ארגון הבריאות העולמי הוא הפייבוריט של סוכני ההימורים לזכייה בפרס נובל לשלום. להערכת המומחים גם לגרטה טונברג, ולארגונים שפועל למען חופש העיתונות, יש סיכויים גבוהים לזכות בפרס היוקרתי.
מחר תכריז ועדת הפרס באוסלו למי יוענק הפרס השנה. מדי שנה רשימת המועמדים נשמרת בסוד, ורק מספר המועמדים ששמותיהם הוגשו לוועדה ידוע. השנה הוגשו שמותיהם של 318 מועמדים – 211 אישים ו-107 ארגונים. האישים שרשאים להגיש שמות של מועמדים לוועדת נובל לשלום (בין השאר זוכים לשעבר ופוליטיקאים) יכולים לחשוף את השמות שהגישו.
5 צפייה בגלריה
גרטה טונברג הפורום הכלכלי העולמי ב דאבוס ב שווייץ
גרטה טונברג הפורום הכלכלי העולמי ב דאבוס ב שווייץ
גרטה טונברג. אחת הפייבוריטיות לזכייה
(צילום: AP)
"בהיעדר פייבוריט ברור אני חושב שנראה את הפרס מגיע לארגון גג לעיתונאים או לעיתונאים יחידים שעובדים בשטח", טוען הנריק אורדל, ראש המכון לחקר השלום באוסלו. "בזמן סכסוכים חשוב מאוד שעיתונאים יספקו מידע על המתרחש, גם כדי שהצדדים הנלחמים יישאו באחריות למעשים שלהם, וגם כדי לספק לעולם מידע שמעניק לממשלות הזדמנות להעריך את המצב ואת הצעדים האפשריים".
"עיתונאים ללא גבולות" (שמוכר גם בראשי התיבות בצרפתית, RSF) ו"הוועדה להגנת עיתונאים" הוזכרו כמועמדים אפשריים לזכייה בפרס נובל לשלום. גם פעילת האקלים הצעירה גרטה טונברג היא מועמדת בולטת. המומחים לא פוסלים אפשרות שטונברג תחלוק את הפרס עם פעילים אחרים. בשנה שעברה נחשבה הנערה השבדית לפייבוריטית. מי שזכה בסופו של דבר הוא ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד, בעקבות הסכם הפיוס עם אריתריאה - אחרי סכסוך של 20 שנה.
5 צפייה בגלריה
 אלכסיי נבלני. הוזכר כמועמד
 אלכסיי נבלני. הוזכר כמועמד
אלכסיי נבלני. הוזכר כמועמד
(צילום: AFP, Instagram account @navalny)
אסלה סוון, היסטוריון של פרסי הנובל, אמר שבשעה ש-RSF זו הבחירה הראשונה שלו, גם טונברג היא "בהחלטת מועמדת אפשרית". אם טונברג בת ה-17 תזכה היא לא תהיה בת ה-17 הראשונה שזוכה בפרס: ב-2014 הפכה מללה יוספזאי מפקיסטן, שנאבקה בטליבאן ושרדה ניסיון התנקשות, לזוכה הצעירה ביותר אי פעם בפרס שמוענק משנת 1901.
"גם כשיש לנו עכשיו את המגפה הזאת, ההתחממות הגלובלית, בטווח הארוך, היא דבר הרבה יותר חמור", אמר סוון על הסיכויים של טונברג לזכות בפרס בתקופת משבר הקורונה. לאור התפשטות הקורונה גברו הסיכויים של ארגון הבריאות הבינלאומי לקטוף את הפרס. באתרי ההימורים הוא מוביל על טונברג.
5 צפייה בגלריה
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
טדרוס אדהנום גברייסוס, מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
(צילום: רויטרס)
זכייה של ארגון הבריאות תהיה הדרך של ועדת הפרס, שבה חמישה חברים, להביע את ההערכה למאבק של הסוכנות הבינלאומית של האו"ם בנגיף. יש לציין שארגון הבריאות הבינלאומי גם ספג ביקורת קשה והואשם בין השאר בתגובה איטית למגפה. דונלד טראמפ אמר שהארגון מוטה לטובת סין והחליט שארה"ב תפרוש ממנו.
לא ידוע אם המועמדות של ארגון הבריאות העולמי הוגשה בזמן. נגיף הקורונה הוגדר כמגפה ב-11 במרץ, והתאריך האחרון להגשת מועמדות לפרס השנה היה 31 בינואר. חברי הוועדה יכולים להגיש הצעות משלהם רק אחרי הפגישה הראשונה שנערכת בחודש פברואר.

5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום
(צילום: AFP)
בין המועמדים האפשריים האחרים נמצא הארגון הגרמני "שקיפות בינלאומית", תוכנית המזון העולמית, האו"ם ומזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ופאוזיה קופי - פוליטיקאית אפגנית ופעילה למען זכויות נשים. סוכנות הידיעות AP מציינת שמועמד מסקרן נוסף הוא אלכסיי נבלני - יריבו של ולדימיר פוטין שהורעל בחומר המסוכן נוביצ'וק, והצליח לשרוד. לפי רשת CNN גם שמה של ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן עלה כמועמדת אפשרית לזכייה, על רקע ההצלחה בטיפול בקורונה בארצה.
לפי סוכנות הידיעות AFP ברשימת המועמדים נמצאים גם פעילים מהונג קונג, ארגון נאט"ו, מנהיג שבט באמזונס ופעיל סביבתי, המדליפים ג'וליאן אסאנג', אדוארד סנואודן וצ'לסי מאנינג, ראש ממשלת יוון לשעבר אלכסיס ציפראס ומקבילו המקדוני זוראן זאייב. לא ברור באלו תנאים יתקיים טקס הענקת הפרס ב-10 בדצמבר. הגבלות הקורונה שיהיו בתוקף יקבעו את הפרס יוענק בטקס באוסלו, או באירוע וירטואלי מרחוק.
5 צפייה בגלריה
טראמפ. לא מסתיר את רצונו לזכות
טראמפ. לא מסתיר את רצונו לזכות
טראמפ. לא מסתיר את רצונו לזכות
(צילום: רויטרס)
מי שלא מסתיר את רצונו לזכות בנובל לשלום הוא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. השנה חשף מחוקק נורבגי שהוא הגיש את שמו של טראמפ לוועדת הפרס כמועמד לפרס נובל ב-2021, בעקבות ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות. לא ברור אם טראמפ מועמד גם השנה. המומחים מעריכים שזה לא יקרה.
"יש סיכוי גבוה יותר שטראמפ יזכה בפרס נובל לספרות על הציוצים שלו מאשר בפרס נובל לשלום", אמר אורדל. "וזה לא בגלל שהוא דונלד טראמפ, אלא בגלל שהוא לא עשה שום דבר שמצדיק זכייה בפרס הזה".