האש נמשכת בזמן שהצדדים דנים בהפסקת אש בשלבים - ולמרבה המזל ירי טיל נגד טילים על אוטובוס חיילים לא הוביל לפצועים קשה: חמאס ירה הבוקר (יום ה') טיל נ"ט מסוג קורנט על טיולית ריקה בעוטף עזה, חייל שעמד בסמוך נפצע קל מפגיעת רסיס ופונה לטיפול בבית חולים.

עדכונים אחרונים

  • חייל נפצע קל מפגיעת נ"ט בטיולית ריקה בעוטף עזה
  • מטח כבד שוגר לעבר יישובי עוטף עזה
  • צה"ל התקיף מנהרה ועמדות שיגור ששימשו בירי לת"א
  • דיווח: ישראל וחמאס צפויות להגיע להפסקת אש ביומיים הקרובים
  • לפי הדיווח, הפסקת האש לא תכלול את השבת הנעדרים בשלב הראשון
במקביל לירי טיל הנ"ט החלו מטחים כבדים של פצצות מרגמה - שנמשכו למשך יותר משעה. מצה"ל נמסר כי תושבי נתיב העשרה מתבקשים להישאר במרחב המוגן עד להודעה חדשה. כל זאת, אחרי לילה שקט יחסית, שבו לא נשמעו אזעקות מ-1 בלילה.
8 צפייה בגלריה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
8 צפייה בגלריה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
הטיולית שנפגעה
ב-9:30 בבוקר נשמעה אזעקה בעוטף, והאזעקות לא פסקו במשך שעות. גם בנתיבות נשמעה אזעקה, מעט לפני 12. מעט לפני השעה 10:00 חידש חיל האוויר את תקיפותיו ברצועה. בצה"ל הוסיפו כי מטוסי קרב תקפו מנהרה של חמאס בבית חאנון, וכן שתי עמדות שיגור רקטות תת-קרקעיות בג'באליה ששימשו בין השאר לירי רקטות לתל אביב בימים האחרונים.
כמו כן, ב"ניו יורק טיימס" דווח היום כי ישראל וחמאס צפויים להגיע להסכם לנצירת האש ביומיים הקרובים. בכיר ישראלי המעורה במשא ומתן אמר זאת ל"ניו יורק טיימס", ושניים נוספים אימתו את עדותו. בנוסף, ברשת אל-ג'זירה דווח כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מחויבים לכלול בהסכם הפסקת האש את הפסקת התוקפנות הישראלית בירושלים ובשכונת שייח ג'ראח. המקור שצוטט באל-ג'זירה הכחיש כי נקבע מועד ספציפי להפסקת אש. שעות ספורות אחרי אותם דיווחים אמרו בחמאס: "נכריח את ישראל להיכנע לתנאים שלנו. נישאר מוכנים עד לדקה האחרונה שלפני הפסקת האש".
8 צפייה בגלריה
ירי פצמ"רים
ירי פצמ"רים
הירי לצפון העוטף
(צילום: משה מזרחי)
8 צפייה בגלריה
יירוטי רקטות בעוטף עזה
יירוטי רקטות בעוטף עזה
יירוטים בעוטף עזה
(צילום: משה מזרחי)
8 צפייה בגלריה
יירוטי רקטות בעוטף עזה
יירוטי רקטות בעוטף עזה
(צילום: משה מזרחי)



האזעקה במועצת אשכול נשמעה אחרי יותר משמונה שעות של שקט בדרום, וזוהו נפילות בשטחים פתוחים. לאחר מכן נמשך המטח הכבד - בעיקר לצפון עוטף עזה, שם הונחו התושבים להיכנס למרחבים מוגנים - זאת לאחר שצה"ל הפחית הלילה והבוקר את מספר תקיפותיו ברצועה, ואת עוצמתן. עם זאת, חיל האוויר המשיך גם הבוקר להפציץ את "מטרו חמאס" ומטוסי קרב תקפו גם משגר רקטי רב-קני בחאן יונס. בתיעוד שהפיץ צה"ל ניתן לראות כי המשגר היה חמוש ברקטות שהתפוצצו לאחר תקיפתו, ובעקבותיהם אירעו פיצוצי משנה.
בנוסף, מטוסי קרב של צה"ל תקפו שני מחסנים שבהם אוחסנו אמצעי לחימה, שמוקמו בבתיהם של סגן האחראי החטיבתי של המערך האווירי של חמאס במחנות המרכז ובביתו של פעיל במערך האווירי של הארגון בעיר חאן יונס.

