החליט להמית יהודי-ישראלי, חיפש קורבן - ודקר שלוש פעמים: פרקליטות מחוז מרכז הגישה הבוקר (יום ב') כתב אישום נגד חליל דויכאת בגין רצח בנסיבות מחמירות של הרב שי אוחיון והחזקת סכין. דויכאת רצח בדקירות סכין את הרב אוחיון בפיגוע בצומת סגולה בפתח תקווה לפני כשבוע וחצי.
4 צפייה בגלריה
 ח'ליל עבד אלחאלק מחמד דויכאת
 ח'ליל עבד אלחאלק מחמד דויכאת
המחבל חליל דויכאת
(צילום: יריב כץ)
סנגורו של הנאשם ביקש לשלוח אותו לבדיקה פסיכיאטרית אצל מומחה פרטי, בעוד הפרקליטות ציינה כי אינה מתנגדת לשליחתו לבדיקה פסיכיאטרית אצל הפסיכיאטר המחוזי. התובע בתיק, רועי רייס, אמר לשופט כי "הוא הועבר לחוות דעת פסיכיאטרית ראשונית בנוגע לכשירותו וחוות הדעת קבעה שאין בעיה בנושא הזה".
רייס ציין עוד כי "במהלך החקירה שמנו דגש רב על הנושא הזה. יש אינדיקציות רבות למכביר מריבוי אנשים שבאו במגע עימו שמדובר באדם רגיל ללא בעיה נפשית. הוא מבין היטב כל מה שנאמר לו ומתקשר בצורה רגילה. זה עלה בצורה מפורשת גם בחקירותיו הרבות והן בשחזור. כדי להסיר את הנושא מהפרק סופית לא נתנגד לשליחתו לחוות דעת פסיכיאטרית נוספת של הפסיכיאטר המחוזי".
4 צפייה בגלריה
הרב שי אוחיון
הרב שי אוחיון
הרב שי אוחיון וזירת הפיגוע
(צילום: באדיבות המשפחה, AP)
השופט עידו דוריאן גמליאל קבע כי דויכאת יישאר במעצר עד החלטה אחרת. עוד קבע כי הפסיכיאטרית המחוזית תבחן את כשירותו לעמוד לדין וכן את מצבו הנפשי בעת המעשה.
אלמנתו של הרב אוחיון, סיוון, התייחסה להחלטת בית המשפט בתום הדיון שבו הוגש האישום נגד המחבל: "התחושות שלנו כמובן מאוד קשות. חשוב לנו שידעו שאין כאן אי שפיות. זה משהו שלא מתקבל כלל על הדעת. הוא אדם נורמטיבי שהתקבל לעבודה עם אישור העסקה. אם הייתה אי שפיות לא היה לו אישור".
4 צפייה בגלריה
סיון אוחיון אלמנתו של שי אוחיות ז"ל
סיון אוחיון אלמנתו של שי אוחיות ז"ל
אלמנת הרב, סיוון. "הוא ידע מה הוא עושה"
(צילום: יריב כץ)
לדבריה, "אדם כזה, שהולך ומחפש קורבן עם סממנים יהודיים הוא נורמטיבי. הוא ידע בדיוק מה הוא עושה. חשוב שהצדק ייעשה, שלא יהיה יותר טרור וטבח ברחובות. זה בלתי נסבל".
התובע בתיק, רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז, מסר: "הנאשם ביצע פיגוע טרור שבו רצח בדקירות סכין את הרב שי אוחיון, רק בשל היותו יהודי. שוחחנו עם משפחתו של שי אתמול ועדכנו אותם בכל מה שדרוש. נלווה אותם אישית בהליך הזה".
4 צפייה בגלריה
זירת אירוע הדקירה בפתח תקווה
זירת אירוע הדקירה בפתח תקווה
זירת הפיגוע בצומת סגולה
(צילום: שאול גולן)
עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, שמלווה את משפחת המנוח, התייחס לטענות סנגורו של דויכאת לאי-שפיות של הנאשם: "אי השפיות היחידה כאן היא הרצון לרצוח יהודי. חשוב למשפחה להיות חלק מההליך. אנו מצפים שהמדינה לא תסתפק בהליך הפלילי אלא תפעיל הליכי הרתעה נוספים".

"חיפש קורבן - ודקר שלוש פעמים"

מכתב האישום עלה כי דויכאת שקל וגיבש החלטה להמית באמצעות סכין אזרח או חייל ישראלי ויהודי, "למען פלסטין, העם הפלסטיני, מסגד אל-אקצה ואללה". בכתב האישום צוין כי הנאשם נטל סכין ממטבח אתר הבנייה שבו עבד, הכניס אותה לכיס מכנסיו ויצא מהאתר. אחר כך, חיפש קורבן והזדמנות מתאימים לביצוע הפיגוע במשך כשעה.

בשעה 13:15, כך לפי כתב האישום, הבחין דויכאת ברב שי אוחיון ז"ל שצעד מולו. הוא שלף את הסכין מכיס מכנסיו ודקר את הרב אוחיון שלוש דקירות עמוקות. עובר אורח שהבחין במתרחש זרק לעבר הנאשם חפץ, וזה הניח למנוח שהיה במצב אנוש. הנאשם החזיר את הסכין המגואלת בדם לכיס מכנסיו והחל להתרחק, תוך שהוא שוקל לדקור באופן דומה ישראלים יהודים נוספים. לאחר מכן השתלטו שוטרים על הנאשם ועצרו אותו.
הפיגוע בצומת סגולה אירע ב-26 באוגוסט בשעות הצהריים. אוחיון, תושב פתח תקווה, בן 39, נשוי ואב לארבעה ילדים, נדקר למוות על-ידי דויכאת, בן 46 מהכפר רוג'ייב שבאזור שכם. מחקירת שב"כ עלה כי דויכאת דקר למוות את הרב אוחיון ממניע לאומני.

מחקירת המחבל עלה כי כמה ימים לפני הפיגוע הוא שהה בשטח ישראל, זאת בניגוד להיתר העבודה שקיבל, שלפיו הוא רשאי לעבוד בישראל אך צריך לחזור לאזור מגוריו בסוף כל יום עבודה. עוד עלה כי לקראת הפיגוע הוא הצטייד בסכין, שאיתה הגיע אל הצומת ובאמצעותה דקר למוות את הרב אוחיון. במהלך החקירה הוא שחזר את מעשיו.
זמן קצר לאחר הפיגוע נטען כי דויכאת סובל מבעיות נפשיות וטופל לאחרונה על ידי גורמי בריאות ורווחה ברשות הפלסטינית.