3 צפייה בגלריה
תאונה תאונת דרכים קטלנית כביש 89 שני הרוגים צומת כברי נהריה צפון
תאונה תאונת דרכים קטלנית כביש 89 שני הרוגים צומת כברי נהריה צפון
זירת תאונה קטלנית בכביש 89 בזמן הסגר
(צילום: אלעד גרשגורן)
למרות שהשנה היו שני סגרים שבמהלכם הופחתה משמעותית התנועה בכבישים, לא הייתה ירידה של ממש במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. מתחילת השנה נהרגו 242 בני אדם לעומת 257 בתקופה המקבילה אשתקד - רק 6% פחות. לפי דו"ח של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שמתפרסם היום (ראשון), ביחס להיקף התנועה בכבישים מספר ההרוגים דווקא עלה. עם זאת בזמן הסגר מספר התאונות והנפגעים ירד.
מתחילת הסגר השני בערב ראש השנה ועד היום התרחשו 14 תאונות קטלניות שגבו חיי אדם. זאת לעומת 22 באותה תקופה בשנה שעברה ו-15 באותה תקופה ב-2018. מספר התאונות הקשות לעומת זאת נחתך ביותר ממחצית - 53 השנה לעומת 117 בשנה שעברה. בסך הכול מתחילת הסגר השני התרחשו 843 תאונות דרכים לעומת 3,569 בתקופה המקבילה אשתקד, 53 בני אדם נפצעו באורח קשה ו-963 נפצעו פצעים קלים.
ברלב"ד מצביעים על תופעה דומה שהתרחשה בשני הסגרים: חרף ירידה בתנועה, אין ירידה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות דרכים, כפי שאפשר היה לצפות. היקף הנסועה (קילומטראז') בסגר בחודשים מרץ-אפריל ירד, וכך גם מספר הפצועים בכל דרגות החומרה. אך הירידה בנסועה הייתה קיצונית יותר מאשר הירידה במספר ההרוגים, כך שלמעשה נצפתה עלייה של 40% ביחס שבין מספר ההרוגים לנסועה בכבישים. עם זאת לפי אותו מדד חלה ירידה של 26% במספר הפצועים באורח קשה וירידה של 51% בפצועים באורח קל.
באירופה המצב שונה. על פי דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים, בחודש אפריל שבו היו סגר או הגבלות תנועה משמעותיות במדינות רבות ביבשת, חלה ירידה ממוצעת של 36% במספר ההרוגים בהשוואה לשלוש השנים הקודמות. באותו חודש בישראל נהרגו 21 בני אדם בדרכים, לעומת 25 הרוגים באפריל 2019 ו-20 הרוגים באפריל 2018.
3 צפייה בגלריה
צעירה נהרגה בתאונת דרכים במחלף בן שמן
צעירה נהרגה בתאונת דרכים במחלף בן שמן
זירת תאונה במחלף בן שמן בחודש שעבר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
מגמה נוספת שמאפיינת את שנת 2020 עד כה היא עלייה בהרוגים בתאונות דרכים בתוך הערים. 116 בני אדם נהרגו בכבישים העירוניים מתחילת השנה לעומת 101 בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 15%. עלייה נרשמה מתחילת השנה גם במספר הולכי הרגל ההרוגים. 70 הולכי רגל נהרגו מתחילת השנה, לעומת 68 בתקופה המקבילה ב-2019.
מנכ"לית הרלב"ד רחלי טבל ויזל אמרה: "ציפינו לירידה חדה יותר במספר ההרוגים, ולצערנו לא כך הדבר. הכבישים הריקים ככל הנראה גרמו לנסיעה במהירות גבוהה יותר, חוסר תשומת לב וביצוע עבירות מסכנות חיים, בעיקר בקרב אוכלוסיית רוכבי האופנוע והנהגים הצעירים. יתרה מכך, בחודשים אוגוסט וספטמבר נרשמה עלייה במספר ההרוגים לעומת שנה שעברה, טרום הקורונה".
טבת ויזל קראה לנהגים "שלא להקל בנושא הבטיחות בדרכים גם בימים אלה, וגם אם הכבישים ריקים - עדיין לנהוג על פי המהירות המותרת וכללי הזהירות. לצערנו, הקורונה גובה מאתנו מחיר יקר וקשה, אך אל לנו לשכוח שכך גם תאונות הדרכים בישראל".