שוטרים עיכבו בצהריים (יום ה') את ח"כ יוראי להב-הרצנו מסיעת יש עתיד-תל"ם בכנסת, במהלך פינוי המאהל בבלפור, והעבירו אותו תוך הפעלת כוח אל המתחם שהוקצה למחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, לשם פונו שאר המוחים. "אני חבר כנסת. מה אתם עושים?", אמר להם כשנגרר מהמקום.
5 צפייה בגלריה
ח"כ יוראי להב הרצנו עוכב לחקירה בפינוי מאהל המחאה בבלפור
ח"כ יוראי להב הרצנו עוכב לחקירה בפינוי מאהל המחאה בבלפור
ח"כ להב-הרצנו מוחזק על-ידי השוטרים
בתיעוד מהמקום נראה ח"כ להב הרצנו עונד מדבקה, שבה לדבריו הופיע שמו, אולם אחד השוטרים אמר לו: "אני לא מזהה אותך כחבר כנסת", והאחר אומר "יזהו אותך שם", בהתייחסו למתחם שאליו פונו המוחים נגד ראש הממשלה. ברקע נשמעות צעקות במגפון בדבר "הוא חבר כנסת מיש עתיד, יש לו חסינות". מטעמו של חבר הכנסת נמסר כי הוא ביקש כמה פעמים מהשוטרים להציג תעודת חבר כנסת, אולם אלו המשיכו לגרור אותו בכוח החוצה.
ללהב-הרצנו, כמו לכל חבר כנסת, קיימת חסינות מפני מעצר או עיכוב משטרתי. חברי כנסת בימין יצאו להגנתו של להב-הרצנו ומחו על עיכובו בכוח.
5 צפייה בגלריה
פינוי מאהל מחאה בבלפור
פינוי מאהל מחאה בבלפור
מפגינים אזקו עצמם לגדרות במאהל
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
פינוי מאהל מחאה בבלפור
פינוי מאהל מחאה בבלפור
(צילום: עמית שאבי)
להב-הרצנו עצמו מסר כי "זכות ההפגנה היא זכות קדושה בדמוקרטיה, ועלינו להגן עליה בחירוף נפש. אני מצפה מהמשטרה שתאפשר את החופש של כל אזרח להפגין. מיליון מובטלים, 90 אלף עסקים הולכים להיסגר - מותר להפגין, צריך להפגין, צודק להפגין". הוא הוסיף: "אני לא בא בטענות לשוטרים, על אף האלימות. הכעס שלי מופנה כלפי ראש הממשלה הכושל שיצר את המצב ההזוי הזה, ודחק את האלפים לרחוב בעקבות המצב הקשה".
יו"ר הכנסת יריב לוין אמר ששוחח עם חבר הכנסת והביע בפניו זעזוע מהמקרה. "אני רואה בחומרה רבה את עיכובו והרחקתו של חבר הכנסת להב-הרצנו, תוך פגיעה בחסינותו כחבר כנסת, בחופש התנועה שלו ובחופש הפעולה שלו", מסר לוין. "מדובר באירוע החותר תחת יכולתו הבסיסית של חבר כנסת למלא את תפקידו, דבר שאסור להשלים עימו במשטר דמוקרטי. אפנה בעניין זה לשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ואבקש ממנו לפעול במהירות על מנת להבטיח שמקרים כאלה לא יישנו".
השר זאב אלקין מהליכוד אמר שאין מקום להתנהלות כזו של המשטרה מול חבר כנסת. "יש לי מחלוקת אידיאולוגית עם ח"כ להב-הרצנו ועם מפלגתו וכמובן שאין בי שום סימפטיה להפגנות בבלפור, אבל ההתנהלות הזו מנוגדת לחלוטין לחסינות חברי הכנסת", כתב אלקין בטוויטר. "אמיר אוחנה ויריב לוין - לטיפולכם הדחוף". ח"כ גדעון סער מהליכוד הוסיף: "זו הפרת חוק על-ידי הרשות המופקדת על אכיפת החוק, בראש חוצות".
ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה קרא לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולמשטרה לתחקר את האירוע. "אני קורא להם לוודא שחסינות חברי הכנסת תישמר באדיקות. היא נדבך מרכזי בהפרדת הרשויות ואסור להשלים עם פגיעה בה מצד המשטרה".
במהלך פינוי מאהל המחאה בבלפור נפגעו קלות כמה מפגינים, בהם גם ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון שנשרט. המאהל פונה לקראת קיומן של הפגנות של תומכי ומתנגדי נתניהו הערב.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת היערכות למחאות באזור בית ראש הממשלה, התבקשו מפגינים במתחם המיועד למחאה שצפויה להתקיים בשעות הערב לעבור למתחם שהוקצה להם. במהלך הפינוי חלק מהמפגינים התנגדו ואף אזקו עצמם למקום. שוטרים פנו לאחד מיושבי המאהל וביקשו ממנו להתפנות, ומשסירב החלו לפנותו לכיוון התחם שהוקצה להם. במהלך ההובלה אמר האדם שהוא חבר כנסת ובו ברגע עצרו השוטרים וביקשו שיזדהה כי הוא לא מוכר להם.
"לאור סירובו להזדהות, המשיכו השוטרים ללוותו למתחם וגם שם ביקשו השוטרים כי יזדהה - אך הוא סירב. בהמשך הוא שוחח עם מפקד המרחב שזיהה אותו כחבר כנסת. הוא התנצל והכניסו בחזרה למתחם. גם על חבר כנסת מוטלת החובה להזדהות כאשר הוא מתבקש, דבר שהיה מונע את המקרה. במקום היו עוד חברי כנסת שהסתובבו במקום ללא כל הפרעה".