הסכם הקדמת החיסונים שאליו הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלה כולל העברת נתונים סטטיסטיים על המתחסנים מקופות החולים, מבלי לפגוע בסודיות הרפואית של האזרחים. את הדברים אישר הערב (יום ה') ראש הממשלה בהצהרתו.
העסקה בין ישראל לפייזר, כך נודע ל-ynet, נרקמה בעקבות בקשה של ענקית התרופות האמריקנית לקבל את הנתונים הרפואיים של המתחסנים כדי לבחון את השפעות החיסון על אוכלוסיות שונות.
הבקשה מטעמה של פייזר הגיעה מאחר שבחברה ידעו שישראל היא מהמדינות הבודדות בעולם שכל ההיסטוריה הרפואית של אזרחיה שמורה במחשבי קופות החולים. גורמים המעורים בנושא אמרו ל-ynet כי הם מעריכים שפייזר הסכימה להקדים את משלוחי החיסונים בתמורה להבטחה ישראלית למסור את הנתונים הסטטיסטיים. על כוונה כזו, כאמור, הצהיר הערב ראש הממשלה נתניהו.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון נגד קורונה של פייזר. נתוני ישראלים יועברו
(צילום: AFP)
"ישראל תהווה מדינת מודל - מודל עולמי לחיסון מהיר של מדינה שלמה. נחלוק עם חברת פייזר את הנתונים הסטטיסטיים שיעזרו לפתח אסטרטגיות להביס את נגיף הקורונה", אמר נתניהו הערב. "אנו יכולים לעשות זאת כי מערכת הבריאות שלנו מהמתקדמות בעולם, ממש אור לגויים".
בפייזר התרשמו מהיכולת של קופות החולים בישראל לחסן ביעילות כמויות גדולות של אזרחים. עד היום ישראל סירבה למסור לפייזר את המידע, אולם בשיחה האחרונה של נתניהו עם מנכ"ל פייזר השניים הגיעו לעסקה: ענקית התרופות האמריקנית תקדים את משלוחי החיסונים כך שישראל תוכל להאיץ את מבצע החיסונים ולהשלים אותו בתוך פחות משלושה חודשים. בתמורה, ישראל תעביר לפייזר את הנתונים הסטטיסטיים, מבלי לפגוע בסודיות הרפואית של האזרחים.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא חיסון ל קורונה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא חיסון ל קורונה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלה
(צילום: AP)
שר הבריאות יולי אדלשטיין הכחיש את הדברים לפני כשבועיים. "עלתה שאלה כזו (לקבל היסטוריה רפואית – א"א), והתשובה שלנו הייתה לא, בא' רבתי. גם מבחינה אתית, גם רפואית וגם משפטית. אנחנו לא יכולים, לא מתכוונים ולא רשאים להעביר לאף גורם בעולם היסטוריה רפואית של מאן דהוא. נשאלנו ואמרנו שאנחנו לא יכולים לעשות דבר", אמר בשיחה עם ynet.
בהודעה מטעם משרד הבריאות נמסר הערב: "אנו מנטרים באופן רציף את תוצאות מבצע החיסונים. הניטור כולל נתונים כלליים אודות נתוני התחלואה במגיפה - מספר מאומתים, חולים קשים, נפטרים ומספר מחוסנים. ידע זה חשוב לצורך הבנה של נתוני 'עולם אמיתי' לגבי השפעת החיסון על התמודדות עם המגפה. נתונים אלו משותפים עם הציבור על בסיס יומי, ואותו המידע יועבר גם לחברת פייזר".

המטוס הראשון מפייזר - ביום א'

בהצהרתו הערב הציג ראש הממשלה נתניהו את מבצע החיסונים החדש - "חוזרים לחיים", שבמסגרתו תקבל ישראל משלוח גדול של חיסונים, שיספיק לכל האוכלוסייה בגילי 16 ומעלה. "המטוס הראשון מתוכנן להגיע כבר ביום ראשון ויהיו עוד ברצף. כחלק מההסכם קבענו שישראל תהווה מדינת מודל, מודל עולמי לחיסון מהיר של מדינה שלמה", אמר נתניהו.
3 צפייה בגלריה
מטוס עם חיסונים של מודרנה נחת בנתב"ג
מטוס עם חיסונים של מודרנה נחת בנתב"ג
החיסונים של מודרנה בנתב"ג, היום
(צילום: מסוף המטענים ממן בנתב"ג)
הוא ציין כי "ההסכם עם פייזר מאפשר לנו לחסן את כל אזרחי ישראל מעל גיל 16 עד סוף מרץ ואולי אף לפני כן. נחסן את כל האוכלוסיות הרלוונטיות וכל מי שירצה בכך יוכל להתחסן. בקרוב נפרסם את סדר החיסונים".
נתניהו הוסיף כי "בקרוב מאוד, עד סוף מרץ, כל אזרחי ישראל יוכלו להתחסן. נוכל לחבק אחד את השני. בליל הסדר הקרוב, אם לא יהיו הפתעות, נוכל להסב סביב שולחן החג עם סבא וסבתא, וכשנשאל מה נשתנה – התשובה תהיה הכול השתנה".
מוקדם יותר היום נחת בנתב"ג המשלוח הראשון של חיסוני מודרנה שיינתן לאנשים שמרותקים לבתיהם. בימים האחרונים החלו קופות החולים לסגור את האפשרות לזמן תור למנה הראשונה של החיסון, והן תלויות בחידוש המלאי. הגעת משלוח חדש, כאמור, תשנה את תמונת המצב בהקשר הזה. מוקדם יותר אישר נתניהו לבקשת שר הביטחון בני גנץ לתת עדיפות לצוותי ההוראה בחיסונים, עם הגעת המשלוח החדש.