זיכיון להקמת שתי תחנות דלק לצד כביש מספר 1, ששוויו מוערך ביותר מ־100 מיליון שקלים ושהוענק לאגודה השיתופית כפר חב"ד, נמכר בעסקה סיבובית בתמורה ל־8 מיליון שקלים בלבד. כך עולה מדוח חקירתי של רואה חשבון חיצוני מטעם רשם האגודות השיתופיות במשרד הכלכלה.
מממצאי הדוח, שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", עולה חשש לשחיתות שלטונית חמורה מצד גורמים בכירים בכפר חב"ד שמנצלים לכאורה את כוחם באגודה השיתופית ובוועדה לתכנון ובנייה במועצה האזורית שדות דן, כדי לנכס לעצמם קרקעות ומבנים ציבוריים ולגרוף רווחים על ידי הפקעת נכסים, מכירת קרקעות והשכרת מבני ציבור למקורבים.
1 צפייה בגלריה
כפר חב"ד
כפר חב"ד
כפר חב"ד. החברים באגודה השיתופית לא ראו שקל
האגודה השיתופית כפר חב"ד הוקמה ב־1949 כיישוב חקלאי במרכז הארץ. מיקומה, בין ירושלים לתל־אביב וסמוך לנתב"ג, הפך את קרקעותיה לנכסים יקרי ערך.
בעקבות תלונות שהצטברו מצד חברי האגודה מינה רשם האגודות השיתופיות במשרד הכלכלה רואה חשבון חיצוני, כדי שיחקור ויציג דוח על הנעשה באגודה.
על פי הדוח, ב־2003 הפקיעה המדינה קרקע של כפר חב"ד באזור נתב"ג, במטרה לבנות מחלף שמחבר בין כביש 1 לשדה התעופה. באמצעות היועץ המשפטי של המועצה, עו"ד בן־ציון שפר, עתרו ועד הכפר והמועצה האזורית לבג"ץ כנגד ההחלטה.
בהסכם פשרה שהושג בין הצדדים סוכם כי בתמורה לקרקע שהופקעה יקבל כפר חב"ד אפשרות לבניית שני מתחמים של תחנות דלק – בשטח של 10 דונמים כל אחד – משני צידיו של כביש 1, ובהם גם מרכזים מסחריים.
מי שפעל לקידום פרויקט תחנות הדלק היה סגן ראש המועצה, בנימין ליפשיץ, שבדצמבר 2010 חתם בשם האגודה על חוזה, שמעלה לא מעט תהיות, עם חברת “ל.ד.ש” בבעלות איש העסקים עודד לאופר. החוזה נחתם כחוזה שכירות למשך 98 שנים, מה שבפועל הופך את החוזה לבעל ערך של חוזה מכירת נכס ולא לחוזה שכירות. "העסקה נחתמה שלא כדין ובניגוד עניינים מובהק", נכתב בדוח רואה החשבון החיצוני. "מומלץ לבטל את ההסכם עם חברת ל.ד.ש לאלתר על כל נספחיו".
על פי הדוח, הסכם המכירה נחתם תוך ניגוד עניינים חריף לכאורה, כאשר לא אחר מהיועמ”ש של המועצה והאגודה, עו”ד בן־ציון שפר, משמש כדירקטור בחברה שרכשה את הזכויות.
אלא ששבוע בלבד לאחר פרסום הדוח דיווחה כבר חברת "אורן השקעות" לבורסה שקנתה, ביחד עם צד שלישי, בתמורה לשמונה מיליון שקלים בלבד, 85% מחברת “ל.ד.ש” ועימם את הזכות להקים את תחנות הדלק. חברי האגודה השיתופית כפר חב”ד לא קיבלו פרוטה מהעסקה.
על פי ההסכם, החברה הרוכשת קיבלה את הזכות לשעבד לבנק את הנכס העתידי (שני מתחמי תחנות הדלק), ששווה יותר מ־100 מיליון שקלים, במטרה לממן את עלויות התכנון, הפיתוח והבנייה ותשלם לאגודה תמורת ההפעלה 7,000 דולר לחודש בלבד עבור כל מתחם, ללא הצמדה למדד.
"תלשנו שערות מהראש כשנחשפנו לחוזה הזה", אמרו תושבים בכפר חב"ד. "זה בלתי נתפס בעליל. מחלקים כאן עשרות מיליונים לכל מיני אנשים עלומים, בזמן שלכפר אין מזה כלום. ברור שיש כאן משהו שחייבים לחקור".

תגובות

מבנימין ליפשיץ, באמצעות עו"ד יוסף לבנהרץ, נמסר: "מר ליפשיץ מכחיש את כל הטענות המייחסות לו מעשה בלתי חוקי כלשהו. כל מעשיו נעשו לטובת אגודת כפר חב"ד ולטובת הציבור, אבל לא ניתן לרצות את כולם. מעשיו של מר ליפשיץ נעשו בהתאם לתקנון האגודה ובהתאם לחוק, לרבות מסירת מידע לחברי האגודה ואופן ההתקשרויות של האגודה. מר ליפשיץ לא החליט על דעת עצמו על התקשרות כלשהי, וגם הטענות בדבר הפסדים שנגרמו לחברי האגודה בשל התקשרות זו או אחרת הן חסרות כל יסוד. כל האישורים להתקשר בהסכמים להקמת תחנות דלק במקרקעין אשר במשבצת היישוב כפר חב"ד, וכל החלטה בנוגע למקרקעין בכפר חב"ד שקיבלה האגודה, בתקופה שכיהן כיו"ר ועד האגודה, נעשו כולם בהתאם לתקנון האגודה, על פי הדין, ולא נגרמו בעטיים הפסדים כלשהם לאגודה".
מרשם האגודות השיתופיות במשרד הכלכלה והתעשייה נמסר: "ביום 26.12.2018 מונה לאגודה ועד ממונה בדרך של צירוף חשב מלווה, שבין מטרותיו הסדרת השימושים בנכסי האגודה. מדובר בדוח שעוסק בתאגיד פרטי שנעשה לבקשתנו לצורכי מילוי תפקיד הרשם וכולל פרטים חסויים. בימים אלו בודק הרשם תלונות נוספות שהגיעו אליו ביחס להתנהלות האגודה".
ממשטרת ישראל נמסר: "איננו מוסרים פרטים בדבר קיומן או אי־קיומן של חקירות, ואין בכך כדי לאשר או להפריך את עצם קיומן".
תגובת עודד לאופר, באמצעות עו"ד ליאור להב: "בטענות שהעליתם אין ממש. רואה החשבון שמינה רשם האגודות לבדיקת אגודת כפר חב"ד לא יצר מעולם קשר עם מרשי, ולהפך, סירב לפגוש אותו. ל.ד.ש. ביצעה התקשרותה עם אגודת כפר חב"ד לפני שנים רבות, בתום לב ובייעוץ משפטי מלא. לדעת יועציה המשפטיים, לא דבק כל רבב בהתקשרות זו".
מטעמו של עו"ד בן־ציון שפר לא נמסרה תגובה.