4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית איסמן
עו"ד עמית איסמן
עו"ד עמית איסמן
(באדיבות משרד המשפטים)
ועדת האיתור למועמד למשרת פרקליט המדינה החליטה הערב (שני) פה אחד להמליץ על מינויו לתפקיד של עו"ד עמית איסמן, פרקליט מחוז חיפה. ההחלטה עדיין כפופה לאישור הממשלה.
בהחלטת הוועדה נכתב כי עו"ד איסמן זכה להמלצות מצד בכירי מערכת המשפט, שעמדו על מעלותיו המקצועיות והאישיות. "הוא בעל ניסיון רב שנים בפרקליטות המדינה, ובשנים האחרונות מילא תפקידים בכירים ביותר בארגון", אמרו בוועדה. "לשיטת הממליצים מדובר במועמד ראוי ביותר לתפקיד פרקליט המדינה".
עוד נכתב כי "בהופעתו המרשימה בפני הוועדה, ניכרה היכרותו המעמיקה של עו"ד איסמן עם מערכת אכיפת החוק ועם המערכת הממשלתית בכללותה. עו"ד איסמן הציג משנה סדורה ומפורטת להתמודדות עם האתגרים הניצבים היום בפני מערכת אכיפת החוק, הן במישור המקצועי והן במישור הניהולי".
4 צפייה בגלריה
משרד המשפטים
משרד המשפטים
ועדת האיתור לפרקליט המדינה
חברי הוועדה לאיתור המועמד לפרקליט המדינה היו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים עו"ד סיגל יעקבי, עורכת הדין רחל תורן שמשמשת נציגת עורכי הדין מקרב הציבור ונציג האקדמיה פרופ' אורן גזל אייל. מאז עזיבתו של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, נזכיר, ממלא את מקומו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט המשמש גם פרקליט המדינה.
חברי הוועדה כתבו עוד כי התרשמו מיכולתו של איסמן להוביל מהלכים ארגוניים משמעותיים, שתכליתם חיזוק אמון הציבור בפרקליטות המדינה ובמערכת אכיפת החוק. "לאורך שנותיו, הוכיח עו"ד איסמן יכולת משפטית גבוהה ביותר וכישורים משפטיים יוצאי דופן, יכולת ניהול מעולה, יושרה ואמינות, יכולת עמידה בלחצים, והפגין עמוד שדרה מקצועי וערכי אל מול אתגרים כבדי משקל", אמרו חברי הוועדה.
שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי "‏עו"ד עמית איסמן יהיה פרקליט מדינה מצוין. מכל עבר מעידים על איסמן שהוא משפטן מבריק, מקצועי וישר דרך. לא בכדי הוא נבחר פה אחד על ידי ועדת האיתור, למרות שהתמודד מול מועמדים מעולים. אני מברך על בחירתו ובטוח שיפעל בעצמאות וללא משוא פנים לחיזוק שלטון החוק".

