת העיתונאים כי חברי הוועדה "הגיעו למסקנה, בסופו של דבר, שיש ללכת לכיוון של לגליזציה. הגיעה העת להתקדם בצורה אחראית שתשמר את האיזון בין ההיבט הבריאותי והזכות של אדם להשתמש בקנאביס לבין הליברליזם וההיבט החברתי".
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
(צילום: שאול גולן )
ניסנקורן הוסיף: "לצד הלגליזציה, תבוא אי-ההפללה ונצטרך לדון בה. הגיל שיהיה אפשר לעשות שימוש בקנאביס בצורה חוקית יהיה 21 וניצור חסמים ודרכים שמתחת לגיל הזה לא יהיה שימוש". הוא הדגיש כי אי-ההפללה תחול גם על מי שישתמש בקנאביס מתחת לגיל הזה.
"לצד זאת", המשיך שר המשפטים, "יהיו חנויות שיורשו למכור קנאביס והשימוש יהיה ביתי בלבד. כמו כן, נטפל בהתמכרויות ובענישה של מפרי החוק - המפיצים. זו רפורמה משמעותית וישראל עושה זאת בצורה אחראית". לדברי ניסנקורן, "החוק ייכנס לתוקף תוך תשעה חודשים. בתקופה הזו יסדירו המשרדים השונים את כל הנושאים".
בבסיס המלצות הוועדה נקבע, בין היתר, כמו כן, המדינה תוודא שהמחירים יהיו סבירים כדי שצרכנים לא יקנו קנאביס בשוק השחור. בנוסף, כפי שציין ניסנקורן, ייאסר עישון קנאביס בציבור. כמו כן, עישון הצמח לא יחשב כמכשול בתחקיר ביטחוני. נושא הגידול הביתי ייבחן בהמשך.
נזכיר כי בחודש יוני אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן) את הצעות החוק של ח"כ שרן השכל (הליכוד) וח"כ רם שפע (כחול לבן) לאי-הפללה של צרכני קנאביס לשימוש עצמי וללגליזציה. אחרי שעברו בקריאה טרומית במליאת הכנסת, הן עברו לדיונים בצוות הבין-משרדי שבחן את סעיפי החוק והשפעותיו.
כעת, ההצעה תעבור אל משרד המשפטים לניסוח סופי של סעיפי החוק החדש ולאחר מכן להצבעה במליאה, דיונים פתוחים בוועדה בכנסת והצבעה בקריאה שניה ושלישית לאישור סופי.
פורסם לראשונה: 12:59, 12.11.20