1 צפייה בגלריה
נ', שורדת זנות
נ', שורדת זנות
"לקח לי שבע שנים להחזיר את החובות". נ'
(צילום: עמית שעל)
לפני 11 שנים יצאה נ', היום בת 51, ממעגל הזנות. אלא שהעבר המשיך לרדוף אותה במשך שבע שנים מייסרות, לאו דווקא העולם הקשה שאותו עזבה, אלא החובות שצברה עד אותו שלב.
"הייתי במעגל הזנות מגיל 15 עד גיל 40", מספרת נ', שנחלצה מהזנות בעזרת "סלעית", מסגרת שיקומית שמפעיל משרד הרווחה בשיתוף עיריית תל אביב יפו, "כשכבר רציתי להשתקם, נאלצתי להתמודד עם חובות של מאות אלפי שקלים. לקח לי שבע שנים להחזיר אותם. אני בלי השכלה, בלי לימודים ובלי ניסיון תעסוקתי. לא יכולתי לפתוח חשבון בנק, לא יכולתי להוציא צ'קים, לא יכולתי להנפיק כרטיס אשראי. במשך שלוש שנים נלחמתי רק כדי לפתוח חשבון בנק, והרי לא מעסיקים מי שאין לו חשבון בנק. גם כשכבר התחלתי לעבוד עיקלו לי את המשכורות, וגם הגיעו מההוצאה לפועל לעקל לי רכוש בתוך ההוסטל שחייתי בו. היו הרבה תקופות שבהן חשבתי שהאיום הכלכלי יגרום לי לחזור לעולם הזנות".
נ' לא לבד. חובות העבר, מתברר, הם אחד הגורמים שמונעים מנשים לצאת ממעגל הזנות. בימים אלה מנסה משרד המשפטים לשנות את המצב. לצד אכיפת החוק על איסור צריכת זנות בישראל, שנכנס לתקוף בחודש יולי, המשרד מתחיל בהחלת מתווה מיוחד שיאפשר מחיקה של חלק מהחובות ומתן הסדרי תשלום נוחים מאוד לחובות הנותרים למי שיצאו מהזנות. מהלך זה מצטרף ליוזמה למחיקת רישום פלילי ולמתן חנינה מנשיא המדינה לנשים שורדות זנות, אשר פורסמה לראשונה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet.

במסגרת המתווה לפתרון בעיית החובות, שנפוצה מאוד בקרב העוסקות והעוסקים בזנות, יינתנו סיוע לוגיסטי והקלות שונות. כך, למשל, תהיה הקלה בדרישה להצגת מסמכים הנדרשים לבקשה לחדלות פירעון מאחר שקיים קושי מובנה בתיעוד השתכרות, ותינקט גישה סבלנית כלפי מי שלא תעמוד בזמני התשלומים. בנוסף, המקרים הרלוונטיים ינותבו לטיפול של גורמי מקצוע ייעודיים באגף הליכי חדלות פירעון ולעורכות דין מהסיוע המשפטי, שיעברו הכשרות ספציפיות לטיפול באוכלוסייה זו. כמו כן, עובדת סוציאלית תלווה את החייבות לאורך ההליך. לסיכום: תהיה התחשבות מרבית בנסיבות וברקע של הפונה, מתוך מטרה לאפשר שיקום אמיתי והשתלבות במעגל התעסוקה.
"המודל הזה, לצד מהלכים כמו מחיקת רישום פלילי לשורדת זנות, נועד לייצר עבור אוכלוסיות אלו מרחב פעולה נוח ומכיל, שיסייע להן לצאת לדרך חדשה", הסבירה עו"ד סיגל יעקבי, מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים והממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. אור אבו, מנהלת המטה למאבק בזנות, הוסיפה כי "החובות מהווים חסם לתהליך השיקום והיציאה ממעגל הזנות, שהוא כשלעצמו קשה ומורכב. המתווה הוא הזדמנות להתחלה חדשה".
ונ' מסכמת: "חבל שהמתווה הזה לא היה בתקופה שלי. אני מכירה הרבה נשים שהמצב הכלכלי מהווה עבורן חסם ליציאה ממעגל הזנות. יש חשיבות גדולה לכך שאדם יתחיל עם דף נקי. כשאין לך רישום פלילי ואין לך חובות יש לך יכולת טובה יותר להצליח בשיקום".