מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע מחר (יום ג') לביקור בישראל, לבקשתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במסגרת מסע אזורי שיכלול ביקורים גם ברמאללה, קהיר ועמאן. מטרת הביקור היא לבסס את הפסקת האש, להביע מחויבות לפתרון שתי המדינות, לדון במאמצים לשיקום רצועת עזה ולהפחית את הסיכון לעימות נוסף בחודשים הקרובים.

זהו ביקורו הראשון של בלינקן בישראל מאז נכנס לתפקידו. הוא ייפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם שר החוץ גבי אשכנזי ועם בכירים נוספים. ברמאללה ייפגש בלינקן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה ועם בכירים נוספים ברשות. בקהיר יפגוש את נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי ואת שר החוץ סאמח שוכרי. בעמאן ייפגש עם מלך ירדן עבדאללה ועם שר החוץ איימן ספדי.
גורם בכיר במחלקת המדינה אמר לקראת הביקור כי ארה"ב עובדת ללא הפסקה עם כל הגורמים באזור, בעיקר מאחורי הקלעים. "אנחנו מכירים בתפקיד החשוב של מצרים בהשגת הפסקת האש, גם ירדן וקטאר מילאו תפקיד", אמר הגורם.
2 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב קופנהגן דנמרק עם שר החוץ הדני יפה קופוד
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב קופנהגן דנמרק עם שר החוץ הדני יפה קופוד
בלינקן. יתמקד בביסוס הפסקת האש בין ישראל לחמאס
(צילום: AP)
הגורם הוסיף כי בלינקן ידון בביקורו באזור בדרכים להשיג עתיד יותר טוב. "אנחנו חשים הקלה מכך שיש הפסקת אש. הדבר החשוב עכשיו הוא לוודא שהפסקת האש תחזיק מעמד", הוא אמר. "לא רוצים לראות חזרה לשפיכות דם. נחפש דרכים לשפר את החיים של הפלסטינים והישראלים".
עוד אמר הגורם כי ארה"ב תעבוד ביחד עם שותפיה באו"ם וברשות הפלסטינית כדי לוודא שכספי הסיוע לעזה לא עוברים לחימוש חמאס. "אנחנו רוצים שזה יגיע לתושבים ולא לחימוש. כפי שראינו בחיים, אין לכך ביטחונות, אך צריך שהסיוע יגיע לאנשים עצמם", אמר הגורם.
2 צפייה בגלריה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
"מקווים לשילוב מחדש של הרשות הפלסטינית בעזה". צעדת חמאס ברצועה אחרי הפסקת האש
(צילום: AP )
לדבריו, הסיוע לתושבי עזה יועבר בעיקר דרך האו"ם, "בהשתתפות הרשות הפלסטינית. נחפש נוסחה להעברת הסיוע. אנחנו מפוקסים על כך שהפסקת האש תימשך. אנחנו לא מדברים עם חמאס ולכן אם יש סיוע שייכנס, זו תהיה הדרך. זה אכן אתגר גדול. אנחנו מקווים לשילוב מחדש של הרשות הפלסטינית בעזה, שיסייעו לקדם את המצב שם".
הוא ציין כי "ארה"ב מנסה לבנות את הדברים כך שמעמד חמאס יצומצם. ארה"ב מנסה לחזק את האנשים ואת המעמד של הרשות הפלסטינית בעזה. אנחנו קודם כל מתרכזים בתחזוקת הפסקת האש ובכך שאנשי עזה יקבלו סיוע שהם זקוקים לו".
הגורם הבכיר הדגיש כי "ארה"ב מחויבת לפתרון שתי המדינות. זה החזון של הממשל האמריקני, אנחנו לא מוותרים על כך. זה מוקדם מדי כעת להזמין את הצדדים לוושינגטון או לכל מקום אחר, זה ביקור ראשון של מזכיר המדינה באזור. הוא יקשיב לצדדים תוך התמקדות בתחזוקת הפסקת האש".