3 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
אפיק טויבי (מימין) ונעים מאדי
(צילום: אלעד גרשגורן)
המחלקה לחקירות שוטרים הגישה היום (ב') כתב אישום נגד קצין מג"ב ג'ריס ג'ריס (48), מפקדו של אפיק טויבי - שוטר מג"ב שנאשם בירי למוות בחברו ליחידה נעים מאדי - בגין מרמה, הפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט.
מכתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד ליאת יונניאן ורונן יצחק, עולה כי ג'ריס - קצין בדרגת רב-פקד - "שירת כמפקד פלוגה במשמר הגבול בבסיס בעכו, שבו שירת שוטר החובה אפיק טויבי, המואשם בהמתה בקלות דעת של חברו וכן בעבירות נוספות - בהן תקיפת שוטרי מג"ב אחרים בדרך קבע ובהזדמנויות רבות". עוד נאמר, כי באחד המקרים נגח טויבי בפניו של אחד השוטרים, עמיתו לפלוגה, וכן תקף אותו באגרופים. "מפקדו של טויבי שמע את אירוע התקיפה", נכתב, "בין היתר מאביו של השוטר שהותקף, אך נמנע מלדווח על האירוע לגורמים הרלוונטיים, כפי שמחויב לעשות".
3 צפייה בגלריה
שיחה בין מדובב המשטרה לשוטר מג"ב אפיק טויבי, שחשוד שירה למוות בחברו ליחידה נעים מאדי
שיחה בין מדובב המשטרה לשוטר מג"ב אפיק טויבי, שחשוד שירה למוות בחברו ליחידה נעים מאדי
שיחה בין מדובב המשטרה לשוטר מג"ב אפיק טויבי
"גם במקרה אחר, כשחנק טויבי את אחד השוטרים בפלוגה וסיפר על כך למפקדו, נמנע הנאשם גם כן מלדווח על האירוע", מתואר בכתב האישום. "במסגרת חקירתו של אפיק טויבי, אשר עסקה, בין היתר, גם במעשי האלימות כלפי שוטרים אחרים בפלוגה - טען הנאשם טענות כוזבות בנוגע לאירועי החניקה והתקיפה, ובפרט בנוגע לשאלה איזה פרטים הובאו לידיעתו בזמן אמת אודות אירועים אלו".
בכתב האישום מצוין עוד כי עוד לפני כן הודח רב-פקד ג'ריס בעקבות מסקנות של ועדת הבדיקה במשמר הגבול: "זו חקרה את האירועים שהובילו למותו של מאדי ז"ל, וביניהם הכמות הבלתי נתפסת של מקרים בהם שיחק טויבי בנשק, איים בו על חבריו ועוד".
עו"ד אפרת נחמני-בר ועו"ד שרון זגגי-פנחס מסרו בשם משפחתו של נעים מאדי, כי המשפחה רואה ברפ"ק ג'ריס כאחראי לא פחות לגרימת מות יקירה: "העובדה שידע על האירועים החמורים והעלים עין, הובילה להשתלשלות העניינים שהסתיימה במוות הטרגי ואפשרה לטויבי, הנאשם בהמתתו של נעים להטיל את חיתתו על שוטרים רבים משך תקופה כה ארוכה. העובדה שג'ריס גם שיקר בחקירתו ושיבש החקירה היא הוספת חטא על פשע ומהווה כישלון פיקודי מהמעלה הראשונה והיא אות קלון למשטרה".


עו"ד שרון זגגי פנחסעו"ד שרון זגגי-פנחסצילום: ענת גבע שרון

3 צפייה בגלריה
ההפגנה בזמן הדיון במחוזי חיפה
ההפגנה בזמן הדיון במחוזי חיפה
הפגנת תמיכה במשפחת מאדי מחוץ לבית המשפט המחוזי בחיפה
(צילום: אביהו שפירא )


עו"ד אפרת נחמני-ברעו"ד אפרת נחמני-ברצילום: ענת גבע שרון


האישום נגד השוטר: שיחק באקדח, פלט כדור וביים התאבדות

במרץ השנה הגישה מח"ש כתב אישום נגד טויבי, בן 20 מנוף הגליל, שכפי שצוין ירה למוות בחברו ליחידה ולחדר נעים מאדי מהיישוב ג'וליס שלושה שבועות קודם לכן. לפי כתב האישום, ירה טויבי במאדי כששיחק באקדח, ולאחר מכן ניסה לטשטש ראיות ולטעון שמאדי שם קץ לחייו. טויבי הואשם בהמתה בקלות דעת וכן בשיבוש מהלכי משפט, איומים, מעשה מגונה ועוד. מעצרו הוארך עד החלטה אחרת.
טויבי ומאדי שירתו יחד וחלקו חדר במגורי הבסיס בעכו. לפי כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה, המקרה התרחש זמן קצר אחרי מסדר הערב. טויבי אמר לחבריו כי הוא הולך לחדר המגורים כדי להחזיר את כלי הנשק שלו, וכי בכוונתו ולשוב בחזרה למועדון כדי לצפות עם יתר השוטרים בטלוויזיה.

לאחר מכן עמד טויבי בחדר המגורים, וללא כל צורך, "אלא רק לשם המשחק, כפי שנהג לעשות פעמים רבות, שלף את אקדחו האישי מסוג גלוק ובו מחסנית מלאה בכדורים והחזיק בידו. בשלב זה, לחץ הנאשם על תפס המחסנית והוציאה מעט ממקומה, ותוך כדי שהוא מנסה שכך לא ייגרף כדור אל בית הבליעה, דרך את האקדח. בעמדו סמוך מאוד למאדי, ששכב במיטתו מכוסה בשמיכה, הפנה הנאשם את האקדח ישר לעבר ראשו, אמר לו 'תראה', ולחץ על ההדק. כתוצאה מהלחיצה על ההדק נורה קליע אשר פגע ישירות בפניו של מאדי, פצע אותו אנושות והביא למותו".
כתב האישום מתאר כיצד טויבי ניסה לכאורה ליצור מצג שווא שלפיו חברו התאבד. לפי מח"ש, בעוד מאדי "מחרחר למוות", הניח טויבי את האקדח על בטנו של מאדי, "כדי להרחיק עצמו מהאירוע וכדי ליצור מצג שווא לפיו מאדי שם קץ לחייו". לאחר מכן רץ הנאשם למועדון, שבו שהו יתר השוטרים, שאל אותם אם שמעו ירייה, ואמר להם כי מאדי ירה בעצמו.