הפרקליטות הצבאית הגישה היום (רביעי) כתב אישום נגד סמ"ר מ', לוחם הנח"ל שירה בשוגג בחברו יונתן גרנות וגרם למותו. הלוחם הואשם בעבירה החמורה של המתה בקלות דעת, המקבילה להריגה. עם הגשת כתב האישום הוגשה בקשה למעצרו של החייל עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו, שמו עדיין אסור בפרסום.
כתב האישום חושף כי ממצאי החקירה העלו שסמ"ר מ' אכן לחץ על ההדק של רובה ה"רוגר" - ולכן נורה הכדור הקטלני שפגע בחברו. בחקירה הודה מ' שהרים את הרובה, אך הכחיש שלחץ על ההדק.
2 צפייה בגלריה
לוחם נח"ל שירה בשוגג ביונתן גרנות מואשם בהמתה בקלות דעת
לוחם נח"ל שירה בשוגג ביונתן גרנות מואשם בהמתה בקלות דעת
החייל הנאשם, הבוקר בבית הדין
(צילום: בראל אפרים)
בפרקליטות עדיין לא החליטו אם להאשים מפקדים נוספים בגדוד שהיו אמונים על פריקת רובי הרוגר ונחקרו באזהרה, שכן כתב האישום נגד מ' לא מתאר כיצד הגיע הכדור לבית הבליעה.
האסון התרחש לפני כשבועיים בבקעת הירדן לאחר שסמ"ר מ' הרים לדבריו רובה רוגר המשמש לפיזור הפגנות. בעודו אוחז בנשק נפלט ממנו כדור, שפגע בגרנות. במצ"ח בדקו חשד שלפיו הנשק לא נפרק היטב מתחמושת לאחר אימון במטווח קודם לכן.
2 צפייה בגלריה
גרנות והחייל היורה
גרנות והחייל היורה
גרנות והחייל שמואשם בהמתתו בקלות דעת
(צילום: בראל אפריים)

על פי כתב האישום, ביום האירוע נערכו לחיילים מטווחי הכשרה לשימוש ב"רוגר", בעל קליבר 22 מ"מ ומיועד לצליפה. "הנאשם לא נטל חלק במטווחים אלו; לא הוסמך בעבר לשימוש בכלי נשק זה ולא הכיר את מנגנוני התפעול והירי שלו", נטען. "עם סיום המטווחים, בשעות אחר הצהריים, הוחזרו ששת כלי הנשק למחנה, הונחו בשורה, בסמוך לעמדת המאזין שאוישה לסירוגין על ידי חיילי היחידה. בכלי הנשק לא הייתה מחסנית".
עוד נטען כי בסמוך לשעה 22:00 נכחו בעמדת המאזין חמישה חיילים, בהם סמ"ר מ': "בשלב מסוים ניגש הנאשם אל שורת כלי הנשק, ונטל כלי נשק 'רוגר' בעל מספר סידורי 280-45154, אשר היה ממוקם בקצה השמאלי של השורה. הנאשם עשה זאת מאחר שהסתקרן מכוונת שהותקנה על כלי הנשק, ורצה להתבונן דרכה.
"הנאשם הרים את כלי הנשק, מבלי שבדק אם כלי הנשק טעון, והחזיק בו כשהוא מקביל לקרקע ומכוון אל עבר גבעה בשטח המחנה, שבה עובר שביל וממוקם התאג"ד. הנאשם התבונן דרך כוונת הנשק, לחץ על ההדק ובעקבות כך אירעה נקירה בכלי הנשק. כתוצאה מכך נורה כדור מכלי הנשק, אשר פגע בראשו של סמ"ר יונתן גרנות ז"ל, אשר אותה עת התהלך בגבעה, במרחק של כ-60 מטר מהנאשם".
מ' נעצר לאחר האירוע, חווה התמוטטות נפשית ובעקבות כך אושפז פעמיים בבית חולים. מקורביו סיפרו שהוא מתקשה להירדם בלילות וממעט לאכול, וכי הוא מקבל טיפול כדי להקל על מצבו הנפשי.
במכתב שהעביר למשפחת גרנות כתב: "אני רוצה לנחם, לעטוף ולחבק אותך ואת המשפחה כולה. אני רוצה להתעורר מהסיוט ולשבת עם יונתן לקפה כמו פעם ולצחוק איתו כמו שרק ידענו. אני דואג לו שם למעלה. אני כל כך מצטער ומבקש מכם סליחה, מחילה וכפרה. בבקשה תסלחו לי".