במאי 2019 הכניס אופיר קוגל את בנו נוריאל משה, שסובל מאפילפסיה וחי עם פיגור שכלי ברמה נמוכה עד בינונית, ל"נווה האירוס" - מעון לאנשים עם צרכים מיוחדים בנס ציונה. זמן קצר לאחר מכן הוא הרגיש שהמצב של בנו מידרדר. "הרגשתי שהוא דועך. הוא היה שפוף, בקושי הכרתי אותו", סיפר.
3 צפייה בגלריה
מעון האירוס
מעון האירוס
"אחי עזב - והם המשיכו למשוך כדורים באמצעות כרטיס הקופ"ח שלו". מעון נווה האירוס
(צילום: אבי מועלם )
בוועדה תקופתית שהתכנסה לדון במצבו של נוריאל הוחלט לצמצם את המינונים של התרופות הפסיכיאטריות שקיבל. לטענת אופיר, הפחתת המינון לא התבצעה ומצב בנו לא השתפר. "נתנו לו תרופות כדי שיילך לישון בשבע בערב", סיפר. "למה בן 21 צריך ללכת לישון כל כך מוקדם? הם לא כיבדו את בקשתנו ואת החלטות הוועדה ונתנו לו מה שבא להם".
האב הוסיף ותיאר את מה שקרה כשהחל משבר הקורונה. "אמרו לנו שאי אפשר להוציא את הילדים הביתה. נוריאל חשף בפניי שלא טוב לו שם, ובהמשך סיפר שאחד העובדים קשר לו את הידיים מאחור, חבט בו והכאיב לו. הגשנו תלונה אבל התיק נסגר מחוסר ראיות. בינתיים הוא בבית. הפסיכיאטר בקהילה הוריד לו את מינוני התרופות והוא חזר לעצמו".
נוריאל ככל הנראה הוא לא היחיד שעבר חוויה קשה במוסד בנס ציונה. עדויות של עובדי המקום והורים לדיירים בעבר ובהווה מציגות תמונה מדאיגה של מה שמתרחש במוסד, שנמצא תחת פיקוח משרד העבודה והרווחה: מתן לכאורה של תרופות במינונים גבוהים, שימוש במרשמי תרופות של דיירים שעזבו, טענות לאלימות מצד עובדי צוות, חשד לתקיפות מיניות, טענות לפציעות של דיירים בגלל היעדר השגחה ושליחת תמונות עירום של דיירים בין עובדים.
אחרי שנוריאל עזב את המוסד רכש עבורו אביו כדורים, אלא שבבית המרקחת גילה שחלק מהכדורים כבר נרכשו על ידי "נווה האירוס". הוא מחזיק ברשימות של כדורי שינה וכדורים פסיכוטיים שנקנו לטענתו במשך חודשים על ידי המעון, כשבנו כבר לא היה דייר שם.
3 צפייה בגלריה
מ' באשפוז אחרי הפציעה במעון
מ' באשפוז אחרי הפציעה במעון
"נכנס למעון כשהוא הולך על הרגליים - והיום הוא על כיסא גלגלים". מ'
(צילום: יאיר שגיא )
גם ג', שאחיו מ' שסובל פיגור שכלי עזב את המעון בעקבות פציעה קשה, טוען שנתקל בתופעה. "אחרי שאחי עזב את המעון התברר לי שהם המשיכו למשוך כדורים באמצעות כרטיס קופת החולים שלו", הוא סיפר. "דרשתי מהנהלת המעון שיחזירו לאחי את הכדורים, אבל הם סירבו וטענו ששילמו עליהם מכיסם".
מ' עזב לפני כמה חודשים את המעון לאחר שנפצע שם. "אחי נכנס למעון כשהוא הולך על הרגליים והיום הוא על כיסא גלגלים", סיפר ג'. "הוא נפל ונפצע קשה בראשו. עד היום לא ברור מה בדיוק קרה. ממה שאני מבין, הוא הלך לאכול ארוחת בוקר בחדר שישבו בו ארבעה חניכים ומטפלת.
"כשהם סיימו לאכול יצאה המטפלת מהחדר, נעלה את הדלת והותירה אותם לבד. אחי רצה לצאת וכשגילה שהדלת סגורה טיפס על שולחן שהיה צמוד לחלון ונפל למסדרון בצד השני על הראש. מאז הוא עם נזק נוירולוגי משמעותי. היה מאושפז חודשיים. היום הוא יושב על כיסא גלגלים ולא מסוגל ללכת בכוחות עצמו. גם הראייה שלו הידרדרה". עו"ד נועם שיפמן, שמייצג את מ', הוסיף: "הוגשה תלונה במשטרה ובמשרד הרווחה, אבל טרם התקבלו תשובות".
3 צפייה בגלריה
לאה ובתה אביה
לאה ובתה אביה
"נשכו אותה והיכו אותה". לאה ובתה אביה
(צילום: אבי מועלם )
בשבועות האחרונים הוגשו במשטרה שתי תלונות בגין תקיפות מיניות של דיירים בתוך המעון. גורמים ב"נווה האירוס" טוענים שלא מדובר במקרים הראשונים בהם דיירים תוקפים מינית דיירים אחרים. לטענתם, הסיבות לכך הן היעדר השגחה של הצוות ושיבוץ של דיירים שאינם מתאימים למקום ומהווים סיכון לדיירים אחרים. בנוסף, בצילומי מסך שהגיעו לידי "ynet" ו"ידיעות אחרונות" נחשף האופן שבו מעביר לכאורה צוות המעון תמונות עירום של הדיירים בהתכתבות בווטסאפ.
