שליחת שכירי חרב לקרבות באפריקה ובסוריה. התערבות בבחירות בארה"ב, ואיומים נגד איש האופוזיציה אלכסיי נבלני: שמו של איש העסקים המסתורי יבגני פריגוז'ין נקשר בכמה פרשות רגישות ומפוקפקות. למרות ההאשמות נגדו הוא שומר על פרופיל נמוך, ולא ברור כמה גדול תפקידו בשלטון של ולדימיר פוטין.
פריגוז'ין נענש בסנקציות על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי בגלל פעילותו ב"ווגנר", חברה צבאית-פרטית. ארגון צדקה שאחד ממייסדיו הוא השחקן ג'ורג' קלוני האשים את פריגוז'ין בליבוי הסכסוך ברפובליקה של מרכז אפריקה. פריגוז'ין מכחיש את ההאשמות נגדו, ואומר שהן נועדו להפריע לפעילות העסקית שלו.
4 צפייה בגלריה
הנשיא פוטין עם פריגוז'ין
הנשיא פוטין עם פריגוז'ין
הנשיא פוטין עם פריגוז'ין
(צילום: AP)
כמו פוטין, גם פריגוז'ין גדל בסנט פטרבורג. בשנות השמונים נשלח למאסר אחרי שהורשע בהונאה וגניבה. ב-1990, כשברית המועצות קרסה, שוחרר מהכלא אחרי תשע שנים. בכאוס של שנות התשעים הקים פריגוז'ין עסק מצליח למכירת נקניקיות. אחר כך פנה לעסקי המסעדנות.
פריגוז'ין פתח מסעדה יוקרתית בסנט פטרבורג, שאליה הגיעו לקוחות עשירים ומוכרים - בראשם פוטין, שבאותן שנים עבר מה-KGB לפוליטיקה. חברת הקייטרינג שהקים, "קונקורד", עבדה עם הקרמלין וכך קיבל פריגוז'ין את הכינוי "השף של פוטין". מאז הפך להרבה יותר משף.
פריגוז'ין, בן 59, ממעט להופיע בציבור. התקשורת הרוסית מתארת אותו כמיליארדר עם הון עצום שהושג באמצעות חוזים ממשלתיים. היקף ההון שלו לא ברור. "השף של פוטין" נענש בסנקציות על ידי וושינגטון. הוא אחד הנאשמים בהתערבות בבחירות 2016. לפי האישום פריגוז'ין וגורמים נוספים נעזרו ב"מפעל הטרולים" של הקרמלין והפיצו "פייק ניוז" כדי לעזור לדונלד טראמפ לנצח את הילרי קלינטון.
פריגוז'ין הכחיש את ההאשמות נגדו, ובחודש מרץ דרש מארה"ב פיצויים בסך 50 מיליארד דולר. כמו כן הכחיש את הקשרים המיוחסים לו לחברת "וגנר". החברה נאשמת כבר שנים בשליחת שכירי חרב לסוריה, לוב וארצות הסאב-סהרה באפריקה, כדי להילחם למען האינטרסים של הקרמלין. ביולי 2018 שלושה עיתונאים שחקרו את הפעילות של "וגנר" במרכז אפריקה נרצחו במארב.
באופן חריג פריגוז'ין החליט להשמיע את קולו באוגוסט, אחרי ההרעלה של אלכסיי נבלני. איש האופוזיציה התמוטט בטיסה מסיביר והועבר לטיפול בגרמניה. פריגוז'ין ונבלני מעולם לא הסתירו את האיבה זה לזה. הארגון של נבלני שנאבק בשחיתות האשים חברה שעבדה עם "קונקורד" בהגשת מזון שמסכן את בריאות התלמידים בבתי הספר.
פריגוז'ין תבע את נבלני על הוצאת דיבה, ובית המשפט קבע שהארגון ישלם פיצויים של יותר ממיליון דולר. "אני מתכוון להפשיט את קבוצת האנשים חסרי המצפון האלה מהבגדים והנעליים שלהם", תקף פריגוז'ין. הוא אף הוסיף שהעביר כסף לבית החולים בברלין שבו נבלני היה מאושפז.
פריגוז'ין רצה לשלם על הטיפול בנבלני כדי שהוא יוכל להחלים במהרה - ולשלם את הפיצויים. בית החולים דחה את ההצעה. פריגוז'ין אמר שכל עוד נבלני נשאר בחיים הוא מתכוון לרדוף אותו.
באוקטובר, כשהאיחוד האירופי הודיע שהוא מטיל סנקציות על פריגוז'ין בעקבות פגיעה במאמצים להשכין שלום בלוב, "השף של פוטין" אמר שהוא מצטער על המהלך וטען שש לו חברים רבים באירופה. פריגוז'ין הודיע שהוא תובע את האיחוד האירופי על הטלת הסנקציות, שלדעתו הוטלו בניגוד לחוק וללא סיבה.