הפגנות זועמות פרצו בעיראק בעקבות התנקשות בפעיל פוליטי שהיה ממובילי תנועת המחאה נגד השחיתות במדינה – וגם נגד המעורבות האיראנית העצומה במתרחש בה. באחת ההפגנות, בעיר כרבלא, עשרות עיראקים ניסו לתקוף אמש (יום א') את הקונסוליה האיראנית בעיר, ובסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות הם נראו מציתים צמיגים וקרוואנים סמוך לקונסוליה. רק כוחות הביטחון שהוזעקו למקום מנעו מהם לתקוף ישירות את המתחם עצמו.
בעיראק מאשימים כעת רבים את המיליציות הפרו-איראניות הפועלות במדינה בהתנקשות בפעיל הפוליטי, איהאב אל-ווזני. ווזני נורה למוות ביום שבת בלילה סמוך לביתו בכרבלא, עיר קדושה עבור הזרם השיעי של האיסלאם שנמצאת דרומית לבגדד. הוא נרצח על-ידי חמושים רעולי פנים שרכבו על אופנוע ונמלטו. ווזני שרד בעבר ניסיון התנקשות אחר, בדצמבר 2019, שבו נרצח עמיתו פאהם א-טאי.
10 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה על רצח פעיל פוליטי איהאב אל-ווזני נגד השלטון ב עיראק כרבלא
הפגנה מחאה על רצח פעיל פוליטי איהאב אל-ווזני נגד השלטון ב עיראק כרבלא
המחאה על רצח ווזני בכרבלא. "הם רוצחים וחוטפים, והממשלה שותקת"
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
מחאה בעת הלווייתו של איהאב אל-ווזני ב כרבלא עיראק פעיל פוליטי שנרצח
מחאה בעת הלווייתו של איהאב אל-ווזני ב כרבלא עיראק פעיל פוליטי שנרצח
מניפים את תמונתו של הפעיל איהאב אל-ווזני בהלוויה בכרבלא
(צילום: רויטרס)
גם ווזני וגם א-טאי היו דמויות מרכזיות במחאת הענק שפרצה בעיראק באוקטובר 2019, מחאה שנבעה מהמשבר הכלכלי הכבד ובהמלכה נשמעו לא אחת גם קריאות לשים סוף לאחיזה ההדוקה של איראן בעיראק, אחיזה שמתאפשרת בין היתר בזכות המיליציות רבות העוצמה שחלקן ממומנות בידי טהרן.
גם באותה מחאה ב-2019 נרשמו עימותים שבמהלכם ניסו מפגינים לתקוף את הקונסוליה האיראנית בכרבלא. אחד המפגינים אף הצליח אז לטפס על חומות הבטון של המתחם ולהחליף את דגל איראן בדגל עיראק. במהלך אותה מחאה, שהביאה להתפטרות הממשלה העיראקית, נהרגו יותר מ-500 בני אדם, וגם אז נטען שהמיליציות הפרו-איראניות אחראיות לירי במפגינים.
במקביל למחאה בכרבלא התקיימו אתמול הפגנות במספר מוקדים ברחבי עיראק, והמשתתפים בהן קראו לחשוף את זהות המחסלים. אולם עבור רבים מהם השייכות הארגונית של המתנקשים ברורה. בסרטון שפורסם מחדר המתים שאליו הובאה גופתו של ווזני נשמע אחד מחבריו זועק: "אלו המיליציות האיראניות שרצחו את איהאב. הן הולכות להרוג את כולנו! הן מאיימות עלינו והממשלה שותקת".
10 צפייה בגלריה
מחאה בעת הלווייתו של איהאב אל-ווזני ב כרבלא עיראק פעיל פוליטי שנרצח
מחאה בעת הלווייתו של איהאב אל-ווזני ב כרבלא עיראק פעיל פוליטי שנרצח
ההמון בהלווייתו של ווזני בכרבלא. האצבע המאשימה מופנית למיליציות הפרו-איראניות
(צילום: AFP)
המשטרה בכרבלא מסרה כי "לא תחסוך שום מאמץ" באיתור המתנקשים, שאותם כינתה טרוריסטים. עם זאת, מאז תחילת המחאה ב-2019 נרצחו כבר כ-30 פעילים בהתנקשויות ממוקדות, ועשרות נחטפו. רבות מההתנקשויות הללו בוצעו באופן דומה לרצח של ווזני – באישון לילה ועל ידי רעולי פנים שרכבו על אופנוע. איש לא לקח אחריות על ההתנקשויות הללו, והרשויות נכשלו שוב ושוב בחשיפת הרוצחים.
ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-כאזמי, הורה למנגנוני הביטחון במדינה לחקור את הרצח במהירות. כאזמי, שנכנס לתפקיד לפני כשנה, הבטיח להשתלט על המיליציות הסוררות, להילחם בשחיתות ולהוציא לפועל רפורמות בתחומי החברה והכלכלה אחרי שנים של מלחמות שהותירו הרס וחורבן בעיראק. אולם בינתיים נראה שהוא מרגיז את שני הצדדים: בעוד המיליציות סבורות שכאזמי מוביל קו פרו-אמריקני מדי, פעילי המחאה נגד השחיתות סבורים שלא הצליח ליישם את הבטחותיו.
ווזני עצמו מתח ביקורת על התנהלותו של כאזמי כמה חודשים לפני שנרצח שלשום. "האם אתה יודע מה קורה?", הוא פנה לראש הממשלה העיראקי בסרטון שפרסם בפייסבוק בפברואר. "אתה יודע שהם חוטפים ורוצחים? או שאתה חי במדינה אחרת?".
בהכנת הידיעה נעשה שימוש בתכנים מסוכנויות הידיעות AP ו-AFP