שתי התבטאויות שנויות במחלוקת

בהודעה התייחסו החברים גם להתבטאויות שנויות במחלוקת של איסמן בפני קולגות. ב-2008, כששימש מנהל מחלקה, פנה למתמחה ושאל אותה בקול אם יש לה בארון חוטיני מנומר. כשהשיבה בשלילה, פנה לפרקליטה שעמה שוחח באותו רגע ואמר לה: "את רואה, זאת בחורה נורמלית, היא לא מחזיקה דברים כאלה בארון".
המתמחה ציינה כי הדבר הביך אותה והיה בוטה, אבל היא לא חשבה שנועד כדי להטריד אותה מינית או לפגוע בה. התבטאות נוספת השנייה המיוחסת לאיסמן היא כששימש פרקליט מחוז. לפי גרסתה של פרקליטה, היא ביקשה להתייעץ עמו בנוגע לתיק שהסנגוריה לחצה עליה להביא לסיום בהסדר טיעון. לפי גרסת אותה פרקליטה, אמר לה איסמן: "את לא גבר, אין לך ביצים, נכון...? כי כשאת גבר ומועכים לך את הביצים אז יש תחושה של כאב אבל יש גם תחושה של עונג, וזה מה שהסנגורית עושה לנו".
מנכ"לית משרד המשפטים דאז אמי פלמור קבעה אז כי ההתבטאויות מהוות התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה, ובעקבות כך רשמה לו התראה בהליך משמעתי פנימי.
4 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
"איסמן יפעל בעצמאות לחיזוק שלטון החוק". ניסנקורן
(צילום: יריב כץ)
"הוועדה בחנה בכובד ראש את ההליך המנהלי שהתנהל בעניינו של עו"ד איסמן ואת החלטת מנכ"לית משרד המשפטים דאז, ושמעה את התייחסותו לדברים. הוועדה השתכנעה כי אמירות אלו, אשר נאמרו לפני שנים רבות, אינן מאפיינות את עבודתו ואת התנהלותו של עו"ד איסמן", אמרו בוועדה על האמירות. "הוועדה רשמה בפניה כי עו"ד איסמן הביע צער עמוק על הדברים ולקח אחריות על מעשיו, לרבות בפני הוועדה עצמה, וכן התרשמה באופן בלתי אמצעי, מכך שהפיק את הלקחים הנדרשים".
עוד נכתב כי "עו"ד איסמן הבהיר באופן מפורש כי הוא פועל מתוקף תפקידו לשמור על שיח מקצועי מכבד בפרקליטות המדינה ומחוצה לה, וכי בכוונתו להמשיך ולפעול כך. הוועדה סבורה כי במכלול נסיבות העניין, שתי אמירות אלו, שנאמרו כאמור לפני שנים רבות, אינן עולות כדי פגם ערכי-נורמטיבי המונע ממנו מלכהן בתפקיד פרקליט המדינה".
בשדולת הנשים אמרו כי "מינויו של עמית איסמן לתפקיד כל כך נכבד של פרקליט המדינה, והניסיון לגמד את האמירות המיניות הבוטות שלו כדי להכשיר את הבחירה, הוא ניסיון פסול. אמירות בוטות כאלה מעידות על תפיסת עולם מעוותת כלפי נשים, וגם על הארגון שבו הוא עובד".

כמעט שנה ללא פרקליט קבוע

בתחילת החודש שעבר הודיע שר המשפטים ניסנקורן כי החל לגבש את ועדת האיתור, בצל המשבר הפוליטי המתמשך עם הליכוד, ובניגוד להסכם הקואליציוני עם מפלגתו של ראש הממשלה נתניהו, שלפיו מינוי בכירים במערכת אכיפת החוק ייעשה בהסכמה בין שתי המפלגות.
הקמתה של ועדת האיתור ספגה מהמורות בדרך, בעיקר לאור העובדה שלמשרד המשפטים טרם מונה מנכ"ל קבוע ומכהנת בו ממלאת מקום. נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ עיכב את פרסום כתב המינוי של הוועדה, אולם בהמשך הבהיר לו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי אין ביכולתו לעכב את הקמת הוועדה - וזו יצאה לדרך.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו. הממשלה תאשר?
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)
אל השלב הסופי הגיעו למעט איסמן 10 מועמדים, ובהם גם המשנה לפרקליט המדינה שלמה (מומי) למברגר, סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים, עו"ד משה סעדה, שנחשב לאופוזיציונר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וגם הסנגור הפלילי עו"ד אייל בסרגליק, שבין השאר ייצג את אלאור אזריה. ה-11 רואיינו בימים האחרונים אצל חברי הוועדה.
לפי ההערכות ובהתאם לפסיקת בג"ץ מהעבר, אם הממשלה תחליט שלא לאשר את מינויו של איסמן לפרקליט המדינה, עליה יהיה להמציא טעמים מיוחדים. זאת בצל מינויו של משה אשר למנהל רשות המיסים בעבר. בג"ץ כפה על שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ למנות את אשר אף שלא רצה בכך, וקבע כי ניתן לא למנות אדם שעליו המליצה ועדת איתור רק בשל סיבות "כבדות משקל".
הדר גיל-עד השתתפה בהכנת הכתבה