"הצוות במעון לא קבוע", סיפרה ד', אחות של אחד הדיירים. "יש עובדים שלא מכירים את השמות של הדיירים. אחי שם ואני מודאגת, בכל פעם שאני מגיעה למעון הוא רעב". אחד העובדים במעון סיפר על הצוות. "הצוות מורכב מעובדי קבלן שכנראה פחות אכפת להם מהדיירים. אפילו במרפאה המצב מזעזע, תרופות זרוקות בכל פינה". לאה ברלפיין הוציאה את בתה אביה מהמעון לפני כשנה, אחרי ששהתה בו שבע שנים. לטענתה, בתה סבלה מאלימות. "היא הייתה חוזרת עם חבלות בראש, נשכו אותה, היכו אותה", סיפרה. "מאז שעזבה היא פורחת. נהייתה אדם אחר".
כאמור, זו לא פעם הראשונה שעולות תלונות כנגד המוסד. חלק מהן הגיעו למשרד הרווחה, שמפקח עליו. בחודש יולי שלח ארגון "בזכות" מכתב לשר הרווחה איציק שמולי שמתאר אירוע אלימות בו דייר הוכה קשות על ידי מטפל. "בישראל חיים כ-17 אלף אנשים עם מוגבלות במסגרות מוסדיות", אמרה חן גלבוע, מנהלת המחלקה הקהילתית של ארגון "בזכות". "זיהינו בעיה מרכזית - המוסדות נעולים לעין הציבורית. למשפחות ולדיירים אין אפשרות לצאת ולהיכנס באופן חופשי. בתקופת הקורונה המצב החמיר. רוב המסגרות ביטלו את ביקורי המשפחות".

תגובת נווה האירוס: "כל התלונות התבררו כשקריות"

"המעון מטפל במסירות ובאהבה בדיירים ונמצא תחת ביקורת צמודה של משרד הרווחה. לצערנו, המעון חווה בשנה האחרונה מסע של הכפשות, תלונות שווא, שקרים ואיומים של משפחות שרוב קרוביהן כבר אינם חלק ממנו. תלונות השווא הופנו לגורמים רבים, בהם שר הרווחה, גורמי פיקוח, חברי כנסת והתקשורת. בעקבות כל תלונת שווא הגורמים השונים הגיבו בבדיקה, והתלונה התבררה בכל פעם כשקרית. נציין את ביקורת הפתע של שר הרווחה במעון, שהעלתה אצלו שביעות רצון מתפקודו. נציין את ח"כ אורלי פרומן, שבעקבות טענת שווא שהגיעה אליה פנתה בשאילתה לשר. לאחר שהובהרה לה התמונה האמיתית, השונה משמעותית מהתמונה שהוצגה לה, היא הצרה על כך שלא בדקה את הטענות.
"במעון פועל ועד הורים חזק המבצע בקרה על כל הנעשה בו ונמצא בקשר עם ההנהלה. ועד ההורים, המהווה את הנציג האמיתי של משפחות המעון, הוא הכתובת לקבלת חוות הדעת של המשפחות על תפקוד המקום. בנוגע לטענה על העלאת מינוני תרופות של דיירים בניגוד להמלצות רפואיות ובקשות בני משפחה - מדובר בטענה שקרית. בכל מקרה, מינונים אלה נקבעים על ידי רופא פסיכיאטר מומחה. בנוגע לטענה על אלימות של עובדי המקום כלפי דיירים: אכן אותר מקרה חריג מאוד של התנהגות בלתי הולמת של עובד. המקרה אותר על ידי המעון, הוגשה תלונה במשטרה והעובד פוטר.
"לגבי שימוש במרשמי תרופות של דיירים שכבר לא חיים במעון: מדובר בתקלה טכנית שלא גרמה נזק וטופלה מיד. באשר לפציעות דיירים כתוצאה מהיעדר השגחה: למעון תקן השגחה מטעם משרד הרווחה. במעון קיימת השגחה אף מעבר לתקן - רמת ההשגחה שלנו היא גבוהה ביותר. בעניין כמויות האוכל שלא מספיקות לדיירים: מדובר בטענה שקרית. במעון מזון בכמות וברמה הגבוהות ביותר, טרי ומבושל במקום. מלבד מטבח מרכזי, לרשות העובדים והדיירים מטבחונים מחלקתיים 24 שעות ביממה. כמות המזון ואיכותו מפוקחות על ידי דיאטנית מוסמכת וכל הביקורות של משרד הרווחה תקינות. דיירי המעון נשקלים אחת לחודש למעקב רפואי צמוד.
"בקשר לטעויות במינונים של כדורים: במרפאת המעון פועל צוות בכיר של אחים ואחיות. לא זכור לנו מקרה שכזה. לגבי פרסום תמונות עירום של דיירים בווטסאפ של העובדים: אין זכר לסוג הווטסאפים המתוארים בכתבה. איננו רשאים לבדוק ווטסאפים פרטיים של עובדים, אך אם קיימת הוכחה למעשים קשים אלה - נפעל להגיש תלונה למשטרה. לגבי תקיפות מיניות של דיירים: שקר מוחלט. נפנה ליועצים המשפטיים שלנו כדי להגיש תלונה נגד המלינים בגין תלונת שווא".
תגובת משרד העבודה והרווחה: "מערך הפיקוח של מינהל מוגבלויות מלווה מקרוב את מעון 'נווה האירוס' על מנת לוודא שליקויים, אם מתגלים, מטופלים. רבות מהטענות שהופנו אלינו במסגרת תחקיר זה נבדקו ונמצאו כלא נכונות. טענות אחרות לא הועברו אלינו. המשרד ימשיך ללוות את המעון על מנת לוודא שהדיירים זוכים לטיפול מסור".