המרוץ לחיסון של הרשות: הפלסטינים מגבירים מאמצים להשיג חיסוני קורונה לתושבים ביהודה ושומרון וברצועת עזה. ברשות מנהלים מגעים עם ארבע חברות תרופות שמייצרות את החיסונים, ובמקביל מנסים להפעיל לחץ על ישראל שתסייע באספקת חיסונים.

משרד הבריאות הפלסטיני אישר היום (ב') בהליך חירום את החיסון הרוסי לקורונה, לקראת קבלת משלוח ראשון של החיסונים בחודש הבא. הפלסטינים יהיו הראשונים במזרח התיכון שיקבלו את החיסון הרוסי, אך עדיין לא ידוע כמה מנות חיסון יסופקו לרשות הפלסטינית.
ההנהגה הפלסטינית מנהלת בימים אלה מגעים עם שלוש חברות תרופות נוספות שמייצרות חיסון לקורונה - אסטרה-זניקה, פייזר ומודרנה. ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, אמר כי הציפייה היא שחיסוני הקורונה מכלל החברות יגיעו עד מרץ. ככל הנראה, הפלסטינים מתכננים לקבל עד לתחילת הקיץ חיסונים שיספיקו ל-70% מהאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון וברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה ליד פצאל בקעת הירדן סיפוח
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה ליד פצאל בקעת הירדן סיפוח
אשתייה. הבטיח שהחיסונים יגיעו עד מרץ
(צילום: AP)
במקביל, הרשות הפלסטינית סיכמה עם ארגון הבריאות העולמי על הכללתה בתוכנית COVAX1, שתורמת חיסונים למדינות חלשות. לפי התוכנית, הרשות הפלסטינית תקבל מנות חיסון שיספיקו לעוד כ-20% מהאוכלוסייה, כולל ברצועת עזה. החיסונים האלה מיועדים לחיסון אוכלוסייה בסיכון וצוותים רפואיים.
המאמצים של ההנהגה הפלסטינית לספק חיסונים זוכים ליחסי ציבור גדולים באמצעות משרד הבריאות ברמאללה. ניכר שהרשות הפלסטינית מעוניינת לשדר לציבור שהיא נלחמת ומצליחה להשיג חיסונים בכוחות עצמה, גם אם מדובר בכמות חלקית).
בזמן שהרשות הפלסטינית מנהלת מגעים עם חברות התרופות, היא פתחה במתקפה תקשורתית שבמסגרתה היא וארגונים לא ממשלתיים מרחבי העולם קוראים לישראל "לשאת באחריות שלה ככוח כובש" ולספק חיסונים גם לפלסטינים ביהודה ושומרון וברצועת עזה, ולא רק לאזרחיה.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מטוש מטושים פלסטינים תרקומיא חברון
בדיקת קורונה מטוש מטושים פלסטינים תרקומיא חברון
בדיקת קורונה ברשות הפלסטינית
(צילום: EPA)
הקריאה הזו זוכה לרוח גבית בקרב מדינות שונות בעולם, אך עם זאת, אף מדינה ערבית או מערבית לא התנדבה עד כה לספק לפלסטינית מנות חיסון מההקצאה שלה – כולל מדינות עשירות כמו בריטניה, גרמניה או מדינות המפרץ.
עם זאת, בישראל מתחילה לחלחל ההבנה שהיא תוכל לסייע לפלסטינית באספקת חיסונים לאחר שמרבית האוכלוסייה הישראלית תחוסן. התחסנות פלסטינית היא גם אינטרס ישראלי לאור הערבוב בין הרשות הפלסטינית לישראל – הן בשטחי יהודה ושומרון והן בקרב עשרות אלפי הפלסטינים שעובדים בישראל.