עשרות ערבים אזרחי ישראל התלוננו הערב (ו') כי מאבטחים במחסום תאנים הסמוך לטול כרם ביקשו מהם "להוציא ראש מהחלון" כדי לתעד אותם במצלמות האבטחה. ייתכן שהרקע לכך קשור להחלטת צה"ל לאסור כניסה לשטחי A ו-B למשך חודש ימים כדי למנוע התקהלויות בשטחים בתקופת הקורונה, שנכנסה לתוקף אתמול ותימשך עד 12 בדצמבר.
"הופתעתי מאוד מהבקשה", סיפר ל-ynet מחמד חטיב מקלנסווה, "לא הבנתי מה הכוונה. לדעתי זה מעשה חמור ולא חוקי, נכנסים לפרטיות שלנו. מותר להם לבדוק תעודות זהות וכלי רכב, ולשאול שאלות, אבל לא לתעד אותנו ככה. עוד לא היו מקרים כאלה".
אחמד חאג' יחיא, תושב טייבה, סיפר: "שאלתי את המאבטח למה הוא צריך שהמצלמה תתעד את הפנים שלי, ולא קיבלתי מענה ברור. חייבים להפסיק את זה. אם רוצים לאכוף את החוק אין בעיה, אבל לא ככה, זאת עבירה".
2 צפייה בגלריה
מחסום תאנים
מחסום תאנים
"להוציא ראש, להסתכל למצלמה". מחסום תאנים ליד טול כרם
2 צפייה בגלריה
רכבים בוך טולכרם
רכבים בוך טולכרם
עומסים בטול כרם
אחרים זעמו גם על האיסור עצמו. "החלטת צה"ל היא הזויה ולא במקום, לא ייתכן שיאסרו עלינו להיכנס לשטחים למשך חודש", הם אמרו. "יש לנו קרובי משפחה שם, אנחנו עושים שם קניות במחירים זולים וזה חשוב במיוחד בתקופה שבה רבים לא עובדים בגלל הקורונה". בנוגע לאכיפה הם ציינו: "לא נתקלנו בשום אכיפה, הכניסה חופשית לגמרי בלי שוטרים או חיילים. זאת אומרת שגורמי הביטחון לא משוכנעים בהחלטתם?".
בעקבות ההחלטה, עומסי תנועה כבדים נרשמו באזור יריחו, שם עשרות כלי רכב נתקעו בפקק שנמשך שעות.
ממשטרת ישראל ודובר צה"ל נמסר: "האכיפה באזור יהודה ושומרון מתבצעת על ידי כוחות הביטחון שכוללים את כוחות המשטרה וצה"ל. הצווים שנחתמו על ידי מפקד פיקוד המרכז מיועדים להגביל כניסת ישראלים לשטחי A ו-B, במטרה לצמצם את קצב התפשטות נגיף הקורונה".