אתיופיה האשימה אתמול (שבת) את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב"הסתה למלחמה", אחרי שהתבטא נגד הסכר הענק שהיא בונה בנילוס ואמר שמצרים עשויה לפוצץ אותו.
3 צפייה בגלריה
סכר הרנסאנס האתיופי הגדול ש אתיופיה בונה על נהר הנילוס נילוס   ב דצמבר 2019
סכר הרנסאנס האתיופי הגדול ש אתיופיה בונה על נהר הנילוס נילוס   ב דצמבר 2019
מצרים וסודן חוששות מפגיעה באספקת המים שלהן. הסכר בנילוס
(צילום: AFP)
אתיופיה החלה את בניית הסכר במקורו של נהר הנילוס ב-2011 כחלק מפרויקט ענק לפיתוח תחנת כוח הידרו-אלקטרית, שתספק חשמל לעשרות מיליוני תושביה ותאפשר לה גם לייצא חשמל למדינות באפריקה. מאז הוא מהווה מקור למתיחות עזה בינה לבין מצרים וסודן, החוששות מפגיעה באספקת המים שלהן.
טראמפ קרא שלשום להסכם בין שלוש המדינות. הוא הוסיף כי המצב הקיים מסוכן וכי קהיר לא תוכל להשלים איתו ועלולה בסופו של דבר "לפוצץ את הסכר ההוא". טראמפ אמר את הדברים בשיחה שקיים עם ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק בעקבות ההודעה על נרמול היחסים בין סודן לישראל.
3 צפייה בגלריה
טראמפ בחדר הסגלגל
טראמפ בחדר הסגלגל
"מצרים נסערת, אי אפשר להאשים אותה". טראמפ בשיחה שלשום
(צילום: AFP)
הנשיא אמר עוד כי גיבש הסכם לפתרון הנושא, אך אתיופיה הפרה את ההסכם ואילצה אותו לקצץ כספי סיוע שארה"ב מעניקה לה. "הם לעולם לא יראו את הכסף הזה אלא אם כן הם יעמדו בהסכם. אי אפשר להאשים את מצרים בגלל שהיא קצת נסערת", הוסיף הנשיא.
דבריו של טראמפ הכעיסו את אתיופיה ושר החוץ גדו אנדרגצ'ו זימן את השגריר האמריקני באדיס אבבה לשיחת הבהרה. "ההסתה למלחמה בין אתיופיה למצרים מצד נשיא אמריקני מכהן אינה משקפת את השותפות והברית האסטרטגית ארוכת השנים בין אתיופיה וארה"ב ואינה מקובלת בחוק הבינלאומי המסדיר יחסים בין מדינות", נכתב בהודעת משרד החוץ האתיופי.
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד התחייב אתמול שארצו תשלים את בניית הסכר. הוא לא התייחס ישירות לדבריו של טראמפ, אך אמר כי "אתיופיה לא תיכנע לתוקפנות מכל סוג שהוא". בהצהרה הוא הוסיף כי "האתיופים מעולם לא צייתו לאויביהם. לא נעשה זאת היום ולא נעשה זאת בעתיד".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
"לא ניכנע לתוקפנות". אביי
(צילום: MCT)
אביי כי נרשמה התקדמות במשא ומתן מאז שהאיחוד האפריקני תפס את מקום המתווך בשיחות. כבר שנים שהצדדים מקיימים משא ומתן בעזרת שורת מתווכים, בהם גם ממשל טראמפ, אך נכשלו עד כה למצוא פשרה.
הסכר נבנה כ-15 ק"מ מהגבול עם סודן, והוא יאפשר לחסום את מי הנהר הכחול, מקור המים העיקרי של נהר הנילוס. הנילוס, הוא עורק החיים הראשי של מצרים, ומספק 90% מהמים המתוקים ל-100 מיליון תושביה, ועל כן בקהיר רואים בסכר הזה איום קיומי של ממש.
הניסיון של וושינגטון לתווך עסקה לפתרון סוגיית הסכר הסתיים בכישלון מוקדם יותר השנה, לאחר שאתיופיה האשימה את ממשל טראמפ כי הוא מצדד במצרים. בחודש שעבר הודיעה ארה"ב כי היא משעה חלק מהסיוע הכספי שלה לאתיופיה בשל חוסר ההתקדמות בשיחות ובגלל "ההחלטה החד-צדדית" של אתיופיה להתחיל למלא את מאגר המים שמאחורי הסכר.