הצעיר שהצית את עצמו עדיין נלחם על חייו, הקצין שאיבד את ידו יוביל את הרפורמה באגף השיקום במשרד הביטחון: ד"ר מוטי חרץ, האחראי על יחידת הכוויות בבית החולים שיבא בתל השומר, עדכן אמש (יום ה') כי מצבו של איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית את עצמו ביום שני מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה, מוסיף להיות אנוש.
"המצב שלו ממשיך להיות מאתגר", אמר ד"ר חרץ בשיחה עם ynet. "אנחנו ממשיכים את הטיפול שאנחנו יודעים לתת לו ביחידה לטיפול נמרץ. כרגע הגענו לאיזשהו איזון במצבו, אך אנחנו לא יכולים להגיד שמצבו השתפר. עם זאת, מצבו יציב ואנחנו מנסים לעבור את הימים הקרובים בצורה הזו, ואם מצבו הכללי יאפשר זאת נשקול התערבות כירורגית בכוויות בשבוע הבא.
"מבחינתנו עשויה להיות התחלה של ניתוחים לכוויות כמו השתלת עור. עברנו את הפאזה הראשונה וכרגע אנחנו נמצאים במצב אנוש ומאוד קשה. אין דרך לדעת איך נעבור את הימים הבאים. אנחנו יכולים לנסות ולקוות שנצליח לשמור על המצב הזה גם הלאה אבל אין לנו דרך לדעת מה יקרה בהמשך".
3 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
(מתוך פייסבוק )
בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ הודיע אמש כי החליט להוביל שורה של מהלכים ובכללם הקמת ועדה ציבורית קצובה בזמן שתקדם הפקת לקחים מערכתיים וביצוע רפורמה בתפקוד האגף לשיקום נכים. בשבוע הבא תתבצע עבודת המטה לצורך הקמת הוועדה, גיוס חבריה ואנשי צוות מתוך המערכת ומחוצה לה.
גנץ שוחח בימים האחרונים עם סרן במיל' זיו שילון, שנפצע בפעילות מבצעית בגבול רצועת עזה ב-2012, וסיכם איתו כי יוביל את התהליכים הנדרשים. "הוועדה הציבורית שתוקם תפעל במהירות ותקדם רפורמה שתשלב בין ראיית צורכי המערכת להבנה עמוקה של צורכי הפרט", נמסר ממשרד הביטחון. הוועדה הציבורית תפעל במקביל לצוות הבדיקה הפנימי של המשרד שבוחן את פרטי המקרה ויגיש את מסקנותיו בימים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
זיו שילון ואיציק סעידיאן
זיו שילון ואיציק סעידיאן
סעידיאן עם זיו שילון
(צילום: עידו איז'ק)
שר הביטחון אמר כי "לאורך החודשים האחרונים, עוד טרם המקרה הטרגי של איציק סעידיאן, קיימנו במשרד שורה של פעולות מתוך הבנה כי האגף נדרש לרפורמה מקיפה. השינוי הנדרש לא קשור רק בתוספת תקציב, אלא גם בהבנה לתחושות הפונים לאגף השיקום ומה שעובר עליהם.
"זיו שילון יסייע לנו להוביל רפורמה שבאה מהלב - וזה מה שדרוש כדי להביא לשינוי בעת הזו, אין אדם מתאים ממנו למאמץ הזה. בקרוב צפוי להסתיים המכרז לבחירת ראש אגף שיקום חדש אשר יפעל במשותף עם הצוות ועם עובדי אגף השיקום המסורים כדי להביא לשינוי הנדרש במהירות האפשרית. כולי תפילה שאיציק שנלחם בגבורה בסג'עייה ימשיך להילחם גם בפציעה הקשה וינצח אותה. ליבי ומחשבותיי איתו ועם משפחתו".

שילון אמר: "אני נוטל עליי את המשימה בחרדת קודש, ומתוך תחושת שליחות אמיתית למען אלפים שלחמו למען המדינה, והמדינה חייבת להילחם גם עבורם. בחודשים האחרונים שוחחתי עם שר הביטחון גנץ רבות בנושא, ואין לי ספק שביחד עם הוועדה שנקים נוכל להביא לשינוי המיוחל. זה לא יהיה פשוט ולא יקרה ברגע - אבל זה חייב לקרות בהקדם. ליבי ותפילותיי עם איציק ובני משפחתו ששהו במהלך החג בבית החולים".
בשנה שעברה פגש סעידיאן את שילון, כיום מרצה ופעיל חברתי, והצטלם איתו לתערוכה ייחודית של עמותת "שותפות מגן ישראלית", שפועלת להובלת שינוי חברתי למען הלומי קרב ולוקים בפוסט-טראומה. "הכרנו בפרויקט משותף שבו הצטלמנו יחד, כחלק מהעלאת המודעות לעולם הפוסט-טראומה שאותו זועקים כבר שנים", סיפר שילון.
בארגון נכי צה"ל מחו על ההחלטה, ומסרו כי אין צורך בעוד ועדה - אלא במעשים פרקטיים. "ארגון נכי צה''ל מעריך ומוקיר את זיו שילון. זיו הינו לוחם, בעל עשייה ציבורית מוערכת ואחד מבניו האהובים של ארגון נכי צה''ל. אך כפי שכבר ברור לכולם - לא צריך עוד ועדה, צריך צדק ומעשים מיידים", אמרו בארגון שנערך להפגין ביום ראשון בבוקר מחוץ לקריה בתל אביב.
3 צפייה בגלריה
נכי צה"ל מפגינים מול הר הרצל בירושלים
נכי צה"ל מפגינים מול הר הרצל בירושלים
נכי צה"ל מפגינים מול הר הרצל בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
"כבר יותר משנה, אלוף במיל' אייל בן ראובן, אשר מונה ע"י מנכ"ל משרד הביטחון, עמד בראשות ועדה שהורכבה מצוותים מקצועיים של משרד הביטחון וארגון נכי צה"ל - והוציא דו"ח מקיף על הכשלים והפתרונות הנחוצים לפתור את מצוקת נכי צה"ל, וגם שר הביטחון בני גנץ מכיר את הוועדה ומסקנותיה. אנו דורשים מהשר גנץ וממשרד הביטחון להפסיק לבזבז זמן יקר וליישם באופן מיידי את מסקנות דו"ח בן ראובן במלואן לפני שעוד אסונות יקרו. הדם הבא שישפך עקב מריחת הזמן יהיה על ידיהם של גנץ ומנכ"ל משרדו אמיר אשל. צר לנו שמשרד הבטחון והעומד בראשו בוחרים שוב לעסוק ביחסי ציבור ולא בשיקום נכי צה"ל".
איציק סעידיאן, שלחם בגדוד 13 של חטיבת גולני, השתתף בליל הקרב הקשה בשכונת סג'עייה ברצועת עזה במבצע צוק איתן, שבו נהרגו כמה מחבריו. אחרי המבצע הוא לקה בפוסט טראומה וניהל מאבק מול אגף השיקום בנוגע לזכויותיו כנכה צה"ל.
פורסם לראשונה: 23:05, 15.04.21