נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע הלילה (בין רביעי לחמישי) על החלטתו להפעיל את מנגנון ההחזרה המהיר של כלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן, מנגנון שנקבע בהסכם הגרעין ממנו ארה"ב פרשה לפני שנתיים.
3 צפייה בגלריה
חסן רוחאני דונלד טראמפ
חסן רוחאני דונלד טראמפ
טראמפ ונשיא איראן רוחאני. "אם אנצח בבחירות הם יבקשו כל כך מהר הסכם"
(צילום: AP)
טראמפ אמר במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי מזכיר המדינה מייק פומפאו יודיע היום לאו"ם על ההחלטה הזו, שמגיעה ימים ספורים לאחר הכישלון של ארה"ב להאריך את אמברגו הנשק על איראן, שלפי הסכם הגרעין צפוי להסתיים ב-18 באוקטובר. הצעתה להאריך את האמברגו נפלה בהצבעה במועצת הביטחון. סין ורוסיה שהתנגדו לא נאלצו להטיל וטו, כיוון שרק מדינה אחת תמכה בהצעה האמריקנית – הרפובליקה הדומיניקנית. מעצמות אירופה נמנעו בהצבעה, על רקע האיום של איראן כי משמעות הארכת האמברגו היא קריסתו הסופית של הסכם הגרעין.
בעקבות אותו כישלון במועצת הביטחון – שבאיראן חגגו אותו וקראו לו "השפלה" לארה"ב – טראמפ אותת בימים האחרונים על כוונתו לבחור בדרך החלופית של החזרת כלל הסנקציות על איראן, כולל אמברגו הנשק, במסגרת המנגנון בהסכם הגרעין מ-2015 המכונה Snapback. מנגנון זה מאפשר לכל אחת מהמדינות החתומות על ההסכם להחזיר את הסנקציות הבינלאומיות אם לדעתה איראן מפרה את ההסכם. הפעלת המנגנון פותחת תהליך של 30 ימים שרק בסיומו אמורות להתחדש הסנקציות.
3 צפייה בגלריה
מועצת האו"ם
מועצת האו"ם
אמינותה תיפגע? מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: רויטרס)
וושינגטון טוענת שהיא יכולה לעשות זאת מכיוון שהיא הייתה חברה בהסכם הגרעין, לפני שהבחינה שאיראן מפרה את תנאי ההסכם. המדינות שנותרו חתומות על ההסכם טוענות כי מכיוון שוושינגטון פרשה, אין לה עוד זכות להפעיל את המנגנון המדובר. המהלך האמריקני צפוי להיתקל בהתנגדות עזה. מדינות מסוימות, כמו סין ורוסיה, עשויות אף להתעלם מהדרישה האמריקנית לחידוש הסנקציות. מצב שכזה עלול לפגוע באמינות החלטות מועצת הביטחון ויכולתה לפעול ביעילות על מנת ליישב סכסוכים שונים בעולם.
"לפני שנתיים הוצאתי את ארה"ב מהסכם הגרעין ההרסני, שהיה תוצאה של מדיניות החוץ הכושלת של אובמה וביידן", אמר הלילה טראמפ. הוא הבטיח שתחת ממשלו לאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני.
"אם וכאשר אנצח בבחירות, כבר בחודש הראשון איראן תבוא אלינו והם יבקשו הסכם כל כך מהר, בגלל שהמצב שלהם מאוד גרוע", הוסיף הנשיא, תוך שהוא מציין שהסנקציות האמריקניות פגעו קשות בכלכלתה של הרפובליקה האיסלאמית והגבילו את יכולתה להעביר כספים לארגוני הטרור השונים במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מזהיר את סין ורוסיה. מזכיר המדינה פומפאו
(צילום: AFP)
על רקע האפשרות שסין ורוסיה יתעלמו מדרישת ארה"ב לחידוש הסנקציות הבינלאומיות, מזכיר המדינה מייק פומפאו הזהיר הלילה את שתי המעצמות היריבות מפני ניסיון להתנגד לכך. בראיון לרשת פוקס ניוז נשאל אם וושינגטון תטיל סנקציות על מוסקבה ובייג'ינג במקרה שכזה, והוא השיב: "בהחלט".
לדבריו, "כבר עשינו את זה במקרים שבהם ראינו מדינות שמפרות את הסנקציות האמריקניות הנוכחיות. הבאנו לכך שכל מדינה נתנה את הדין על כך. נעשה את אותו הדבר גם ביחס לכלל הסנקציות של מועצת הביטחון".
פומפאו צפוי להגיע היום למטה האו"ם בניו יורק על מנת להגיש את ההודעה הרשמית על הפעלת המנגנון לחידוש הסנקציות של מועצת הביטחון. את ההודעה הוא יגיש לנשיאתה הזמנית של המועצה, השגרירה האינדונזית דיאן טריאנשיה דג'אני.