זמן קצר לאחר שיגור ארבע הרקטות הערב (יום ד') משטח לבנון לעבר צפון ישראל, הגיע מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין לעיר שפרעם בגליל, שם התפוצצה אחת מהרקטות בשטח פתוח מבלי לגרום לנפגעים. "חבלני המשטרה בדקו את כל הנפלים ונטרלו אותם", עדכן גורדין בזירה שבה נותרו חלקים מהרקטה שלא התפוצצו.
בפעם השלישית מאז שצה"ל החל את מבצע "שומר החומות" מול ארגוני הטרור ברצועת עזה, שוגרו רקטות מדרום לבנון לכיוון הקריות והגליל. כיפת ברזל יירטה אחת מהן, שתיים התפוצצו בים והרביעית התפוצצה כאמור בשפרעם. כוחות ארטילריים של צה"ל ירו בתגובה 16 פגזים לעבר מטרות בשטח לבנון. מהירי עצמו לא היו נפגעים, אולם שלושה בני אדם, בהם ילדה בת 9 שנפגעה קל מפגיעת רכב בקריית ביאליק, נחבלו בדרכם אל המרחב המוגן. אישה בת 43 מקריית מוצקין לקתה בדום לב ופונתה לבית החולים רמב"ם במצב קשה.
7 צפייה בגלריה
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
זירת התפוצצות הרקטה בשפרעם
(צילום: אלעד גרשגורן)
7 צפייה בגלריה
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
(צילום: אלעד גרשגורן)
7 צפייה בגלריה
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
(צילום: אלעד גרשגורן)
זיידח' נפס, עיתונאי משפרעם, סיפר כי הבהלה הייתה גדולה. "אנשים כאן לא תיארו שזה יגיע אליהם. אחרי כמה שניות של אזעקה, שמענו את ההד של הרקטה. אומרים שזה אולי קטיושה, אני לא יודע מה. זה נפל כאן בשטח פתוח, אבל במרחק של 100-200 מטר מהבתים, ואני אומר ברוך השם שאין נפגעים".
ג'מאל עליאן, קצין הביטחון של עיריית שפרעם, סיפר: "הייתי בדרך מהעירייה הביתה כשנשמעה האזעקה. התקשרתי לפיקוד העורף, ונכנסתי לקבוצה של הקב"טים לדעת איפה הנפילות. שמעתי את פיצוץ הטיל. הגעתי למקום, היו שם כבר שוטרים ואנשי פיקוד העורף. הצלחנו לאתר את זירת הנפילה, לגדר את המקום ולהרחיק את האזרחים שהגיעו למקום".
עליאן אמר עוד: "הטיל הזה לא מבדיל בין ערבי לבין יהודי. הטיל הזה מגיע ופוגע באנשים, הורג אנשים. אנחנו כאזרחי מדינת ישראל אכפת לנו כאן לחיות בשלום ובשקט. אנחנו צריכים לשמור אחד על השני וגם לשמור על מדינת ישראל. בשפרעם גרים כמה עדות, דרוזים, מוסלמים, נוצרים. ברוך השם כולנו שותפים ביחד".

אחד המקומות שספגו מהלומה כלכלית בעקבות השיגורים לצפון היה הקריון בקריית ביאליק. בזמן האזעקה היו במרכז המסחרי הגדול מצפון לחיפה קרוב ל-2,000 לקוחות ועובדים. לאחר הבהלה הראשונית, הם נכנסו למרחבים המוגנים שפזורים ברחבי המרכז. זמן קצר לאחר מכן, נשמעו הדי הפיצוצים.
מיד המקום התרוקן מלקוחות, והחנויות החלו להיסגר בזו אחר זו. גם כמה מהמסעדות בשדרה הסמוכה נסגרו לנוכח הימלטות הלקוחות.
7 צפייה בגלריה
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
מחפשים מחסה בעקבות הירי מלבנון
(צילום: אלעד גרשגורן )
7 צפייה בגלריה
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
(צילום: אלעד גרשגורן )
7 צפייה בגלריה
נפילה בקריות
נפילה בקריות
יירוט באזור קריית מוצקין
(צילום: פיני שוורצמן, TPS)
אלה מור, מוכרת בקניון שמתגוררת בנהריה, סיפרה: "היה קצת בלגן, רצנו, הכול טוב. אי אפשר לדעת מתי דבר כזה יקרה, תמיד יש הפתעות. הכול יעבור, הכול יהיה טוב. תבואו לקנות, תצאו מהבית. לשבת בבית מול הטלוויזיה לא ייתן לכם כלום. הקריון מחכה לכם והמבצעים כאן טובים יותר".
רות דרשר, מוכרת בדוכן תכשיטים בקריון, נשמעה לחוצה יותר. "הייתה בהלה, הסבירו לנו מה לעשות אם תהיה בעיה כזאת. כולם נבהלו. שמענו את הפיצוצים, זה היה מבהיל יותר מהאזעקה. היו פה מלא אנשים, ופתאום הכול התרוקן. אנחנו עדיין לא סגרנו, מחכים שהבוס הגדול יגיד לנו לסגור".
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי העריך מוקדם יותר שמדובר בירי של רקטות גראד ("קטיושה" בקוטר 122 מילימטרים) מצד ארגונים פלסטיניים.
בעקבות שיגור הרקטות החליטו כמה ראשי רשויות בצפון להורות באופן מיידי על פתיחת מקלטים. לפי שעה, נפתחו מקלטים ציבוריים בחיפה, בעכו, בקריות, בצפת, ביקנעם ובכרמיאל. בצה"ל הדגישו כי למרות הירי מלבנון אין הגבלות לתושבי הצפון ולפיכך נמשכת באזור שגרה מלאה.
בעקבות הירי לצפון נאלצו חלק מנבחני הבגרות במתמטיקה להיכנס למרחבים מוגנים. התלמידים בתיכון בקריית חיים בחיפה, תיכון אורט בקריית מוצקין ותיכון אורט בקריית ביאליק פוזרו באמצע הבחינה לבתיהם. תלמידי תיכון רבין בקריית ים המשיכו את הבחינה באופן חלקי, ותלמידי הטכני בחיפה ותיכון רוגוזין בקריית אתא המשיכו באופן מלא.
ממשרד החינוך נמסר כי תלמידים שהפסיקו את הבחינה יוכלו להיבחן שוב במועד המיוחד שנקבע מראש לכל הארץ בשל המצב הביטחוני - תשעה ביוני. התלמידים בבתי ספר שהמשיכו בבחינה קיבלו הארכת זמן של חצי שעה. פיקוד העורף הודיע כי גם מחר לא יתקיימו לימודים מנתניה דרומה, ולפיכך הלימודים בבתי הספר בצפון ייערכו כרגיל וללא הגבלה.