אזור עמק חפר סובל מפקקים עצומים בשעות הבוקר ואחר הצהריים, והתחבורה הציבורית באזור לא מצליחה לספק מענה לתושבים משום שתדירותה נמוכה ושכונות שלמות נותרו מנותקות. פריצת הדרך בעבור תושבי האזור יכלה להיות תחנת הרכבת אחיטוב שתוכננה לקום במסגרת המסילה המזרחית של הרכבת שתתחיל לפעול ב-2025, אבל ברגע האחרון החליטו הרשויות לבטל את הקמת התחנה. התושבים החליטו להתארגן ולעתור לבג"ץ.
המסילה המזרחית מחדרה ללוד בסמוך לתוואי כביש 6 עלתה על שולחן הדיונים כבר בשנת 2002. ב-2008 החל התכנון ורכבות אמורות היו לנסוע עליה בשנת 2018 אלא שכמו מיזמי תשתית רבים בישראל חלו עיכובים של שנים רבות, בין היתר בשל העובדה שכדי להתחיל בעבודה נדרשה המדינה להפקיע שטחים רבים בתוואי המסילה.
ב-2016 נקבע שהפרויקט יסתיים ב-2022, אבל הדברים התעכבו וב-2018 הוחלט לחלק את האחריות על העבודות בין חברת נתיבי ישראל לרכבת ישראל והצפי העדכני לסיום הפרויקט הוא 2026-2025. במסגרת המסילה אמורות היו לקום 9 תחנות חדשות ששתיים מהן בוטלו או לא תוקצבו: אחיטוב וכפר סבא צפון.
5 צפייה בגלריה
פקקי תנועה קשים באזור עמק חפר
פקקי תנועה קשים באזור עמק חפר
פקקי תנועה קשים באזור עמק חפר
(צילום: מלכי שחם)
5 צפייה בגלריה
פקקי תנועה קשים באזור עמק חפר
פקקי תנועה קשים באזור עמק חפר
(צילום: מלכי שחם)
כעת מסבירים לתושבים במשרד התחבורה שהתחנה לא בוטלה אלא הוזזה. אלא שהתחנה הוזזה למסילה אחרת - מסילת מנשה - שהיא מסילה עתידית שתחבר בין המסילה המזרחית לעמק יזרעאל שתכנונה נמצאת בחיתולים, אין כל צפי לפתיחתה, ומניסיון העבר (כמו זה של המסילה המזרחית עצמה) זה ייקח עוד שנים רבות, ובינתיים בעמק חפר ימשיכו לעמוד בפקק.
"כל משפחה כאן נאלצת להחזיק 4-2 כלי רכב כי אין כאן תחבורה ציבורית", אמר רן שכטר ממטה מאבק התושבים. "רוב האנשים כאן עובדים בגוש דן ורק כדי לצאת מהיישוב אתה עומד 20 דקות בפקק. אף אחד לא הודיע לנו שמבטלים את התחנה ושמעתי על זה במקרה מהקבלן בשטח. למרות שיש קורונה והמון צרות אחרות, אנחנו זועמים".

במקום התחנה הזו תיבנה תחנת רכבת בחריש שאף היא משוועת לתחבורה ציבורית. "חריש נבנתה בחטא וצריך לתת להם תחנה אבל למה על חשבון התחנה שהובטחה לאזור כאן? מעניין שכל פעם סיבת הביטול שונה: פעם אמרו שבגלל מספר תושבים, נמוך אבל מתגוררים כאן 60 אלף איש ופעם כי אין כסף למרות שמדובר ב-100 מיליון שקל להקמת תחנה לעומת תקציב של מיליארדים. עד שתהיה מסילת מנשה - אם בכלל - התחבורה כאן פשוט תקרוס".

מבין 9 התחנות לאורך התוואי, דו"ח של משרד התחבורה העניק את הציון הגבוה ביותר לנחיצותה של תחנת אלעד, אחריה תחנת טייבה, במקום השלישי תחנת תעופה ובמקום הרביעי תחנת אחיטוב. למרות זאת, החליטו במשרד לדחות את הקמתה בשנים משום שמסילה קרובה תעבור באזור בשלב מאוחר יותר. תחנת חריש כלל לא הופיעה כאופציה בדו"ח.
המועצות המקומיות עמק חפר ומנשה הגישו הבוקר עתירה לבג"ץ ובה נכתב כי התחנה בוטלה "למרות שהתחנה דורגה במקום 4 מתוך 9 תחנות, בבדיקות מקצועיות ומעמיקות של משרד התחבורה ולמרות שהופקעו שטחי קרקע גדולים מתושבי המועצות לצורך הקמת המסילה המזרחית, תוך הבטחה שהתחנה תוקם עד סוף 2025, בתום 20 שנות תכנון שעלו כסף רב למשלם המיסים".
5 צפייה בגלריה
עבודות תשתית מסילה מזרחית רכבת ישראל נתיבי ישראל קורונה
עבודות תשתית מסילה מזרחית רכבת ישראל נתיבי ישראל קורונה
עבודות תשתית במסילה המזרחית בזמן הקורונה
(צילום: חברת נתיבי ישראל)
ראש מועצת עמק חפר, ד"ר גלית שאול אמרה כי "ביטול התחנה הוא עוול עצום ותמוה. כמעט 20 שנה מבטיחים שיקימו את התחנה באחיטוב, וברגע האחרון החליטו לבטל, במחשכים, בלי להודיע ובלי להסביר". ראש מועצה אזורית מנשה אילן שדה אמר כי" אלפי תושבי האזור נוסעים מידי יום בכלי רכב פרטיים, דבר הפוגע באיכות חייהם ובאיכות הסביבה. לכן הקמת תחנת רכבת באזור היא הכרח. ההחלטה על ביטול הקמת התחנה – ללא כל סיבה הגיונית הנראית לעין, היא עוול שאנו נחושים לתקן".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תחנת אחיטוב לא בוטלה. במרחב הסמוך לאחיטוב (במיקום הנוכחי או כ-2.5 קילומטרים צפונה מהישוב) מתוכננת לקום תחנת רכבת לרווחת התושבים באזור. מבחינה תחבורתית ותכנונית קיימת עדיפות להקים את התחנות במסילה המזרחית, בצמידות מקסימלית לערים חריש-באקה אל גרביה-גת, ולצירי תנועה ראשיים, ולתת מענה לישובים נוספים באזור שאינם נהנים כיום משירותי הרכבת ומכאן שמיקומה הצפוני החדש של התחנה, לדעת משרד התחבורה ומנהל התכנון נכון יותר.
"יובהר כי מבחינה תפעולית לא מומלץ להקים שתי תחנות רכבת במרחק כה קצר אחת מהשנייה, בשל העיכוב שנגרם לנוסעים בכל עצירה. יודגש כי מרבית ישובי עמק חפר ממוקמים ממערב ובסמוך למסילת החוף, ומקבלים שירות מתחנות הרכבת חדרה ובית יהושע. בעתיד, מתוכננת להיבנות תחנה נוספת באזור התעשייה עמק חפר. יצוין כי מנכ"ל משרד התחבורה ,עופר מלכה נפגש פעמיים עם ראש המועצה האזורית עמק חפר, גלית שאול, וגורמי המקצוע במשרד הכינו חוות דעת מקצועית רבות בסוגיה זו".
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "לכשתתקבל העתירה, היא תבחן על ידי המשרד ותשובתנו תינתן לבית המשפט".