דירקטוריון קק"ל אישר היום (ה') החלטה שתאפשר לארגון לרכוש לראשונה קרקעות בהתנחלויות ביהודה ושומרון. לפי ההצעה, שאושרה ברוב דחוק של 19 תומכים מול 17 מתנגדים, קק"ל "תשריין" 38 מיליון שקלים בשנה הקרובה לרכישת קרקעות בגדה המערבית. במסגרת ההחלטה אושרו גם 100 מיליון שקלים לרכישת קרקעות בגליל ובנגב.
3 צפייה בגלריה
מעלה אפרים
מעלה אפרים
ההתנחלות מעלה אפרים. ארכיון
(צילום: AP)
גורמים שהשתתפו בדיון שנמשך שעה וחצי אמרו כי הוא היה סוער וכי במהלכו היו צעקות וחילופי דברים קשים. באופן מפתיע, למתנגדים להצעה הצטרף גזבר המועצה האזורית בנימין, ישראל מלאכי, המשמש כנציגו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. התנגדות זו נובעת מעימותים בין הנציג של סמוטריץ' ליו"ר קק"ל.
נגד ההצעה הצביעו גם נציגי מרצ והעבודה. נציגת הדסה נמנעה, ונציגי הליכוד, המזרחי, הבית היהודי, ארגון נעמת הבינלאומי וארגון מכבי הבינלאומי הצביעו בעד. נציגי הגופים המזוהים עם השמאל התנגדו במקור לקיום ההצבעה לפני הבחירות.
הדירקטוריון החליט היום כי יישום סעיף התקציב לרכישת הקרקעות ביהודה ושומרון ייעשה רק לאחר קבלת החלטה בדירקטוריון קק"ל בנוגע למדיניות הארגון בנושא. הדיון על המדיניות יתקיים בעוד כחודש וחצי, לאחר הבחירות. אם בסופו של דבר יוחלט להשתמש בכספים ש"שוריינו", תתאפשר לראשונה השקעה של קק"ל כמוסד לאומי בקרקעות ביהודה ושומרון.
בנוסח הצעת ההחלטה של ההנהלה נכתב כי "ועדת ההנהלה מחליטה לאמץ את חוות הדעת של השופט בדימוס יוסף אלון משנת 2019 בנושא רכישת קרקעות ביהודה ושומרון ולפיה כמדיניות רשאית קק"ל לפעול ברחבי יהודה ושומרון, לקיים פעילויות שונות ולרכוש קרקעות, כפי שנעשה בנגב ובגליל וזאת בהתאם לתזכיר ולתקנון החברה".
3 צפייה בגלריה
צעקות בדיון הסוער. הנציג של סמוטריץ' הפתיע כשהתנגד
צעקות בדיון הסוער. הנציג של סמוטריץ' הפתיע כשהתנגד
צעקות בדיון הסוער. הנציג של סמוטריץ' הפתיע כשהתנגד
(צילום: שאול גולן)
עוד נכתב כי "ועדת ההנהלה מחליטה כי רכישת הקרקע תתבצע בשטחי C וכי רשימת היישובים והחלטות ספציפיות יתקבלו בהמשך ולאחר קיום התייעצויות, תגובש החלטה מקובלת ככל הניתן שתובא לאישור הדירקטוריון".
אחד הדירקטורים בקק"ל טען בשיחה עם ynet כי במהלך הדיון שנערך בזום הייתה הפרה של תקנות קק"ל והשתקה של חלק מהמשתתפים בו. לדבריו, שינוי המדיניות טרם אושר רשמית. "היו"ר אברהם דובדבני והיו"ר עמית שלמה דרעי, אחיו של אריה דרעי, דוחפים לזה, אבל הדברים נעשו אחד אחרי השני תוך רמיסת כל החוקים והתקנות של קק"ל", אמר הדירקטור. הוא הדגיש כי "עוד לא נאמרה המילה האחרונה" וכי ייתכן מאוד שיהיו עתירות לבג"ץ בסוגיה.
