"אם הייתי נשאר באוטו היו שורפים אותי בפנים": ניב (שם בדוי) נסע אמש (א') לאכול ב"גלידת אנדריי" ביפו, אולם בדרך לשם הותקף באלימות קשה על ידי המון זועם, בחסות המהומות שהתפתחו בין תושבים לבין כוחות המשטרה. שלושה מתפרעים נעצרו בעימותים ביפו שהחלו לאחר תקיפת ראש ישיבת ההסדר בשכונת עג'מי, במקביל המשיכו התפרעויות באזור שער שכם שבירושלים. בתיעוד נראה רכבו של ניב בחניון המשטרה, לאחר שכל חלונותיו נופצו.
"תוך כדי שאני נוסע לגלידת אנדריי ראיתי שריפה קטנה ברחוב יפת. החלטתי לעקוף אותה, אבל כשהתקרבתי ראיתי שזו חתיכת שריפה ונגמר לי הכביש", שחזר הבוקר ניב אחרי לילה שבו לא הצליח להירדם. "רציתי לעקוף את האש ואז הגיע רעול פנים על אופניים ואמר לי דרך החלון - 'מה אתה עושה פה? איך יש לך אומץ להיכנס?'. אז אמרתי לו שאני רוצה לברוח והוא ענה - 'אין לברוח, אתה מת פה'. אז הגיעו עשרות אנשים והתחילו לרגום את הרכב שלי באבנים ובעטו ברכב. זה לא היה נראה ספונטני, הרגשתי שזה היה מאורגן".

4 צפייה בגלריה
ניב (שם בדוי)
ניב (שם בדוי)
ניב ליד רכבו
(צילום: יריב כץ )

ניב מבלה לא פעם ביפו ומתקשה להבין איך המקום הפך ברגע אחד לאלים ומלא שנאה. "אני כל הזמן ביפו, זה לא הגיוני", אמר. "ראיתי את המוות בעיניים. ניסיתי לצלצל למשטרה, בסוף ברחתי מהאוטו ולקחתי את הדברים שלי. השארתי את האוטו זרוק ברחוב".
הוא סיפר על אלו שסייעו לו: "התחלתי לרוץ לכיוון יפת ושם פגשתי חמישה תושבים שהכניסו אותי לעסק שלהם כדי שלא יפגעו בי. אני עוד אחזור להודות להם. הייתה לי תושייה של שנייה לברוח מהאוטו כי אם הייתי נשאר שם היו שורפים אותי בפנים. הם אמרו לי 'בוא מהר, כאן לא יגעו בך'. ולשם הגיעו שוטרי יס"מ שבהמשך חילצו אותי למקום מבטחים".
הלילה הגיש ניב תלונה במשטרת מרחב יפתח. "לא הצלחתי להירדם כל הלילה. הייתי במרפאת 'בטרם' אבל הלכתי הביתה כי כבר נגמר לי הכוח. בכל האירוע הזה הייתי לבד והרגשתי שזה הסוף שלי. המחשבה הזאת לא נגמרת. הם היו עם רצח בעיניים. האירוע הזה לא קשור לדעות. אני ליברלי והפעם הרגשתי שרוצים לשחוט אותי. לפני חודש הייתי בשכם והרגשתי בטוח, ואתמול זה היה חוסר בטחון מוחלט".

4 צפייה בגלריה
כוחות משטרה ביפו
כוחות משטרה ביפו
אש ביפו
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
מפגן תמיכה ברב מאלי ומחאה על חוסר המשילות ביפו
מפגן תמיכה ברב מאלי ומחאה על חוסר המשילות ביפו
שלושה נעצרו
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
מפגן תמיכה ברב מאלי ומחאה על חוסר המשילות ביפו
מפגן תמיכה ברב מאלי ומחאה על חוסר המשילות ביפו
פרשים ברחוב
(צילום: נדב אבס)

אמש עצרה המשטרה שלושה מפגינים ביפו, בעקבות התפרעויות שהחלו לאחר תקיפת ראש ישיבת ההסדר בשכונת עג'מי, הרב אליהו מאלי. כמה עשרות יהודים הפגינו ומולם כמה עשרות ערבים. המשטרה חצצה בין הצדדים. בשלב מסוים הסלימה המחאה, כשמפגינים ערבים יידו אבנים אל השוטרים, ירו זיקוקים והבעירו פחים. שני שוטרים נפצעו קל. המפגינים הערבים צעקו בין היתר "מתנחלים הביתה" ו"יפו ליפואים", ואף שרו "ברוח ובדם נפדה את יפו". אחד המפגינים צעק: "יהיה פה גיהינום ביפו! גיהינום!".
עד ראייה סיפר כי לפני תקיפת ראש הישיבה, צעקו שני החשודים לרב מאלי ולרב הנוסף שצעד איתו "אסור לכם לעבור מכאן". גורם במשטרה ציין כי בין כיווני החקירה נבדק חשד שלפיו קיים סכסוך בין הישיבה לשכנים בבניין סמוך על רקע שימוש במבנה. עם זאת, הגורם הוסיף כי נבדקים גם כיוונים אחרים.‏
במקביל, עצרה אמש משטרת ירושלים חמישה חשודים בגין הפרת סדר סמוך לשער שכם בבירה, במהלך התקהלות שכללה תקיפת שוטרים. סמוך למערת צדקיהו יודו אבנים ונורו זיקוקים לעבר כוחות המשטרה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. המשטרה פיזרה את ההתקהלות. ברמלה הותקפו שלושה נערים יהודים בני 16-15. אחד מהם נפצע קל מדקירות סכין, ולעבר שני האחרים רוסס גז פלפל. המשטרה פתחה במצוד אחר החשודים בתקיפה.