2 צפייה בגלריה
מסכות בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה
מסכות בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה
מסכות בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: רויטרס)
44.6% מהנדבקים בנגיף הקורונה בגל השני אותרו באמצעות הכלים הטכנולוגיים של שב"כ. כך עולה מנתוני משרד הבריאות העדכניים לחודש שעבר, שהוצגו אתמול (יום ד') בוועדת השרים לענייני שב"כ. השרים החברים בוועדה אישרו את הארכת האיכונים ב-21 ימים נוספים.
השרים היו תמימי דעים לגבי האפקטיביות והנחיצות של כלי השב"כ באיתור החולים וקטיעת שרשראות ההדבקה בימים שבהם רמת התחלואה בשיאה. הם ציינו כי כל עוד נתוני התחלואה לא ירדו משמעותית, לא ניתן יהיה לוותר על האיכונים – שהם כלי משמעותי שמסייע באיתור רבבות חולים.
2 צפייה בגלריה
מסרונים
מסרונים
חובת הורדה לאפליקציית המגן 2? השרים ידונו בעוד שבועיים
(צילום: shutterstock)
בדיון נמסר כי כ-47 אלף מתוך כ-111 אלף נדבקים בגל השני אותרו באמצעות כלי שב"כ, ובלעדיהם אותם רבבות נדבקים היו ממשיכים בחייהם ומפיצים את הנגיף ללא ידיעתם. כיום, על כל חולה מאומת שאותר על ידי שב"כ, בין שמונה לתשעה ישראלים נדרשים להיכנס לבידוד. מתוכם, בין אחד לשניים בממוצע גם נמצאים חולים.
עוד נמסר בדיון כי מאז תחילת הגל השני ועד 23 בספטמבר נדרשו 654,622 ישראלים להיכנס לבידוד בעקבות איכוני שב"כ. בכיר בממשלה אמר כי עד שישראל לא תהיה מדינה ירוקה, יימשך השימוש בכלים של השירות.
בדיון שבו השתתפו השרים אבי ניסנקורן, אלי כהן, זאב אלקין, סגן שר הבריאות יואב קיש, סגן ראש השב"כ, פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו וגורמים מקצועיים נוספים במשרדי הממשלה, נידון גם אופן השימוש באפליקציות אזרחיות לאיתור החולים. בין היתר נבחנה השאלה אם יש לחייב את האזרחים להשתמש בהן, או שמא לתמרץ את האזרחים להוריד את היישומונים. השר אלקין תמך בהפעלת כלים שיחייבו את השימוש באמצעות חקיקה, בעוד השר ניסנקורן התנגד.
השר אלי כהן ציין בדיון כי מדינת ישראל צריכה להיערך ולטייב את הכלים האזרחיים הקיימים לאיתור החולים שיחליפו את כלי השב"כ כשהתחלואה תרד לכ-200 נדבקים ביום וישראל תהפוך למדינה ירוקה. הוא קרא למשרד הבריאות לגבש תמריצים והקלות לעסקים שיעודדו שימוש באפליקציית "המגן 2". בין היתר הציע לקצר את תקופת הבידוד למשתמשים שהורידו את האפליקציה טרם כניסתם, הגדלת מכסת העובדים בעסקים ופתיחתם המוקדמת.

הוועדה צפויה להתכנס פעם נוספת לבחינת הנתונים בעוד כשבועיים ולאחר בחינתם יוחלט אם לחייב את האזרחים להוריד את האפליקציות באמצעות חקיקה או לעודד אותם באמצעות תמריצים והקלות.
עוד נושא שהוזכר בדיון הוא קיצור תקופת ימי הבידוד ל-10 ימים, בעקבות העלייה החדה בהיקף החולים וכתוצאה מכך בהיקף המבודדים. השרים החליטו להאיץ את הטיפול בנושא.