הוא הוסיף: "הישיבה התקיימה בזום ולמרות שהייתה סוערת הם הקפידו לסתום פיות וכל מי שניסה לדבר הכניסו אותו להשתק. הייתה בקשה של נציג מרצ רני טריינין להעלות להצבעה שה-38 מליון ייכנסו לתקציב רזרבה עד אחרי הבחירות ושלא תועבר ההחלטה. יו"ר קק"ל דובדבני אמר 'בואו נרים את זה להצבעה'. אחיו של דרעי, שלמה דרעי, הבין שההחלטה תעבור. אנשים התחילו להגיד בזום: 'אני מאשר , אני מאשר'. ולמרות שההצבעה התחילה, שלמה דרעי ביטל את ההצבעה וביקש לעשות את ההצבעה כפי שדובדבני הציע במקור. כל מה שנעשה שם לא חוקי".
נציג מרצ בהנהלה הציונית, דרור מורג, אמר ל-ynet כי התוצאה הצמודה בהחלטה על התקציב "מלמדת על חוסר הלגיטימיות של הנהלת קק"ל לבצע קניית קרקעות בשטחים". לדבריו, "מעבר לנזק שהדבר עושה לציונות בתוך ישראל, הוא מעורר גלי אנטישמיות ברחבי העולם. יהדות התפוצות תפסיק לתרום לקק"ל ותמשיך את מגמת ההתרחקות מישראל. יש לציין את חומרת ההצבעה של הארגונים הדסה, נעמ"ת ומכבי שבזכות קולותיהם הימין השיג רוב. אני תקווה שעד ההצבעה העקרונית בנושא ארגונים אלו יתעשתו ויפסיקו לשמש כלי שרת של הימין".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב מציין 500 אלף מתים מ קורונה בנאום ב הבית הלבן
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב מציין 500 אלף מתים מ קורונה בנאום ב הבית הלבן
ההחלטה תעורר ביקורת מהממשל החדש בארה"ב? הנשיא ביידן
(צילום: gettyimages)
קק"ל פועלת כבר שנים ביהודה ושומרון באופן עקיף ולא-רשמי. בארגון "שלום עכשיו" טענו כי הפעילות נעשית בעזרת חברה-בת, וכי עד עתה השיגה קק"ל בשיטה זו 65,000 דונם עבור שטחי ההתנחלויות. "זה קרה בעבר, כך שזה לא שינוי פתאומי", אמר דובר מטעם הארגון, בריאן ריבס. "אבל זו תהיה הפעם הראשונה שבה הם מביעים תמיכה פומבית ברעיון של רכישת קרקעות בגדה המערבית, ולמעשה הם אומרים 'לא אכפת לנו מהחוק הבינלאומי, או שיש כיבוש, או שפתרון שתי המדינות משנה משהו'".
לא רק ארגוני שמאל התנגדו למהלך, וגם גורמים ביהדות התפוצות הסתייגו ממנו. "פה בצפון אמריקה, רוב היהודים מתנגדים להרחבת מפעל ההתנחלויות", אמר השבוע לסוכנות הידיעות AP הרב ריק ג'ייקובס, שעומד בראש האיחוד ליהדות רפורמית - ארגון הגג של קהילות היהדות הרפורמית בצפון אמריקה. "זה דבר שמאוד חשוב לאמריקנים היהודים".
ג'ייקובס הביע חשש שההחלטה תפגע בשמה של קק"ל במערב ואולי אף תעורר מתיחות בינה לבין הממשל החדש והדמוקרטי בארה"ב, בראשות ג'ו ביידן. הוא טען כי שינוי הכיוון הזה שנוקטת קק"ל נובע מהבחירות אשתקד להנהגת מוסדות הקונגרס הציוני העולמי, שבהן גבר כוחם של נציגי הימין והם נבחרו לעמוד גם בראשות קק"ל.
בידיעה שולבו תכנים מסוכנות הידיעות AP