2 צפייה בגלריה
גבי ברבש
גבי ברבש
גבי ברבש
(צילום: אוראל כהן)

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש, צפוי להתמנות היום (ראשון) לתפקיד "פרויקטור הקורונה" במשרד הבריאות. עם זאת, תחומי האחריות שלו והסמכויות שיינתנו לו טרם הובהרו סופית והוא ככל הנראה ירכז את תחום בדיקות הקורונה. בשיחות עם מקורבים הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות הנוכחי, פרופ' חזי לוי, כי הוא זה שימשיך לנהל את הטיפול במשבר.
כבר לפני שבועיים הודיע שר הבריאות יולי אדלשטיין כי ימנה מנהל מיוחד למאבק בקורונה. "מאבק הקורונה הוא קשה ומסובך, אויב חמקמק שיודע להסתתר היטב. התחושה שמלווה את העולם כולו וגם אותנו הישראלים היא אי ודאות. ההחלטות מתקבלות בכובד ראש, רק ביחד ננצח את המגפה. אז מה עושים? החלטתי למנות מנהל מיוחד למאבק בקורונה, ובקרוב אודיע על בחירתי", אמר אז אדלשטיין.


בין השנים 1996-1993 ובין 2015-1999 ניהל ברבש את בית החולים איכילוב בתל אביב ובשנים 1999-1996 שימש מנכ"ל משרד הבריאות. בתחילת התפשטות הנגיף בישראל היה בין הקולות הבולטים שדחפו להחמרת ההגבלות על האזרחים.
פרופ' יהושע (שוקי) שמר, יו"ר מועצת המנהלים של חברת אסותא ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, בירך על המינוי: "מלבד היותו אפידמיולוג, יש לגבי ניסיון ניהולי רחב ורב שנים עם הצלחות לא מבוטלות. אני מניח שהוא יתגבר את מערך הבדיקות לקורונה לכמאה אלף ליום לקראת החורף ויצליח להקים מערך מתפקד של חקירת שרשרת ההדבקה וכן מתן תשובה לבדיקות הקורונה תוך 24 שעות. ההצלחה שלו תהיה גם ביכולתו לשתף את קופות החולים, הרשויות המקומיות וגורמי הצבא והעורף כסיוע להצלחת המאבק בקורונה".
גדי איזנקוט, הרמטכ"ל לשעבר ומי שהוזכר גם הוא כמועמד לתפקיד הפרויקטור של המאבק בקורונה, אמר בראיון בלעדי ל"24 שעות" של "ידיעות אחרונות", כי הסכים לקחת על עצמו את המשימה - אך מקבלי ההחלטות כלל לא חזרו אליו.

2 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט בבינתחומי בהרצליה
גדי איזנקוט בבינתחומי בהרצליה
גדי איזנקוט בבינתחומי בהרצליה
(צילום: מוטי קמחי)

"אני יודע שקבוצה מאוד רצינית בראשות טל רוסו הציעה אותי, אני לא יודע דרך מי", סיפר. "הם שאלו אותי, 'אם יפנו אליך, אתה תיעתר?' אמרתי שאני חייל של המדינה לכל משימה. אבל לא חזרו אליי וזה לא הבשיל". בשבוע שעבר נחשפו ב-ynet דרישותיו של איזנקוט למינוי.
בימים האחרונים, לאחר ששמו של האלוף במיל' רוני נומה ירד מהפרק, עלה שוב שמו של איזנקוט בבורסת השמות כמי שמועמד לתפקיד הפרויקטור. "היתרון של אנשי צבא זה שהם יודעים לחשוב על אסטרטגיה רבתי, לקרוא נתונים, לבצע הערכת מצב", הסביר איזנקוט מדוע לדעתו קצינים בכירים הם הבחירה הטבעית.


לפני כשבועיים התפטרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי. היא פרסמה בפייסבוק את מכתב ההתפטרות שהגישה למנכ"ל המשרד חזי לוי - ומתחה ביקורת קשה על ניהול המשבר אחרי הגל הראשון. שר הבריאות אדלשטיין גילה על התפטרותה במהלך ריאיון לאולפן ynet.
סדצקי פרסמה מכתב ארוך במיוחד, שבו פירטה כיצד לדעתה ניתן לבלום את המשך התפשטות המגפה, מתחה ביקורת על מדיניות האזורים המוגבלים, וטענה: "קולותיהם של 'מכחישי הקורונה' הדהדו בחלק מהדיונים שבהם השתתפתי".