8 צפייה בגלריה
חתול
חתול
ההרס בעזה
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, הפסקת האש צפויה לכלול כמה שלבים. הראשון שבהם יהיה הפסקת כל תקיפות ישראל על תשתיות ומתקני חמאס, וכל ניסיונות ישראל לחסל בכירים בארגון הטרור. במקביל, חמאס יפסיק לחלוטין את ירי הרקטות. ישראל דורשת גם שחמאס יפסיק לחפור מנהרות לעבר ישראל ויפסיק את ההפגנות האלימות בגבול עזה.
הגורמים אמרו לכתב "ידיעות אחרונות" ו"ניו יורק טיימס" רונן ברגמן כי המטרה היא שההסכם יכלול גם שלבים שייצאו לפועל בהמשך, אחרי שתיכנס לתוקף הפסקת האש. בין היתר מדובר בהחזרת השבויים והנעדרים - הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. בתמורה, אמרו הגורמים, ישראל תאפשר מעבר סחורות וכספים לעזה.
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי רשמית ישראל מכחישה את קיומו של משא ומתן להפסקת אש ואת החתימה הקרובה על הסכם. "אבל ייתכן שמדובר בטקטיקה שנועדה ללחוץ על חמאס כך שמראים שישראל לא חוששת מהסלמה נוספת", נכתב.
8 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
החזרת השבויים והנעדרים? לא בשלב הראשון
הגורם הישראלי הבכיר המעורב במגעים הוא היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, שנחשב למקורב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו ולאחרונה הוצב בוושינגטון במטרה לנסות ולשכנע את ממשל ביידן לא לחתום על הסכם גרעין חדש עם איראן.
לשני בכירי חמאס המעורים במגעים קשרים עם המודיעין המצרי. מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, שהה זמן רב במשרדי המודיעין המצרי בקהיר ב-2011, בעת המגעים לסגירת עסקת שליט.
אבל המתווכים המצרים מתקשים הפעם ליצור קשר עם בכירי חמאס. אותם בכירים חוששים שיחוסלו בתקיפות ישראליות, והם מתחבאים - במרבית המקרים מתחת לאדמה - ומנסים להימנע משימוש בכל מכשיר אלקטרוני. בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר אתמול כי לצד מוחמד דף ויחיא סינוואר, ישראל ניסתה לחסל גם את עיסא.
בעיתון הלבנוני "אל אחבאר" דווח כי המתווכים המצרים מסרו לגורמים בחמאס כי ישראל מתקרבת לרגיעה וכי הזמן הקרוב מכריע. אולם בחמאס, לפי הדיווח, מתעקשים להיאחז בתנאים שהציבו בנוגע לירושלים והמשך התקיפות ברצועת עזה.
לפי הדיווח, גורמים בחמאס העבירו מסר למתווכים לפיו "ביכולתו של הארגון להמשיך במערכה ולהנחית מכות גדולות ומכאיבות לישראל, אולם הוא יפגין גמישות בפני המשלחת המצרית כדי שזו תדחוף את ישראל לקבל את התנאים וההבנות בעניין ירושלים".
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צייץ הבוקר בטוויטר כי שוחח עם שר החוץ גבי אשכנזי בנוגע לניסיונות לסיום העימות. "ארצות הברית מצפה לראות רגיעה בדרך להפסקת אש", כתב. זאת, בהמשך לשיחתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה הגביר את הלחץ להגיע להפסקת אש.

8 צפייה בגלריה
הייקו מאאס
הייקו מאאס
הייקו מאאס
(צילום: EPA)

שר החוץ הגרמני לאשכנזי: "עומדים ללא תנאים מאחורי הידידות עם ישראל"

שר החוץ הגרמני הייקו מאס, שהגיע היום לישראל ולרשות, התקבל על ידי השר גבי אשכנזי. האס ציין מה יעדיו: "לנסיעה הזאת הצבתי לעצמי שלוש מטרות - בעיקר הבעת ביטוי לסולידריות עם האנשים שחוששים לחייהם יומם וליל או אף מבכים את יקיריהם. גרמניה עומדת ללא תנאים מאחורי הידידות שלנו עם ישראל שנאלצת להתגונן בפני טרור הטילים של חמאס, וגם בזמנים קשים תמיד היה ניתן לסמוך על הסיוע ההומניטרי שלנו לפלסטינים".
"המטרה השנייה", כתב מאס, "היא השאלה כיצד תוכל הקהילה הבינלאומית לסייע כעת לסיים סוף סוף את האלימות ולהגיע במהירות האפשרית להפסקת אש בת-קיימא. על נושא זה ניהלתי בימים האחרונים שיחות רבות עם עמיתי בקהיר, עמאן ודוחא. ושלישית - עלינו לדון על סלילת הדרך לחידוש שיחות השלום בין ישראל והפלסטינים, גם אם זה נראה כעת במרחק רב". כמו כן, היום צפויים לנחות בישראל גם שרי החוץ של צ'כיה וסלובקיה. הם יבקרו באתר שנפגע מירי חמאס ויקבלו סקירה מגורמים ביטחוניים. בהמשך הם צפויים להיפגש עם ראש הממשלה, נשיא המדינה ושר הביטחון.
היום אחר הצהריים תתכנס העצרת הכללית של האו"ם לדיון מיוחד בעקבות מבצע "שומר החומות". במסגרת הדיון יורשו חברות האו"ם לנאום מהפודיום באולם העצרת הכללית, לראשונה מאז התפרצות נגיף הקורונה. הדיון יתקיים בהשתתפות מזכ"ל האו"ם שיפתח את הדיון, נשיא העצרת הכללית, שגריר ישראל לאו"ם ולארצות הברית גלעד ארדן, שר החוץ הפלסטיני וכן שרי חוץ ושגרירים ממדינות רבות אחרות.
ארדן צפוי לתקוף היום בנאומו בעצרת הכללית את המדינות החברות אשר לדבריו נותנות למעשה לגיטימציה לטרור של חמאס בכך שהן עושות "השוואה פסולה מוסרית בין ארגון הטרור הג׳יהאדיסטי לבין ישראל". השגריר ארדן יקרא למדינות לתמוך בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה ולגנות את פשעי המלחמה שמבצע החמאס ויציג את העיוות המוסרי השורר באו״ם בהקשר זה ואת מחירו בעתיד.