3 צפייה בגלריה
שדרת חסידי אומות עולם ביד ושם
שדרת חסידי אומות עולם ביד ושם
שדרת חסידי אומות עולם ביד ושם
(צילום: אתר יד ושם)
יד ושם כרת עצים שניטעו על ידי חסידי אומות עולם או לזכרם בשל עבודות להקמת מרכז מורשת חדש, והעתיק אותם לאתרים אחרים מבלי שיידע על כך את משפחות החסידים. בחלק מהמקרים, במקום עצים בני עשרות שנים שנעקרו, נשתלו שתילים קטנים במקומות אחרים.
הדבר התברר במקרה, לאחר שבן ונכד של חסיד אומות העולם ניסו ללא הצלחה לאתר את העץ אשר נשתל לזכרו. גורמים שמעורים בנושא אומרים כי מדובר בפגיעה בכבודם של חסידי אומות עולם שסיכנו את חייהם בהצלת יהודים בשואה.
3 צפייה בגלריה
שדרת חסידי אומות עולם ביד ושם
שדרת חסידי אומות עולם ביד ושם
"העצים הועתקו לצורך פרויקט בנייה"
(צילום: אתר יד ושם)
עד היום יד ושם הכיר ב-27,812 חסידי אומות עולם. לכבוד 1,926 מהחסידים שהוכרו ניטעו עצים ברחבי ההר. ברוב המקרים העצים שניטעו מיצגים מספר חסידים (משפחות או סיפורי רשת הצלה).
ביד ושם הסבירו כי העתקת עצים או החלפה של עצים שניטעו על ידי חסידי אומות העולם או לזכרם נדרשת ומתבצעת ביד ושם מעת לעת ובנסיבות שונות. בין היתר מדובר בפגיעות מזיקים או מזג האוויר בעצים, תנאי קרקע שאינם מאפשרים התפתחות תקינה של העצים וכן העתקה שמחויבת כדי לאפשר ביצוע פרויקטים של בנייה שמיועדים לסייע ליד ושם במילוי משימותיו.
"עצי החסידים הנטועים בהר הזיכרון מטופלים ומטופחים במסירות ובמקצועיות. ערכם וחשיבותם עצומים ואנו נוהגים בהם בכבוד ובזהירות. כל פעולה המחייבת עקירה, החלפה או הזזת מיקום נעשית בתשומת לב רבה ומתוך שיקול דעת", מסרו במוסד.
3 צפייה בגלריה
שדרת חסידי אומות עולם ביד ושם
שדרת חסידי אומות עולם ביד ושם
"מדובר בפגיעה בכבודם של חסידי אומות עולם"
(צילום: אתר יד ושם)
הם הסבירו כי במסגרת פיתוח יד ושם והקמת "משכן האוספים" - מרכז חדשני לאחסון האוספים של יד ושם - נדרשה הכשרת קרקע לבנייה ובמסגרת זו היה על יד ושם להעתיק חלק מעצי החסידים ממיקומם המקורי.
"מתוך כבוד רב לחסידי אומות העולם, שלהם מוקדשים עצים בהר הזיכרון, המהלך כולו תוכנן בקפדנות ובזהירות תוך התייעצות עם אגרונום מלווה שבחן את העצים ואת הקרקע, ויחד עימו נבחרו מקומות חליפיים לעצים שנדרשה העתקת מיקומם", נמסר.
"יש לציין כי חלק מהעצים שמיקומם שונה היו עצים שלא התפתחו בשל תנאי הקרקע. כך לדוגמה, הר הזיכרון מאופיין בקרקע סלעית ועם השנים הובן כי עצי חרוב שניטעו לפני עשרות שנים לא הצליחו להתפתח בשל סוג הקרקע ונדרשה החלפה של רבים מהם, חלקם הוחלפו בעצי זית.
"עם העתקתם והחלפתם של כל העצים הממוקמים באזור הבנייה, תוכן ביד ושם מפה חדשה של מיקומי עצי החסידים ותעודכן מפת ההר והמערכת הממוחשבת המאפשרת איתורם של העצים הפזורים ברחבי הר הזיכרון. כמו כן תיבחן אפשרות של צילום עצים שנדרשת עקירתם או העתקתם טרם החלפתם בעצים בוגרים במיקום חדש.
עוד נמסר מיד ושם כי "לצערנו, ביד ושם לא מצויים פרטי התקשרות עדכניים של אלפי משפחות החסידים ובפרט של כאלה שהוכרו לפני עשרות שנים ולכן אין באפשרותנו לעדכן על שינויים שחלו במצב העצים. עם זאת, אנו נענים בשמחה לכל פנייה של אדם המבקש לברר באשר לעץ שניטע עבור חסיד זה או אחר ומעדכנים את הפונה, באם חל שינוי במיקום העץ. ליד ושם הזכות והמחויבות לזכור ולהנציח את סיפוריהם של חסידי אומות העולם וכך פועל יד ושם לאורך כל שנות פעולתו של יד ושם".