3 צפייה בגלריה
השוטר בבית המשפט
השוטר בבית המשפט
אחותו של סלומון טקה: "לא הגיוני שעושים דבר כזה כשהמשפט אפילו לא נגמר"
(צילום: שמיר אלבז)
ניצב יורם סופר, שנכנס לתפקיד מפקד מחוז חוף של המשטרה ביום שלישי, נפגש היום (חמישי) עם קצין המשטרה המואשם כי גרם למותו של סלומון טקה ז"ל - ולאחר מכן קבע כי יחזור מהחופשה הכפויה שבה הוא נמצא מאז הירי. הוא ישרת כקצין באחת התחנות במחוז.
משפטו של הקצין, שמוגדר מאוים ושמו אסור בפרסום, נמשך עדיין. סנגורו, עו"ד יאיר נדשי, הביע סיפוק מההחלטה - אולם בני משפחתו של טקה קראו למפכ"ל לבטל אותה.
ימארש (ימי) טקה, אחותו של סלומון, אמרה כי בני המשפחה קיבלו את הידיעה בהפתעה. "אנחנו בהלם. רק הסברתי להורים שלי ולאחים הקטנים את הדבר הזה, וגם הם לא מאמינים ומפחדים. זה פשוט לא הגיוני שעושים דבר כזה בזמן שהמשפט אפילו לא נגמר".
3 צפייה בגלריה
הוריו של סלומון טקה בימי השבעה
הוריו של סלומון טקה בימי השבעה
"לא מאמינים ומפחדים". הוריו של סלומון טקה בימי השבעה
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
השוטר בבית המשפט
השוטר בבית המשפט
חוזר למשטרה. הקצין בבית המשפט
(צילום: שמיר אלבז)
במשפחת טקה מוסיפים: "לא יכול להיות שמשטרת ישראל תתיר את דמם של יוצאי אתיופיה ותחלק למואשמים מתנות בזמן שהם צריכים להיות מאחורי סורג ובריח. סגן השר גדי יברקן והשר ואמיר אוחנה חתומים על השערורייה הזאת ועל היריקה בפרצוף של קהילה שלמה. לנוכח ההחלטה הבזויה של משטרת ישראל ושל המשרד לביטחון פנים המחאה תתחדש. דם אחינו אינו הפקר - לא נשתוק".
כמה עשרות בני אדם הפגינו הערב מול תחנת משטרת זבולון במחאה על החזרתו של הקצין לשורות המשטרה. במהלך המחאה עצרה המשטרה את אחד המפגינים, שחסם לדבריהם את הכניסה לתחנה.
עו"ד ציון אמיר, המלווה את המשפחה, אמר כי מדובר בהחלטה שערורייתית. "זה פתח את הפצע מחדש. בני המשפחה מזועזעים מהעובדה שמפקד המחוז, שאמור לקחת בחשבון את העובדה שמתקיים משפט נגד הקצין והוא בעיצומו, מקבל החלטה כזו".
לדבריו, "זו התעלמות מוחלטת מעמדת מח"ש, שסבורה שהקצין ביצע מעשה חמור המנוגד לכללים, לנהלים ולחוק. המשפחה מצפה מהמפכ"ל לבטל את ההחלטה הזו עוד היום".
עו"ד נדשי אמר מנגד: "אני מברך על ההחלטה להחזיר את הקצין לשירות פעיל. הגיעה העת להחזיר את הקצין למקומו הטבעי בשירות משטרת ישראל, כפי שטענו מלכתחילה".
סלומון טקה, בן 19 במותו, נהרג מירי בליל 30 ביוני 2019 בסמוך לגן ציבורי בקריית חיים שבחיפה. הקצין המואשם בגרימת מותו ברשלנות בילה זמן קצר לפני כן עם משפחתו בגן הציבורי. אשתו אמרה לו כי ראתה כמה נערים שסוחטים ילד בגן, והוא התעמת עמם.
טקה הגיע למקום, והנערים יידו לעברו של קצין המשטרה אבנים. בשלב מסוים הוא שלף את אקדחו, וירה ירייה אחת לעבר הרצפה. חלק מהכדור שפגע ברצפה ניתז וחדר לחזהו של טקה, שמת מפצעיו לאחר זמן קצר.
הקצין לא חזר לתפקידו מאז אותו ערב. בתחילה היה במעצר בית, ולאחר מכן הוצא לחופשה כפויה מהמשטרה עם הגשת כתב האישום. משפטו מתנהל בימים אלה, ואמור להימשך עוד חודשים. הוא טוען כי ירה לאחר שחש סכנה לחייו.
במחלקה לחקירות שוטרים אומרים בתגובה כי מדובר בהחלטה שנתונה לסמכותה הבלעדית של המשטרה. "המחלקה לחקירות שוטרים כלל לא עודכנה על ההחלטה".
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, הגיבה על ההחלטה: "זו בושה וחרפה להחזיר שוטר לשירות שעומד לדין על הריגה ברשלנות. זו בושה וחרפה להחזיר בכזו קלות שוטר שהמשפט נגדו מתנהל בצל טענות קשות מנשוא מצד המשפחה והעלמת ראיות בזירה. זו בושה וחרפה ופשוט הפקרת דמו של סלומון טקה ז"ל בשנית. משהו כאן מקולקל - אלימות משטרתית ופרופיילינג לא מטופלות בכלל".
סיון חילאי השתתפה בהכנת הכתבה