רשת אל-ג'זירה דיווחה כי חברת הקונגרס הדמוקרטית אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, שמכונה גם AOC, ביטלה את השתתפותה באירוע לזכר ראש ממשלת ישראל לשעבר יצחק רבין. לפי הדיווח, לשכתה של אוקסיו קורטז מסרה לאל-ג'זירה במייל קצר שחברת הקונגרס לא תשתתף באירוע, ולא סיפקה פרטים נוספים.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז נואמת ב בית
ארה"ב חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז נואמת ב בית
"האירוע הוצג בפניי בצורה שונה". אוקסיו קורטז
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
 יצחק רבין חותם על הסכם השלום עם ירדן
 יצחק רבין חותם על הסכם השלום עם ירדן
יצחק רבין חותם על הסכם השלום עם ירדן
(צילום: סער יעקב, לע"מ)
אירוע ההנצחה, שמארגנת עמותת "אמריקנים למען שלום עכשיו", היה אמור להתקיים ב-20 באוקטובר. לפי אל-ג'זירה, בלשכתה של אוקסיו קורטז לא פירטו את הסיבה לביטול השתתפותה, אך הצביעו על ציוץ שבו כתבה כי "האירוע הזה והמעורבות שלי בו הוצגו בפני הצוות שלי באופן שונה מכפי שזה מקודם כעת. אבחן זאת כעת".
החלטתה של אוקסיו קורטז התקבלה לאחר שפלסטינים וארגונים פרו-פלסטיניים מתחו ביקורת על החלטתה לכבד את זכרו של ראש ממשלת ישראל לשעבר, שנרצח לפני 25 שנה בעקבות מאבקו למען השלום. את הדברים שכתבה בטוויטר צייצה בעקבות ציוץ של אדם בשם אלכס קיין, שכתב כי "הפלסטינים זוכרים את רבין בעקבות שלטונו האכזרי שדיכא את המחאה הפלסטינית במהלך האינתיפאדה הראשונה, וכמי שלפי הדיווחים הורה לשבור למפגינים את העצמות". מלבד הודעה זו, אוקסיו קורטז קיבלה הודעות רבות נוספות מגורמים שמתחו ביקורת קשה על השתתפותה באירוע.
עדאלה, ארגון פלסטיני שפועל בארה"ב, בירך את אוקסיו קורטז בעקבות הדיווח על ביטול השתתפותה באירוע. "המורשת של רבין היא אלימות ונישול של הפלסטינים", מסרו. "תודה ל-AOC על שהקשיבה לחוויות שחי העם הפלסטיני". פלסטינים ופרו-פלסטינים רבים ברשתות הצטרפו לעמדה זו. באל-ג'זירה טענו כי רבין זכור לפלסטינים כ"שובר העצמות".
אוקסיו קורטז נחשבת לכוכבת עולה במפלגה הדמוקרטית, ושייכת לאגף השמאל הרדיקלי במפלגה. היא נמנית עם קבוצה של ארבע חברות בבית הנבחרים שמכונה "היחידה": ארבע החברות בה הן כולן בנות מיעוטים שזו להן הכהונה הראשונה בבית, ושהפכו בשנתיים האחרונות לפנים של המחנה הפרוגרסיבי במפלגה.
אוקסיו קורטז התבטאה בצורה חריפה נגד ישראל בכמה הזדמנויות בעבר. כך למשל, כשעשרות פלסטינים נהרגו מאש צה"ל בהתפרעויות בגבול עזה במאי 2018, היא האשימה את ישראל בהפעלת כוח מופרז וכתבה בטוויטר: "זה טבח. אני מקווה שלעמיתיי יהיה האומץ המוסרי לקרוא לזה כך. לשום מדינה אין פטור המאפשר לה לבצע ירי המוני במפגינים. הדמוקרטים לא יכולים להמשיך לשתוק על זה".
בשנה שעברה, כשחברתה אילהאן עומאר הואשמה באנטישמיות בשל התבטאויות נגד ישראל, טענה אוקסיו קורטז כי בארה"ב ממהרים כל כך לגנות רק את מי שמתבטא נגד ישראל. "אף אחד לא מבקש לנזוף באותה רמה כאשר אנשים משמיעים הצהרות נגד הקהילה הלטינית או קהילות אחרות", אמרה אז.