שופטי בג"ץ דחו היום (חמישי) פה אחד את העתירה שהגישה משפחתו של אהוביה סנדק, שנהרג בהתהפכות רכב בעת מרדף משטרתי, בדרישה שהמשטרה לא תהיה שותפה לחקר התאונה. "טוב עשה המשנה לפרקליט המדינה שהורה על הקמת צוות חקירה משותף למשטרה ולמח"ש", נכתב בפסק הדין. הוריו של אהוביה, אברהם ואיילת, טוענים כי מרגע התאונה "היה טיוח חסר תקדים, מערכת של הסתרות והתנהלות רשלנית".
5 צפייה בגלריה
אוהביה סנדק ז"ל
אוהביה סנדק ז"ל
אוהביה סנדק
(באדיבות המשפחה)
בתגובת המדינה לעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד ענת גולדשטיין ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, נאמר כי מיד אחרי התאונה הגיעו חוקרים של מח"ש לזירת האירוע. בהמשך החליטה מח"ש לפתוח בחקירה פלילית, ובעקבות כך נחקרו תשעה שוטרים, ארבעה מהם באזהרה.
עוד טוענת המדינה כי המשנה לפרקליט המדינה, שלמה (מומי) למברגר, הורה על הקמת צוות חקירה משותף (צח"מ) למשטרה ולמח"ש, כאשר החשדות המיוחסים לשוטרים נחקרים אך ורק על ידי מח"ש, והחשדות המיוחסים לאזרחים נבדקים רק על ידי המשטרה. זאת, בהיעדר סמכות למח"ש לחקור אזרחים. לאור רגישות הנושא, החקירה הועברה לימ"ר ת"א ואותה מלווה המשנה לפרקליט המדינה.
השופט יצחק עמית קיבל את עמדת המדינה, וקבע כי לפי החוק ופקודות המשטרה אין למח"ש סמכות לחקור את האזרחים במקרה זה, כיוון שסמכות מח"ש לחקור אזרח שביצע עבירה יחד עם שוטר חלה רק כאשר מדובר בשותפות לעבירה.
5 צפייה בגלריה
פעילים שמוחים על מותו של אהוביה סנדק צבעו את מזרקת דיזנגוף באדום
פעילים שמוחים על מותו של אהוביה סנדק צבעו את מזרקת דיזנגוף באדום
פעילים המחאה על מותו של אהוביה צבעו את מזרקת דיזנגוף באדום
(צילום: מוטי קמחי)
משפחתו של סנדק הגישה את העתירה הדחופה לבג"ץ באמצעות עו"ד מנשה יאדו מארגון "חוננו" מייד אחרי התאונה, בדרישה שבית המשפט יורה לימ"ר תל אביב להפסיק באופן מיידי את חקירת מותו של אהוביה - זאת לאחר שנודע כי חבריו העצורים נחקרים בחשד לגרימת מותו ברשלנות. הדרישה מגיעה בשל העובדה שהחוק אוסר על המשטרה לעסוק בחקירה שבה שוטרים חשודים גם כן. בעקבות האירוע, פתחה המחלקה לחקירות שוטרים בחקירה.
אמו של אהוביה, איילת, אמרה כי מרגע התאונה יש "מערכת של הסתרות, התנהלות רשלנית, לא תקינה שלאט לאט מבינים עוד ועוד פרטים על כמה מה שנעשה שם חמור". לדבריה, "הדרישה שלנו היא חקר האמת. כל כך פשוט - לדעת מה קרה שם, בצורה הכי אמיתית שכל בן אדם בישראל ראוי לקבל". לדבריה, "ככל שעוברים הימים אנו רואים יותר ויותר את ההתנהלות – אני לא מצליחה לומר את המילים אפילו. לצערי הרב אהוביה זה לא מקרה ראשון, קרו מקרים ואנחנו מאוד מאוד מקווים שזה יהיה המקרה האחרון בעזרת השם".
אביו, אברהם, אמר כי "אנחנו רואים את כל הציבור בכל המדינה מתעורר לסימני השאלה הלא ברורים האלה שצפים מכל הפרשייה הזו, מרגישים שכולם מתעוררים. יש בעיה עמוקה במנגנון לבדיקת אירועים ומעורבות שוטרים".
5 צפייה בגלריה
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
(צילום: שלו שלום )
5 צפייה בגלריה
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
(צילום: שלו שלום )
5 צפייה בגלריה
ניידת הפוכה
ניידת הפוכה
ניידת הפוכה בהפגנה בירושלים
אברהם התייחס לאלימות שנראתה בהפגנות שהתארגנו לאחר מותו של אהוביה ואמר כי "האלימות הזאת לא קשורה אלינו. אנחנו חוזרים לנקודה שיש ציבור שלם, מדינה שלמה שיש לה סימני שאלה, וגם לנו כהורים – מה קרה שם? איך קורה דבר כזה? מחשד מסוים מגיעים למצב כזה - הבן שלנו נהרג?".
לדבריו, "כולם כמהים וזו שאלה צועקת וכואבת, איך זה שהשוטרים לא נתנו לאוטובוס של חיילים שהגיע דקה וחצי אחרי לרדת לטפל. יש חובשים באוטובוס ולא נותנים להם לרדת, לא נותנים להם לטפל. מה זו ההתייחסות הזאת?".
"אתמול בערב ראיתי הודעה שרוצים לפנות את מעוז אסתר. אני שואל את עצמי, המשטרה נכנסה ללחץ? המשטרה נוקמת? מפעילים כוח מול ילדים קטנים?", תהה אברהם. "ביבי לא הצליח לפנות את חאן אל אחמר, את מעוז אסתר פינו יותר מ-50 פעמים, מי נמצא שם? חבורת נערים מתוקים שכל מה שהם רוצים זה לרעות צאן וליישב ולאהוב את ארץ ישראל? למה בראש סדרי העדיפות של המשטר היום להרוס את המיטה של אהוביה, הזכר שנשאר לנו – המקום שבו הוא ישן. איך הם מעזים בכלל? אז הפגנות אלימות הפסיקו, הן הולכות ונעלמות, אז המשטרה מנסה לייצר הפגנות אלימות חדשות?", הוסיף.