כחול לבן הצליחה שוב להביך את הליכוד - גם הפעם על חשבון החרדים: בש"ס וביהדות התורה זועמים על שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שלטענתם נוהג בחוסר אחריות ומשתמש בסוגיות הרגישות של יחסי הדת והמדינה ככלי לניגוח נתניהו. גורם בכיר במפלגות החרדיות סיפר כי לפני אישור חוק השוויון הערב (רביעי) בקריאה טרומית בניגוד לעמדת הקואליציה, העבירה להן כחול לבן מסר לפיו "אנחנו אמנם חברים, אבל אין לנו ברירה".
לקריאת ההצעה המלאה - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
משה גפני בני גנץ אריה דרעי
משה גפני בני גנץ אריה דרעי
זועמים על גנץ. גפני ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
ראשי יהדות התורה השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני האשימו את מפלגתו של גנץ כי היא "איבדה את הבלמים ומדרדרת את ישראל לבחירות מיותרות על חשבון אזרחי ישראל". על הדרך הם גם אותתו לגדעון סער, בן ברית ותיק של החרדים שהכריז אתמול על מועמדותו להנהגת המדינה, כי לא יעשו לו חיים קלים בדרך להרכבת הממשלה הבאה.
לאחר אישור ההצעה ברוב דחוק של 56 תומכים מול 54 מתנגדים, אמרו השניים כי המהלך של כחול לבן הוא "דוגמא חיה לפופוליזם שמתווה את דרכם", והוסיפו: "לצערנו חברי הכנסת גדעון סער ומיכל שיר, שהתחייבו להצביע נגד החוק, החליטו לברוח מההצבעה על אף שנכחו במשכן, וגילו את מניעיהם הפופוליסטים בניגוד למסורת ישראל".
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
החרדים התיישרו עם הליכוד ותקפו את גדעון סער
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
במפלגות החרדיות חשים כבר תקופה ארוכה כי גנץ בוחר להכות דווקא בהן על מנת לפגוע בנתניהו. "הוא עסוק בניסיונות להוכיח שהוא הולך לבחירות", הסביר גורם ביהדות התורה, "הוא רוצה לקבל את התקציב ואת הרוטציה, ואין לו מה להפסיד. הנושאים הדתיים הם השוט שלו שבאמצעותו הוא רוצה להראות כמה הוא נחוש".
שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ מסר אחרי ההצבעה במליאה כי "אני גאה ומברך על העברת החוקים החשובים המקדמים את מדינת ישראל לעתיד שוויוני יותר ובטוח יותר עבור כל אזרחי ישראל, ועבור זוגות צעירים בתחילת דרכם המושפעים ממשבר הקורונה הקשה כל כך בריאותית, כלכלית וחברתית. כחול לבן תמשיך לעשות הכול על מנת לקדם את החברה הישראלית להיות טובה והוגנת יותר עבור כולם".
ח"כ גינזבורג, שיזם את המהלך, הבטיח כי מפלגתו תמשיך בתהליך החקיקה. "זהו רגע חשוב לכל מי שערכי השוויון והדמוקרטיה הם בבסיס הערכים שלו. הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יגיד סוף סוף כן לשוויון, לא לאפליה. אמנם זו רק תחילת הדרך, והיא לא תהיה פשוטה, אבל אני מתכוון לעשות מה שניתן כדי שהליך החקיקה יתקדם עוד בכנסת הזאת", אמר.
בליכוד החליטו לתקוף דווקא את אביגדור ליברמן וגדעון סער, בעקבות הרוב הדחוק שבזכותו עברה ההצעה. "ליברמן וגדעון סער העבירו היום את 'החוק לביטול חוק יסוד הלאום', שמשמעותו ביטול חוק השבות והצפת ישראל במהגרים לא-יהודים שבסופו של דבר יהפכו את העם היהודי למיעוט בארצו. רק אתמול סער נטש את הליכוד והיום הוא כבר שותף מלא-מלא של השמאל".